Jump to content

Recommended Posts

Klart det går , men det är vad du är villig att göra och betala som avgör.

Vad har du för bil?

Hur många växlar har du nu?

Hur många vill du ha?

Vad har du för mål med motorn (HK , nm)?

Vad har du för bakaxel?

24 minuter sedan, Leif hilding said:

Har en C4 idag skulle gärna ha 5 el 6 växlar. Motor 302 mustang 1970 års modell.

Vad är din budget?

Du får inget vettigt under 30.000kr och sen stegrar det sig snabbt upp till en bit över 100.000
Sen är effektig viktig veta som Kalaspuffar frågar

Automat med 5 eller 6 växlar till Ford small block kommer att kosta mycket.

Finns ingen som jag vet passar direkt till Ford SB, dessutom måste de ha elektronisk styrning.

Det ultimata i dagsläget är 6R80 (6 växlad med lockup) som är elektronisk styrd (clutch to clutch). Mycket robust låda men är mycket stor, passar inte i kardan tunneln. Kräver mycket ombyggnad och många extra delar som konvertering av bultmönster, växelspak, elektronik mm.

De alternativ som jag tycker är vettiga är AOD och 4R70W, båda är 4 växlade med lockup.

Finns också en tidig variant av 4R70W som heter AODE, men den har jag undvikigt.

AOD som fanns 1980 - ca 1993 är en låda utan elektronisk styrning, har en "throttle valve cable" (TV cable) som är kinkig att ställa in men absolut livsviktig då den styr arbetstrycket i lådan.

4R70W ca 1996 - ca 2004 är en låda med elektronisk styrning. US-shift har en bra styrning för lådan.

Eftersom det är gamla lådor så måste de mest troligt renoveras.

Också finns de i många olika utförande beroende på årsmodell och vilken bil de kom ifrån, olika många lameller i lamell paket och olika kalibreringar.

(redigerad)

3 växlad med OD och lockup är nästan som en 5 växlad, då lockup betér sig som en 5e växel.

jag fick tag på en begagnad AODE under 10kkr som är helt ok utan renovering och det är stor skillnad på landsväg, typ 1700rpm i 100km/h

modifiering av flexplatta, tvärbalk, spaklänkage och kortare drivaxel,

har en 65a

Ändrade %s av %s (%s)