Jump to content

Tips till nybörjare Mustang GT 2016 om hur jag lär mej


Kapten Telge

Recommended Posts

Hallå... Nyligen köpt en automat 2016 GT (V8) och är nybörjare. Bilen kommer stå i garage tills i vår. Ärligt så tycket jag bilen är lite läskig att köra (provkörning hos bilfirman som sålde) Säljaren tryckte till rätt bra och fick däcksläpp bak i även höga farter

,sen när jag skulle köra så,ställde han in "Wet mode" ? heter det så ? Hur.. nu min fråga till er mer rutinerade.... Hur lär jag mej framföra bilen på säkert sätt ? Är över 60 bast,och kommer INTE tok köra ändå..

Tacksam för era svar.

Med vänlig hälsning Björn 

Link to comment
Share on other sites

alla har vi väl tyckt att NYA bilen är lite läskig i början innan man lärt sig alla reglage körstil osv. även jag tyckte den var lite understyrd ifrån tyska audi quattro som låg som en stryjärn. Men med tiden vande man sig och nu är det bara hälftigt med all kraft som bakhjulen vill spinna loss, till motorns V8 muller. jag håller med Lasse gasa med måtta...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

6 timmar sedan, Kapten Telge said:

Hallå... Nyligen köpt en automat 2016 GT (V8) och är nybörjare. Bilen kommer stå i garage tills i vår. Ärligt så tycket jag bilen är lite läskig att köra (provkörning hos bilfirman som sålde) Säljaren tryckte till rätt bra och fick däcksläpp bak i även höga farter

,sen när jag skulle köra så,ställde han in "Wet mode" ? heter det så ? Hur.. nu min fråga till er mer rutinerade.... Hur lär jag mej framföra bilen på säkert sätt ? Är över 60 bast,och kommer INTE tok köra ändå..

Tacksam för era svar.

Med vänlig hälsning Björn 

Din bil går automatiskt till normal körläge varje du startar motorn men ändra till Rain/snow tills du har blivit van med bilen. Då stryper bilens dator motor-effekten i det körläget. 

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Kör man lugnt och försiktigt och växlar upp tidigt med anti spinn och sladd aktiverat så är en 2015- 2017GT snäll som vilken annan bakhjulsdriven bil som helst. Inget att vara rädd för. Motorn är väldigt smidig och lättkontrollerad. Med friktionsdäck på vintern så har den bra grepp.

Ta bilen till någon stor öppen yta där inget är ivägen och gasa på lite försiktigt och undersök hur den beter sig när den släpper och sladdar och hur du hanterar sladdarna med kontroll. Prova vid olika hala väglag.

Den enda luriga sladd jag fått var när jag drog på ut på  en motortrafikled och gasade på ordentligt på lätt regnvåt väg. Först inga problem med små lätta släpp, men sen i ca 70km/h kommer omotiverat plötsligt en snärtig S-sladd som jag fick hantera med att trampa koppling och låta bilen stabilisera sig. Antisladdsystemet hjälpte till på ett stötigt sätt att häva sladden. Antisladdelektroniken är kanske inte helt 100% i alla lägen. Hade jag inte gasat på så hade jag förstås inte fått sladd.

Det ska gå att programmera en av bilens nycklar så att effekt och toppfart begränsas när den nyckeln används för att köra bilen, om man är rädd för att gasa för mycket. Inget jag har provat, bara läst i instruktionsboken.

Link to comment
Share on other sites

Grattis till köpet Kapten!

Har egentligen bara haft en obehaglig upplevelse, när man kör över rillorna på en landsväg. (2018)
Rondell, fullgas tvåan ut ur rondell under omkörning, upp på rillorna så det jazzar till lite - men i sin tur hade det blivit liknande effekt med en motorstark framhjulsdriven bil.
(Men visst det är skillnad på tuggande framhjul och tuggande bakhjul, inget kast men hjärtat i halsgropen och jag var själv vid tillfället)

Jag kör väldigt lugnt och ofta med hela familjen i bilen, men det är skillnad på att köra automat och manuell
Så wet/snow kan nog vara bra att lära sig lite med, samtidigt kanske det kan vara bra att nolla automaten, så den adapterar efter din körstil (den är väl adaptiv om jag inte missminner mig?)
Föregående ägare kanske hade en tung gasfot vilket då gör att din bil har lärt sig detta beteende och är lite aggresivare, den lär sig successivt din körstil men går snabbare om man nollar den så den lär om isf.

Ta det lugnt bara och lär dig automaten, mycket handlar även om vilka däck du har

Mycket nöje!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Om din bil har originaldäck Pirelli P Zero så har dessa väldigt dåligt grepp speciellt vid kall väderlek.  Upplevde samma sak med min manuella.  Bytte hjul nu till 20 tum med Michelin Pilot Sport 4 det blev en helt annan bil att köra. 

Link to comment
Share on other sites

9 timmar sedan, Kapten Telge said:

Tack för ditt tips. Ska kolla vad jag har för däck 

De ända däck i de dimensionenerna som jag hade kört på är

Michelin Pilot Sport 4(finns med och utan S)

eller

Good year F1 Supersport

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...