Lusth March 26, 2020 Report March 26, 2020 Hej. Jag har en -66'a som inhandlades i höstas. Upptäckte nu att höger ok läcker bromsvätska. Eftersom det är enkolvsok trodde jag att oken kom från en -68 eller nyare. Men kolven i mina ok har en diameter på ca 6,6 cm. Enkolvsoken på en 68 och nyare har ca 6,0 cm i diam. Först tänkte jag Granada men dom kolvarna verkar inte heller vara 6,6 cm? Någon som har något tips på vad det kan vara? Citera
Per Berglund March 26, 2020 Report March 26, 2020 (redigerad) Det stämmer det är typ Granada Det är inte bara Granada utan MASSOR av bilar både inom Ford koncernen och andra märken som kör samma system Bara Granada har 3 dimensioner och den din bil har är nog vanligast då V8 har den storleken Börjar se riktigt ruttet ut så funderar du på renovera kan jag tipsa om 2004+ Cobra konvertering som är riktigt enkelt och billigt med 100% mer bett. Men fortfarande inga problem få delar från gammla Granada då så många andra använde delarna Dom skivorna är ju bara att slänga Ändrade %s av %s (%s) Citera
Lusth March 26, 2020 Author Report March 26, 2020 Tack för snabbt svar Per. Jaså tycker du skivorna är skräp? Vet ej hur tjocka original är men dessa är ca 22 mm. Vart hittar jag konverteringen du skrev om? Och är det bolt on eller tillkommer andra saker? Citera
Thomas19 March 26, 2020 Report March 26, 2020 Det är inte alltid slitaget som avgör. Rosten har sin beskärda del. Ser rostigt ut i venilationshålen. Frågan är om det inte är risk för separation mellan inre och yttre skiva. Citera
Thomas19 March 26, 2020 Report March 26, 2020 Skall du byta kan jag rekommendera CSRPs kit (antar att alla är av samma kvalitet). https://www.kentuckymustang.com/1964-1-2-1973-Mustang-Disc-Brake-Kits-s/2097.htm Har fått bra betyg och jag är nöjd med passform och funktion. Citera
Lusth March 26, 2020 Author Report March 26, 2020 Tror inte det är risk för separation, än. Klart man blir sugen på lite nya grejer men det smidigaste just nu hade ju varit att få tag i renoveringssats till dessa ok. Sommaren är ju snart här Citera
Lusth March 26, 2020 Author Report March 26, 2020 Om någon har bytt till bromsar från en Granada har man använt originalspindlarna då? Nytt bromskitt är lockande men vill ju inte stöta på följdproblem. Fast just ja, det är ju gamla bilar vi håller på med! Ibland är det 1 steg framåt och sedan 2 steg bakåt. Någon som vet var man hittar info om Cobra-konverteringen som Per skrev tidigare? Citera
Per Berglund March 26, 2020 Report March 26, 2020 (redigerad) 5 timmar sedan, Lusth said: Tack för snabbt svar Per. Jaså tycker du skivorna är skräp? Vet ej hur tjocka original är men dessa är ca 22 mm. Vart hittar jag konverteringen du skrev om? Och är det bolt on eller tillkommer andra saker? Det är klart det är skräp ser du inte det? På Svensson bilen hade du nog bytt direkt! Safety First! Jag kom just på att Granada spindlarna är tyvärr unika så det finns ingen uppgradering till dessa. Bara köpa nya komponenter det är Volvo priser på dessa typer. För den som är intresserad här har jag köpt konverteringsatsen för att få riktig bromskänsla man är van vid i vanliga bilar https://www.mustangsteve.com/product-category/front-disc-brake-conversion-brackets/ Ändrade %s av %s (%s) Citera
Per Berglund March 26, 2020 Report March 26, 2020 Jag gör lite videos när lusten faller på Här ett klipp på Cobra konvertering Citera
Lusth March 27, 2020 Author Report March 27, 2020 Nu blev det lite 2 steg bakåt igen Har alltså Granada-spindlar vilket betyder att jag inte kan uppgradera med dessa olika kit som finns, right? Men nya skivor och bromsok till min bil med befintliga spindlar känns nu rätt prioriterat. Så hur hittar jag rätt i marknadsdjungeln? Hur många olika ok och skivor finns det till Granada? Förövrigt hittar jag ingenstans Granada-ok som har kolv som är ca 66mm. Men å andra sidan är jag rätt oduglig på att leta rätt på saker på nätet. Citera
Per Berglund March 27, 2020 Report March 27, 2020 (redigerad) Finns 3st olika diametrar varav 65,9mm är vanligast Nej Granada spindlarna vad jag vet finns ingenting att uppgradera. Har ju bara suttit på "svensson" bilar och därav finns ingen eftermarknad heller som skulle vara intressant Nya skivor och Ok kan du beställa hos Hansen Racing Jag brukar beställa "slitdelar" från RockAuto om du inte hittar och har inga problem med beställa Online Här ett exempel https://www.rockauto.com/en/catalog/ford,1978,granada,5.0l+302cid+v8,1129980,brake+&+wheel+hub,caliper,1704 Här ser du tekniska uppgifter på oken och kolvarna https://www.rockauto.com/en/moreinfo.php?pk=21536&cc=1129980&jsn=2376 Som du ser om du navigerar runt i RockAuto så kostar delarna ingenting! Däremot i dessa Corona tider måste du nästan räkna med 20kr/$ du handlar....Frakterna är svindyra nu!! På Hansen racing jag hittade jag artiklar genom använda artiklar från Rock Auto Exempelvis https://www.hansenkatalogen.se/#/car/freetext/184070 Ändrade %s av %s (%s) Citera
Uffe.R April 1, 2020 Report April 1, 2020 Hej Lusth! Tror jag har det du behöver. nyrenoverade ok, nya skivor med nya lagerbanor + lager, har även spindlar. Ring gärna om du är intresserad. Hälsningar Uffe. 0709 429970 Citera
Uffe.R April 2, 2020 Report April 2, 2020 Hoppsan fel tele nr. ! rätt nummer är 0709 429979 Uffe Citera
Recommended Posts