Jump to content

Featured Replies

comment_13360

Jag har en -67 med 289 och c4 låda

Förra året köpte jag filter till lådan, detta passade dock inte och nu undrar jag vad jag har för låda. Filtret var avsett för c4 lådor 65-69, trågpackningen passade dock.

Det ser heller inte ut att vara den kraftigare lådan som kom -70

Lådan är märkt med PEE AD2 D 1ZPGAK5C

Finns det någon som kan tyda numret?

tack på förhand/ sebbe

comment_13389

Hej.

Enligt bok så är det en C4 1971 till 250cui 6a.

PEE-AD2.= Typ av C4 alltså vilken serie AD2 tredje generationen.

(AD. = upp till 69)

(AD1-2. = f.o.m. 70 och upp.)

D1ZPGA. = Assebly part nr Börjar alltid med år C= 60 tal D= 70 tal

E= 80 tal osv. Ettan efter D=71

K5. = Bygg dag 5 Oktober 1970

C. = Shift.

Hoppas att jag har rätt info till dig. :wink:

  • Author
comment_13401

Det stämmer säkert,

jag har kännt på mig att det inte är rätt låda, motor övervarvar nämligen i 140km/h, ventilpaketet var också helt annorlunda jämfört med fords verkstadshandbok från 67

Är det ingen som har en C4 låda i bra skick till en 289.

comment_13403

Jag tror inte det är lådan som är fel.

Sista växeln på alla C4 är alltid 1:1

Troligen är din turbin helt slut och den ger ingen kraft på höga varv.

Den slirar och du uppfattar det som högt varvtal

En C4 från en 250'' är jag nästan säker på att dom är lika som 289.

Det kan skillja på antal lameller men jag är inte säker.

250 är nästan mer vridstark än 289 så det är mycket möjligt att dom är identiska.

När det gäller filter så finns det ingen anledning att byta.

Man byter bara om det är trasigt.

Annars är det bara att tvätta det

Ventilpaketen utvecklades hela tiden och det går inte att jämföra från en fabriksbok.

Då måste du ha exakt rätt manual för exakt den tiden lådan tillverkades.

  • 9 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...