Jump to content

Recommended Posts

Hej. 
Jag köpte ett begagnat fast knappt använt cai för ett tag sedan. Köpte även ett BBK spjällhus och en sct x4 i samma veva. 
Nu till saken. Jag trodde att det var ett steeda filter jag köpte, men efter mkt bildgooglande har jag konstaterat att det är ett filter ifrån Mac performance. Det kallas för straight shot air system. Är förvillande likt steedas för en oinsatt som jag😂.  Funktionen är nog detsamma, men detta tätar inte emot huv och inneskärmen som de flesta andra gör. Innediametern vid luftmassemätaren är 80mm. 
Är det någon som har erfarenhet av ett liknande som vet om det är något att ha?

Vill har lite mer krydda i bilen utan att äventyra driftsäkerheten, så jag vill få det bra.

Mvh Kristian

 

image.jpeg

Det kommer säkert fungera bra, förmodar att du öppnat upp lite där bak redan, största skillnaden gör tunen som ger dig massor med mentala hästar i form av trottelrespons, tightare växlingar om du har automat m.m. Filtret och övrigt ger dig även några extra riktiga i kombination m tunen. Skillnaden mellan olika cai är nog rätt marginell. Det viktiga är att den inte suger varmluft varma somnardagar utan får lite friskt utifrån som blåser in frammifrån när du kör. Få eller inga ger någon luffarturboeffekt utan att modda eller byta huv och tillhörande kanalsystem. 🙂

1 timme sedan, Mustangmike said:

Det kommer säkert fungera bra, förmodar att du öppnat upp lite där bak redan, största skillnaden gör tunen som ger dig massor med mentala hästar i form av trottelrespons, tightare växlingar om du har automat m.m. Filtret och övrigt ger dig även några extra riktiga i kombination m tunen. Skillnaden mellan olika cai är nog rätt marginell. Det viktiga är att den inte suger varmluft varma somnardagar utan får lite friskt utifrån som blåser in frammifrån när du kör. Få eller inga ger någon luffarturboeffekt utan att modda eller byta huv och tillhörande kanalsystem. 🙂

Ja, ett par mbrp flåsar i baken😎. Det var just det med varmluften jag tänkte på. Om det spelar någon roll att detta inte tätar med gummilister mot huv och skärm?  Är det några värden man bör kolla efter tune, för att säkerställa att motorn mår väl?  Detta är helt nytt för mig. (Men roligt😬)

Ja man ska va rädd om dom få hästar man har 😉 Gällande tätningen, en varm sommardag när du cruisar och köar blir det varmt  hur du än gör,då skulle det möjligen bli skillnad men då är det så lite luft som behövs så då blir alla varianter mer eller mindre uppvärmda, hela röret och insuget och allt kommer värma upp luften på vägen in i förbränningsrummen, men å andra sidan behöver du ingen effekt då. När du ökar farten ökar cirkulationen och det blir svalare luft som kommer till filtret hursom.  Jag har gjort en egen luftbox (för att jag tycker det är kul) som är tät och har öppnat upp spalten mellan lyset och huv genom ny kylartäckning och tagit bort isoleringen där på insidan av huven. Även ökat arean och styrt luften som kommer in mitt fram under huven så att den träffar rakt på rörkröken, trottelhuset och och insuget,  och gjort en skärm som hindrar värmen underifrån, från kylaren att ta vägen uppåt och värma rörkröken och trottelhuset. Du kan hitta lite bilder på min tråd Mickes Mustang GT. I somras kom jag på att ta bort gummilisten i bakant på huven och det gav märkbart bättre genomströmning och lägre temp på insug och allt under huven. Jag gillar originalhuvens cleana look och är inte fan av fejkscoop. Även om man kör sakta men inte helt stillastående, en högsommardag är insuget svalt om jag stannar och öppnar huven direkt. Stannar man och inte öppnar stiger värmen från motorn såklart och värmer upp allt, men när du kör sjunker det vartefter igen och ger då maximalt sval och frisk luft , man får som sagt va rädd om dom få hästar man har 🙂 .

80mm luftmassemätarhus är något mindre än original som ligger på 85mm. Med den mindre diametern får bilen lite fetare blandning som kompensation för det öppna filtret. Med en bra tune så hittar du några hästar till och ett trevligare register. Själv kör jag ett jlt cai med 110mm hus, innan körde jag bbk med 83mm hus. Tycker det är stor skillnad mellan de båda. Bilen är mkt trevligare att köra med jlt cai, bättre respons och mer kraft. Hade tune till båda från samma företag, men om skillnaden är i cai eller tunen låter jag vara osagt. Men har en del andra modifieringar som självklart spelar in också 🙂 Headers, kamaxlar osv

44 minuter sedan, Wallentin said:

80mm luftmassemätarhus är något mindre än original som ligger på 85mm. Med den mindre diametern får bilen lite fetare blandning som kompensation för det öppna filtret. Med en bra tune så hittar du några hästar till och ett trevligare register. Själv kör jag ett jlt cai med 110mm hus, innan körde jag bbk med 83mm hus. Tycker det är stor skillnad mellan de båda. Bilen är mkt trevligare att köra med jlt cai, bättre respons och mer kraft. Hade tune till båda från samma företag, men om skillnaden är i cai eller tunen låter jag vara osagt. Men har en del andra modifieringar som självklart spelar in också 🙂 Headers, kamaxlar osv

Man ska passa sig för att byta den rörstump där luftmassemätaren sitter om man inte har en annan tune som är programmerad utefter den förändrade arean och flödet där själva givaren sitter. Förenklat gör vad du vill före eller efter denna men ändrar du den stumpen utan att datorn får dom nya data kan det bli riktigt knas och motorskador i värsta fall. 

 

 

 

8 timmar sedan, Mustangmike said:

Man ska passa sig för att byta den rörstump där luftmassemätaren sitter om man inte har en annan tune som är programmerad utefter den förändrade arean och flödet där själva givaren sitter. Förenklat gör vad du vill före eller efter denna men ändrar du den stumpen utan att datorn får dom nya data kan det bli riktigt knas och motorskador i värsta fall. 

 

 

 

Ja, precis. Många som tyvärr inte vet om det och chansar. 

1 hour ago, Wallentin said:

Ja, precis. Många som tyvärr inte vet om det och chansar. 

Ja, jag har förstått att man kan välja vilken diameter det är på röret i sct tunen. Det känns lite scary att trixa med mjukvaran, när jag aldrig har gjort det innan. Tur att det finns erfarna människor att prata med😬😂

20 timmar sedan, krille73 said:

Ja, jag har förstått att man kan välja vilken diameter det är på röret i sct tunen. Det känns lite scary att trixa med mjukvaran, när jag aldrig har gjort det innan. Tur att det finns erfarna människor att prata med😬😂

Ja, det får gärna inte bli fel 🙂 Man kan tyvärr inte lita fullt ut att det blir bra när man kör med "strategy tune" (när man själv väljer i listan vilka modifikationer man har gjort) på tunern. Programvaran som den sätter ihop då blir inte alltid så lyckad. En email-tune är bättre att köra med och fungerar oftast bra, man kan också logga data och få den justerad.

Tog bort spjällen i insuget (cmcv-delete) på min mustang för några år sen och körde en strategy tune. Men bilen startade inte ens då. Så skaffade en email-tune och bilen startade och gick fint. Hade fina värden också. Gjorde lite uppgraderingar förra året och fick den justerad, gav riktigt fint resultat och bra värden. Köpte mina tunes från 5-star tuning. kan rekommenderas 🙂 Betalade ca 1000kr för min första tune, sen vid uppgradering så betalade jag 3-400kr för att få den justerad.

  • 3 months later...

Hej. 
En liten uppdatering känns på sin plats😇
slutade med att jag köpte ett Steeda cai istället, med 90mm insugsrör. Installerade det ihop med BBK splällhus och tune ifrån sct x4.  Bilen går som ett skållat ...........

Ett litet bekymmer dock. Tomgången är orolig och vill gärna ”hänga” kvar vid 1100 varv, när jag släpper gasen. Har felkod p1000, som tydligen betyder incomplete drivingcycle.  Har inte kunnat köra några längre rundor ännu, då den blev påställd igår. 
Är det någon som vet om den oroliga tomgången har med att den inte är ”inkörd” ännu och ev kommer att bli bättre och nolla felkoden av sig självt, med lite mil till?

mvh Kristian. 

(redigerad)
5 timmar sedan, krille73 said:

Hej. 
En liten uppdatering känns på sin plats😇
slutade med att jag köpte ett Steeda cai istället, med 90mm insugsrör. Installerade det ihop med BBK splällhus och tune ifrån sct x4.  Bilen går som ett skållat ...........

Ett litet bekymmer dock. Tomgången är orolig och vill gärna ”hänga” kvar vid 1100 varv, när jag släpper gasen. Har felkod p1000, som tydligen betyder incomplete drivingcycle.  Har inte kunnat köra några längre rundor ännu, då den blev påställd igår. 
Är det någon som vet om den oroliga tomgången har med att den inte är ”inkörd” ännu och ev kommer att bli bättre och nolla felkoden av sig självt, med lite mil till?

mvh Kristian. 

Det tar lite tid innan tunen är injusterad. Bilen jobbar efter värdena i tunen och finjusterar det sista när man kör. Kommer ordna sig när man kör. Men det låter konstigt med tomgången. Har tyvärr läst en del negativt om BBK´s spjällhus, de har haft lite strul. Vissa får justera dem för att det ska funka ordentligt. De som har köpt ford racing´s har inte haft de problemen. 

Fick du göra som i denna videon när du installerade det? 🙂

 

Ändrade %s av %s (%s)
42 minuter sedan, Wallentin said:

Det tar lite tid innan tunen är injusterad. Bilen jobbar efter värdena i tunen och finjusterar det sista när man köra. Kommer ordna sig när man kör. Men det låter konstigt med tomgången. Har tyvärr läst en del negativt om BBK´s spjällhus, de har haft lite strul. Vissa får justera dem för att det ska funka ordentligt. De som har köpt ford racing´s har inte haft de problemen. 

Fick du göra som i denna videon när du installerade det? 🙂

 

Ja, jag gjorde som i videon😎. Var så noga jag kunde med volttalet. Det är väldigt viktigt. Enligt de som säljer dem, ska de fungera riktigt bra om det stämmer. Hade problemet med tomgången innan jag la in tunen, men efter monteringen av spjällhuset. Dock så hade jag ju brutit strömmen innan, så jag vet inte om det har med det att göra..

1 timme sedan, krille73 said:

Ja, jag gjorde som i videon😎. Var så noga jag kunde med volttalet. Det är väldigt viktigt. Enligt de som säljer dem, ska de fungera riktigt bra om det stämmer. Hade problemet med tomgången innan jag la in tunen, men efter monteringen av spjällhuset. Dock så hade jag ju brutit strömmen innan, så jag vet inte om det har med det att göra..

Ok, vad bra 🙂 Gött att det gjorde stor skillnad i övrigt, bra val att ta ett steeda cai med. 
Om du startade bilen med det nya spjällhuset och utan tune så har du troligen fått en felkod på att den går för magert. Sen kanske den ligger kvar även om man för över ny tune. Jag hade nog testat att radera  felkoderna, lossa minuspolen på batteriet i några minuter och sen föra in programvaran igen. Sen köra en sväng och se hur den betér sig 🙂

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...