Jump to content

Helrenovering av en Mustang


Recommended Posts

Vad kan vara den bästa strategin om man har en Mustang som behöver en helrenovering .

Utgångsmaterial : Importerad bil , rost på div ställen typ , bakskärmar , framför vindrutan , golv vid förarplats , motorhuv , baklucka.

Lacken ser ut som 😔

289:a + c4 automat med okänt skick , bromsar behöver ses över .

All inredningen behöver bytas.

Ja , hur ska man börja med renoveringen ?

Sätta den i körbart skick och reg.besiktiga bilen och därefter en rullande renovering eller plocka ned hela bilen och påbörja en helrenovering (färdig 5-10 år senare)

Link to comment
Share on other sites

Allting hänger på skicket i chassit och vilken budget du har! Helt klart det sistnämnda vad gäller chassi och kaross. Detaljer och inredning kan du göra rullande. Det blir alldeles för bökigt att riva ut och totalrenovera bit för bit. Det låter ju som den är i omfattande reparationsbehov innan regbesiktning. Därav min åsikt. Annars är det du skriver gällande rosten åtgärdat på en vinter (på TV slaktar och rostlagar de på 3 dagar....). Men sen tillkommer ju lack och där beror tid och arbete på hur höga krav du har och om du skall göra jobbet själv eller lämna till firma.

Men visst hade det varit underbart att slakta bilen, lämna på blästring, laga rosten och snygga till gamla fula lagningar om sådana finns och sen slipa, spackla, lacka! Och därefter bara njuta av att sätta ihop och köra.

Link to comment
Share on other sites

Det kommer troligtvis bli en kostsam historia att renovera bilen , så därav 5-10 års plan.

Men vill inte hamna i träsket att man ledsnar/ger upp halvvägs. Tror det är lätt hänt.

I dagsläget är tex frontrutan demonterad av förra ägaren , bra läge att byta plåt framför vindrutan då . Vill ju inte montera rutan och nästa vinter skära sönder nya gummit för att rostlaga.

Men samtidigt vid en rullande renovering kan det bli jobbigt / dyrare att plocka ned bilen på samma ställen igen för att renovera /lacka mm.

Link to comment
Share on other sites

Japp! Rostlagning och lack hade jag gjort först. Sen satt ihop den i körbart skick och fått njuta lite. Sen kan du, när du vet hur du vill ha det, göra detaljerna som skivbromsar, servo,  inredning etc. Det är jobb som är "enkla" att göra även om bilen är i trafik. 
Bromsservo och styrsnäcka hade jag bytt innan i hopsättning då det är enklare att montera med motorn ur, och visst kan du då montera skivor också. Dvs om du skall?

Kostsamt är ju en fråga om vad du skall göra och var du köper prylarna. Kolla VP Autoparts och jämför innan du handlar från USA. Mycket billigare i USA men tull o frakt blir lika mycket till. Och för en lite större peng har du en svensk återförsäljare vid problem, snabbare frakt och tryggare köp om något blir fel.

Usa bildelar i Osby kan ha en del begagnat också.        http://www.bildelarosby.se/

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...