Jump to content

Recommended Posts

(redigerad)

Tänkte att jag skulle skapa en liten projektrråd som kommer uppdateras till och från när nya delar kommer. 

 

I skrivande stund så har jag en 289 D code i min mustang, denna råkade då koka precis innan den sista träffen förra året vilket gjorde att man gick i tankarna om att antingen renovera upp motorn eller beställa en ny, det blev dock båda alternativen! 

Så sagt och gjort, jag har beställt en 408 stroker på ca 540HK som byggs av PPM Racing och den kommer bli levererad inpå vinternhalvåret i år. 

408an kommer kompliteras med helt ny framvagn (vilken har jag inte bestämt än), förstärkt c4, 9" bakaxel, 4 link system, 315 bakdäck mm, allt detta kommer det mer info om senare i år när grejerna börjar trilla in.

 

Men i veckan började det andra roliga, nämligen att renovera 289an med farsgubben min, 289an är redan lite lekt med när den gick i USA så som Kam, 302 Victor JR insug, andra toppar, rullvippor mm (helt i detalj vad som sitter kan jag faktiskt inte). Motorn kommer både få helt nya packningar, en genomgång av allt, rengöring, nya tändstift, tändkablar, olja, filter, ny kylare, elfläkt, termostat och allt sådant standard som man går igenom. Insuget kommer jag passa på att pulverlacka svart imorgon när jag ändå har det av från motorn (har pulverlack och ugn i garaget så varför inte?

 

Kanske inte världens mest "WoW" känsla på denna tråden men jag ville dela med mig och hoppas att någon i alla fall kommer tycka att det är kul att titta in lite då och då för att se vad som händer med bilen 😄

 

Och självklart lite obligatoriska bilder från sista träffen och från rivandet av motorn! (Dom sista 2 bilderna är lite dåliga, mer på sjävla motorrivningen och delarna kommer under dagen, vart lite hastig med att få ner allt så man kommer ut på vägarna snart igen)

received_2475474626064122.jpeg

received_522400348570290.jpeg

received_910398692663317.jpeg

received_632472943944741.jpeg

20200302_113615.jpg

20200303_142055.jpg

20200303_142058.jpg

Ändrade %s av %s (%s)

Hittade ju självklart cylindern där vattnet kommit in, de goda nyheterna är att jag inte ser någon spricka, dom tråkiga är att i en helt annan cylinder (alla cylindrar fungerar precis som dom ska, bra komp mm) har en djup repa i sig, denna repan sitter även i kolvkronan, troligen varit så ett tag men aldrig märkt av att detta påverkar prestandarden då den går hur fint som helst på alla 8a cylindrar. 

 

Planen är lika som innan, dit med nya packningar, pulverlacka lite delar, smälla ihop skiten sen får den hålla fram tills nya motorn kommer eller jag klyver blocket på mitten. 😂

20200304_121107.jpg

20200304_130158.jpg

20200304_125423.jpg

20200304_121116.jpg

20200304_130208.jpg

89177658_539507470000846_8416636716055527424_n.jpg

1 hour ago, Tungelsta HT-67 said:

Varför är en cylinder/förbränningsrum renare än övriga ?

Den där repan kan du vell inte ignorera , kommer käka kolv/kolvringar !

Började rengöra för att leta sprickor då det är den cylindern där vattnet letat sig in, jodå den kommer ignoreras tills motorn slutar fungera eller den nya motorn levereras, att lägga mer pengar på att plocka ut blocket, skicka iväg motorn för att sleevas osv är inte värt det när den bara ska rulla såhär i några månader till. (Det finns inget som tyder på att repan har uppstått under min tid som ägare med bilen så har det fungerat i 1 år så fungerar det nog lite till

  • Like 1

Den repan har nog ingen större betydelse, det lär inte läcka mer där än vid ett normalt kolvringsgap. Jag tror inte motorn kommer att sluta fungera/gå sämre,repan ser ju mjuk ut 

 

(redigerad)
9 hours ago, datmbn said:

Den repan har nog ingen större betydelse, det lär inte läcka mer där än vid ett normalt kolvringsgap. Jag tror inte motorn kommer att sluta fungera/gå sämre,repan ser ju mjuk ut 

 

Läcker det mer eller mindre så gör det inget, den får rulla såhär tills nya motorn ska i bilen 😄

 

Rensade bort alla packningsrester på blocket och topparna idag, tog mig friheten att påbörja lackning av topparna och insuget nu när det ändå är ute ur bilen. (dålig kvalle på bilderna idag men det får folk leva med)

20200306_114654.jpg

20200306_114709.jpg

Ändrade %s av %s (%s)

Började med lite svetsning av fläktkåpan till elfläkten som ska sitta på nya kylaren, ska nog hålla sig kall med denna + 3000cfm som ska flöda.

 

Påbörjning av ihopmontering skedde också, kom så långt att jag skulle ställa in spelet på lyftarna/vipporna, upptäckte ganska snabbt att trots inköpet av en tum-sats med insexnycklar så fattades ju självklart just den som låser fast dom vilket betyder att jag nu får vänta tills nästa helg för att kunna starta upp den (ligger iväg och jobbar i veckorna så kan inte göra det på vardagar)... Men det är ju inte kul när det går lätt 😁 (åh nu är topparna svarta istället för chevyorange) 

20200306_182359.jpg

20200307_132611.jpg

Har nu beställt hem en sats som har rätt insexnyckel i sig, även en momentnyckel som går från 5-20 tror jag det var, och för att toppa av allt så gick det bli ett TransGo 45-01 reprogramming kit till c4 lådan för att testa hur det känns innan man bestämmer om det ska sitta i den förstärkta c4an till 408an eller inte 😁

Allt är inställt rätt nu, väntar bara på reprogramming kittet så man kan byta alla oljor mm innan första uppstarten, tog även tillfället nu och ska börja snygga upp i motorrummet när bilen ändå står, blir lite AN fittings till typ bränslerör, värmepaket, oljekylare osv, tror jag beställt AN delar för runt 11 tusen i helgen 🤔 Men det mesta kommer ju gå att återanvända till den nya motorn så varför inte göra det redan nu 😁

  • 4 weeks later...

Råkade bli lite mer saker beställda, i helgen så åker ett rally pac + nya ventilkåpor + nytt bränslesystem, kylsystem och lite småsaker på bilen så jag kan starta upp den. Nästa helg så åker det dit en mini spool i bakaxeln för att kunna "leka" lite + en line lock, helgen efter det så åker troligen mitt nya ventilpaket till c4an dit + hurst shifter så jag kan växla "manuellt" och slippa denna green dot c4an.

55 minutes ago, Tbird said:

Kan absolut inte rekommendera mini spool.

Håller inte så länge, detta är min erfarenhet på en Ford 8.8.

Den jag har plockat hem har fått bra reviews, den ska bara hålla sommaren ut också då jag ska i med en 9" i vinter när 408 stroken kommer så ifall den inte håller så gör det inte så mycket 😁

15 hours ago, Tbird said:

Det hade min också men föll i delar.

Hoppas din håller bättre.

Dom är ju inte så dyra, den jag tog hem har folk enligt reviews kört dragrace med utan problem, denna kommer bara nyttjas lite då och då för att leka av sig lite när man har tråkigt. Håller den så håller den annars  tar det ju inte evigheter att slänga ihop bakaxeln igen 

Lite mer gjort idag! Mycket strul som gör så jag inte kan starta bilen, förhoppningsvis är allt löst imorgon. Har i alla fall hunnit få hem allt, fick in och testat line locken på liften, den fungerar precis som den ska (satte den dock på en vipbrytare istället för en knapp, det ska även in en display som gör en countdown från 60 till 0 när den är aktiverad)

 

Testade min nya broms/bränslerörsrätare, fungerade kanon och gjorde så det var så mycket trevligare att dra lite udda rör då man inte får dessa små "bumpar/knutor" på dom från när man rätar upp dom för hand. 

20200417_153337.jpg

20200418_102151.jpg

20200413_114438.jpg

20200418_125644.jpg

  • Like 1
5 hours ago, Tungelsta HT-67 said:

Verktyget du köpt till broms/bränslerör är ju uberdyrt 😬

Korrekt men det blir värt det då vi ska dra om alla rör både till mustangen och amazonen i vinter 😁

 

Nu till det tråkiga, fick ihop allt idag och skulle starta bilen igen efter ca 2 månader, först så fick vi ingen el alls i bilen. Vi testade olika strömkällor mm, det visade sig att farsgubben hade glömt att koppla ihop kontaktstyckena vid torpedväggen så ett problem löst, sen började den pissa vatten lite här å vart vilket jag lyckades lösa för det mesta. MEN, det tråkigaste av allt är att den drar tjuvluft/skickar ut vatten vid insuget fast det är nya packningar och jag drog packningsmassa där man skulle, troligen har jag tagit lite för lite så nästa helg blir det att riva allt igen och börja om från början, förhoppningsvis går det lite snabbare denna gången *suck* 

 

Får se det från den ljusa sidan, fick dit kylaren och elfläkten idag i alla fall🤣

On 4/21/2020 at 9:33 PM, Kalaspuffar said:

Bara låt packningarna göra sitt jobb inget extra klet skall behövas 🙂

 

Jodå, är Edelbrock Victor Jr insug vilket till och med står i installationsmanuallen att man ska ha silikon fram och bak på den (fungerar även med dessa "korkpackningar" som man ibland får med men det är lätt att dom glider iväg)

 

On 4/22/2020 at 2:19 PM, Greven CMC 053 said:

Lite tunt med silikon runt vattenkanalerna där insuget möter toppen är alltid bra!

//M

Det ska jag sätta för det är nästintill precis vid den skarven som den pyser ut 😁

Ja asså, har man lite projekt kvar så hittar man på mer! Eftersom att jag har ett nytt ventilpaket liggandes så passade jag på att köpa en hurst spak också då den kan återanvändas i den förstärkta lådan sen, så nu har man lite fler leksaker påväg hem från staterna 😁

Screenshot_20200427-132002_Email.jpg

  • 3 weeks later...

Äntligen lyckades jag fixa mina bromsar! Bilen stannar bättre än vad den någonsin har gjort! Men med en sak fixas så kommer nästa problem, jag har en spricka i blocket så motorn tar vatten.... Blir då inget körande denna säsongen så får hoppas min 408a kommer snart

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...