Jump to content

Recommended Posts

Hej på er har blivit nyfiken på en sak jag har råkat ut för.

Nämligen då utblås ventilerna var i så dåliga att de inte gick att slipatill dem samt att de såg ut som en kopp på undersidan tänkte jag att jag kunde använda minna gamla ventiler som satt på 2v topparna det visade sig att de var kortare än utblåsventilerna på mina nya toppar.

Och den firman som jag har lämnat in topparna för provtrykning fräsning av ventilsäten menar på att jag måste använda de ventiler som hör till min 1968 toppar då motorn är från 1968. Enligt dom är det olika ventil längder på 1968 och 1970. och att det inte kommer att fungera.

Jag tycker ju att det borta vara skysterbart när man ställer ventilspelet vid viprmen men vad vet jag.

Jag har ju inga problem att använda minna gammla insugsventiler också men i detta fall har jag redan slipat de andra insugsventilerna.

men min nyfikenhet är fins det någon fakta bakom dessa påståenden från verkstaden äller kan någon styrka detta?

Det vet jag ej för jag har pricis köpt topparn.

men om jag ställer ventilerna bredvid varandra så är utblås ventilerma från minna 68 toppar c:a 4 mm kortare än utblås ventilerna från 70 topparna. :?:

OK, det är inte "sjunkna säten", utan ventilskaftet är olika längd. Med längre ventiler kan man använda en kamaxel med mera lyft..

Om man använder en kam med mycket lyft, kan man givetvis använda "lashcaps" för större kontaktyta mellan vippor och ventil eller för att ändra på geometrin en aning.

Det är ingenting speciellt med detta, utan man behöver helt enkelt tillräckligt med "skaft" för att inte fjädrarna eller knastren skall bottna mot ventilstyrningen. Inget speed-trick alltså.

OK

vad tror du då om att använda de kortare ventilerna till en kamm med en duration på 292 grader. Eller måste jag köpa nya ventiler? :(

Jag tog ett par ilder tyvärr inte på ventilerna.

sakerna till vänster är ifrån topparn fån 1970 med de längre ventilerna.

till höger är till topparn från1968 de kortare ventilerna.

v1.jpg

sakerna överst är ifrån topparn 1970 med de längre ventilerna.

de nedre är till topparn från 1968 de kortare ventilerna.

v2.jpg

:lol:

Kan man få en förklaring på de olika sakerna och vad som är skilnaden?

OK

vad tror du då om att använda de kortare ventilerna till en kamm med en duration på 292 grader. Eller måste jag köpa nya ventiler? :(

Det är inte durationen som avgör, utan lyftet . Du bör montera ventilen i toppen, montera fjäder, knaster och retainer. Sen bör du veta kamaxelns "lift at valve", alltså max ventillyft med given vipparm.

Du måste mäta utrymmet mellan knastret och styrningen vid maxlyft, samt kolla att inte ventilfjädern "bottnar" (coil- bind på amerikanska) vid maxlyft.

Du kan mäta kamaxelns lyft direkt från nocken, subtrahera baslinjen från högsta mätvärde, multiplicera med vipparmens förhållande, så får du max. ventillyft.

Du kan också montera kammen i blocket, om du har topparne på plats.

Då man renoverar och pressar i nya styrningar, kan deras monterade höjd variera lite, och avvika från standard, så det är bra att mäta, speciellt då man har mera lyft.

Du kan sen lätt slipa av styrningen så att inte knastret tar i.

Om ventilfjädern bottnar är det mera problem, då blir det till att byta någonting: längre ventiler, annorlunda fjädrar eller retainers, så att fjädern har utrymme att jobba.

Glöm inte att kolla att fjädern har rätt installerad höjd. (tillverkaren brukar uppge "installed height" för fjädern.)

Detta är mycket viktigt, för att fjädern skall arbeta rätt .

Det finns shimbrickor att lägga under fjädern så att trycket blir rätt.

Till din andra fråga, kan jag bara konstatera att du bör använda likadana delar istället, om du byter ut någontig. ta gärna med modell till butiken så kan du jämföra att du får rätt.

Ventilmekanismen är ganska knepig om man börjar gå in på detaljer, så det är lättast att använda rätta delar "direkt ur boken".

Du vinner ingenting på att trixa omkring med olika delar, du kör väl ändå inte race med bitarna?

Hej.

Jag måste få berätta att jag haft detta problem på en

av minna Mustanger, det var en 65a med 289 4V. :)

Under flera år hadde jag problem att få motorn att gå

jämt det enda sättet var att varva motorn lätt vid start. :shock:

Jag bytte alla tänd delar och fixade med förgasare men

inget hjälpte. :cry:

Efter en tid blev det dags för genomgång av toppar och

demontering av ventiler, det var då jag upptäckte att

det var mixat med korta och långa ventiler. :shock:

Vid varvning fick tydligen de hydraliska lyftare kontackt med

ventilskaftet medans man vid snäll start inte fick kontakt,

det var alltså ventilmixens fel att jag grubblat och försökt

hitta felet till den ojämna gången i 4ÅR. :?

Så gör som rtm skriver ta med ventiler och försök att få samma

märke och längd på ventilerna så slipper du det problemet

som jag brottades med. :wink:

Javisst, det var inte tillräckligt lyft på alla ventiler, så det gick ojämt pga varierande flöde o. gashastighet. Mycket pumpande fram o. tillbaka i kanalerna alltså.

Man bör vara noggrann och veta vad man gör, om man börjar experimentera med annorlunda delar. Det är mycket lättare att skaffa likadana man hade innan. ( Förutsatt att det är rätt innan).

Problemet är att bilarna är gamla, och det har varit flerte "artister" och mekat innan, så man vet inte alltd vad man har eller bör ha.

Vid trimning är det sedan lite annorlunda i.o.med att man flyttar varvtalet uppåt. (Vilket kan göra att bl.a.. ventilfjädrarna jobbar på "fel frekvens", med flyt och risk för snabb uttröttning)).

Men jag vill påstå, att vid normal gattrimning BEHÖVER man inte specialdelar, utan klarar sej mycket långt med original design eller lite förbättrad sådan..

-Thomas-

Tackar för alla svar och info

Jag har inte tänkt att mixa några saker utan det rådet jag har fått här är att ta allt från mina 68 2v toppar och flytta över till 70 topparna efter som de ventilerna är i så gått som nya de har suttit i motorn 900 mil.

men jag tänkte lära mig lite så då undrar jag ju vad skilnaden är och varför typ varför "vet ej vad delarna heter" det 3 delar till de längre ventilerna det villsäga 70 topparn och är det därför väntilerna blir längre för att det är mer matrial :?:

Och vilket system som är bäst är det så att det är bättre att använda systemet till 70 topparna av någon anledning så köper jag ju nya ventiler men anars borde jag ju kunna använda de saker jag har.

men borde jag inte använda de grövre fjädrarna de är samma längd på dem men det är grövre matrial så de borde bli hårdare och bätre vid varvning. men då mixar jag ju lite men det blir ju samma sak runt om och jag borde inte få varierande flöde o. gashastighet men jag vet ej och frågar i utbildningsyfte så att jag tror att jag vet vad jag gör :lol:

så var det ju iallafall på gammla hederliga b20

De 70 toppar jag har skall vad jag vet ha suttit på en motor uttan trimdellar alltså orginal kamm mm.

ursäkta om jag är lite trög men jag uppskattar eran vilga att förklara för mig hur det ligger till.

stort tack till alla

Tackar för alla svar och info

Och vilket system som är bäst är det så att det är bättre att använda systemet till 70 topparna av någon anledning så köper jag ju nya ventiler men anars borde jag ju kunna använda de saker jag har.

men borde jag inte använda de grövre fjädrarna de är samma längd på dem men det är grövre matrial så de borde bli hårdare och bätre vid varvning. men då mixar jag ju lite men det blir ju samma sak runt om och jag borde inte få varierande flöde o. gashastighet men jag vet ej och frågar i utbildningsyfte så att jag tror att jag vet vad jag gör :lol:

stort tack till alla

Utan att ha delarna i hand, är det svårt att veta säkert hur allt passar, men om du använder samma retainer och knaster som varit med dom nyare ventilerna, provmonterar, mäter monterade höjden på fjädern, och höjden visar sej vara inom fabrikens toleranser, borde allt vara OK.

Som jag ser det, är det just retainern som är mest olika. Eventuellt kompenseras det kortare ventilskaftet av detta, så att fjädertrycket blir rätt.. Sen är det till att kolla att vipparmen kommer rätt

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...