Jump to content

X Eller H rör


Winston

Recommended Posts

5 minuter sedan, corvette said:

Har kört X-pipa på alla mina Mussar

okej, hur är ljudet från den jämfört med H pipa? lästa någonstans att den va lite vassare i tonen medans H pipan var lite mer dov och mullrig, kan det stämma?

Link to comment
Share on other sites

Jag har x på min 07a men skulle hellre ha H men finns inte till longtube headders.

Förutom ljudet så är skillnaden var vridmoment och effekt hamnar i registret.

H ger bättre botten medzns X ger lite mer effekt men väldigt högt upp.

99%  har mest nytta av H för det ger mer vrid där du kör=bättre körbarhet och man sällan är där uppe där X ger något. Men ljudet gör att folk vill ha det.

Bättre körbarhet är anledningen till att alla tillverkare av bilar med V motorer alltid har H när bilen lämnar bandet. Reservation för Italienarna 😉

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

32 minuter sedan, Mustangmike said:

Jag har x på min 07a men skulle hellre ha H men finns inte till longtube headders.

Förutom ljudet så är skillnaden var vridmoment och effekt hamnar i registret.

H ger bättre botten medzns X ger lite mer effekt men väldigt högt upp.

99%  har mest nytta av H för det ger mer vrid där du kör=bättre körbarhet och man sällan är där uppe där X ger något. Men ljudet gör att folk vill ha det.

Bättre körbarhet är anledningen till att alla tillverkare av bilar med V motorer alltid har H när bilen lämnar bandet. Reservation för Italienarna 😉

Så det är lite Ljud vs "körbarhet"? 

Hmm ljudet är ju lite mer lockande dock

Men mer botten kraft skulle den ju inte må dåligt av 

Link to comment
Share on other sites

17 timmar sedan, Mustangmike said:

Jag har x på min 07a men skulle hellre ha H men finns inte till longtube headders.

Förutom ljudet så är skillnaden var vridmoment och effekt hamnar i registret.

H ger bättre botten medzns X ger lite mer effekt men väldigt högt upp.

99%  har mest nytta av H för det ger mer vrid där du kör=bättre körbarhet och man sällan är där uppe där X ger något. Men ljudet gör att folk vill ha det.

Bättre körbarhet är anledningen till att alla tillverkare av bilar med V motorer alltid har H när bilen lämnar bandet. Reservation för Italienarna 😉

håller inte alls med 

bytte bort mitt original system mot ett MBRP 3" STREET CATBACK EXHAUST - 409 STAINLESS STEEL

samt monterade dit ford racing Xpipe.

oj vilken skillnad..   bättre svar på gasen mer mellan register..

allt blev bara till det bättre !

har mest hållit på med hojar och h.pipe är ju bara för att fördela trycket i avgassystemet 

Xpipe gör att du får med sug utav pulserna i avgassystemet och då tömmer förbrännings rummet snabbare!

 

  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

27 minuter sedan, Ricksson said:

håller inte alls med 

bytte bort mitt original system mot ett MBRP 3" STREET CATBACK EXHAUST - 409 STAINLESS STEEL

samt monterade dit ford racing Xpipe.

oj vilken skillnad..   bättre svar på gasen mer mellan register..

allt blev bara till det bättre !

har mest hållit på med hojar och h.pipe är ju bara för att fördela trycket i avgassystemet 

Xpipe gör att du får med sug utav pulserna i avgassystemet och då tömmer förbrännings rummet snabbare!

 

Nu gjorde ju du väldigt mycke mer än att bara bara bytte mellan H- och X- pipe  och allt annat var oförändrat och identiskt.

Det har för övrigt med fysikens lagar och att göra och är inget eget personligt tyckande 🙂

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...