Jump to content

Recommended Posts

Just det. hur långt kan man dra på ettan? Som sagt så saknas kickdown wire/stag. Men det går ju ganska bra att lägga i ettan och köra :twisted: Hur långt vågar man dra? Lådan är en FMX, såvitt jag vet helt standard. Motorn är en 351 W, ca 320 - 350 Hkr. Enligt instruktionsboken skall lådan växla till tvåan vid ca 50 km/h då man kör med kickdown, men när man kör i ettan så känns det som att det skulle löna sig att låta ettan hålla i ända upp till ca 70 km/h. Beter sig växellådan annorlunda om man själv lägger i tvåan från ettan, (jämfört med om man kör med kickdown), när man kör med pedalen i bottnen, har inte vågat prova fullt ut, men det låter som om motorn vill rusa då. Kan man förstöra något? Bör man kanske installera oljekylare på lådan? Är det bökigt? Vart sätter man den?

Mycket på en gång men det var två år sen jag fick köra senast, så nu j-lar!! 8)

Det funkar inte rätt utan kickdownstag.

Växla manuellt.

Växlingspunktrerna beror på din utväxling i bakaxeln?

Här har du några vanliga utväxlingar och MAX växlingspunkt 1-2

2.75 ca 93 km/h

3.00 ca 88km/h

3.25 ca 80 km/h

3.50 ca 77 km/h

3.91 ca 69 km/h

Detta är orginalvärden för FMX med 351W 4-BBL 1970

Har du en motor som varvar mer så går det naturligtvis över detta.

Men du har oftast ingen nytta av att varva mycket.

Växlingpunkterna ska du lägga precis innan motorn tappar ork.

Sätt absolut in en oljekylare.

Koppla helt bort det som går in i kylaren då den nästan är oduglig

En oljekylare sätter du där det finns plats.

Oftast framför den vanliga kylaren.

Sätt absolut inte fast en oljekylare i det vanliga kylarpaketet.

Även om det oftast är "plastskruvar" som man drar genom kylaren så gnager faktisk även plast genom kylarcellerna med läckage som följd.

Har själv gjort detta :oops: och set andra råka ut för detta.

Bygg hellre ett fäste som du monterar i kylarramen

Är det inte lika bra och justera banden också när man ändå håller på och "grejar"??

Det kanske behövs om man har en känsla av att motorn "rusar" vid växling.

Men vad är normalt vid fullgas och växling??

Efter min egen justering och manuell växling vid 6500varv så växlar lådan vid 6700 varv och det utan rusning av motorvarv.

LasseS

Lamellerna slits när du åker på 3:an el. 2:ans växel och gasar på utan att växla ned, vilket sker automatiskt hjälp av kickdown eller om du samtidigt växlar ned manuellt.

Justering av det ena bandet gör du med oljetråget demonterat och det andra utifrån (se bilagor)

Obs att en så liten momentmätare som Fords handbok refererar till inte är något som de flesta har hemma, så använd istället fingertopparna och skruva åt försiktigt tills det tar imot för att därefter backa/dra åt enligt instruktionerna, leta reda på något som överenstämmer med 1/4 och använd som spacer.

LasseS

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...