Jump to content

Recommended Posts

Hej

Jag har läst i någon tråd att på tidiga

289:or så var där inga slangar kopplade till

luftrenare och insug för vevhusventilationen.

Var går gränsen till "tidiga" 289:or?

Jag har en svensksåld 65 HT A-code, byggd 2 februari.

Hur ska vevhusventilationen se ut på min bil?

8)8)8)

Hej.

Gränsen för hur de olika ventilations systemen är

för mig okänd troligen någon stanns i mitten 65

produktion. :?

På min fd 65 var det just denna typ och den var

tillverkad februari 65.

På tidiga 65or så satt det endast ett rör i bakant

ansluten på höger ventilkåpa och skruvad i toppens

bakant, samma punkt som tändspolens fäste brukar

vara fastskruvat i på framsidan. :roll:

Röret var ca:35-40cm långt och går rakt ned mot

marken och slutar under skarven grenrör och avgas

system. :?

På den vänstra sida satt bara ett ventilerat lock av puch

on typ med stålull som filter inuti. :wink:

Under 1964/65 så skiljde det i vevhusvent beroende på lokala regler.

Det påstås ju tex att en 260 i en 64½ Musse ska ha öppen vevhusvent och oljepåfyllning på kamkåpan. Detta stämmer i många fall, men inte i de stater där man hade högre miljökrav, eller i Sverige, där man hade sluten vevhusventilation redan 1964 på US Fordarna.

fast66

Så du menar att min svensksålda 65 borde ha

haft sluten ventilation med allt vad det innebär,

dvs slang från oljepåfyllningslocket till luftburken osv?

Nu blir jag förvirrad :shock:

:):)

Hej!

Jag vill bara tillägga att på min svensksålda -65:a, tillverkad i september -64, är det öppen vevhusventilation på precis sådant sätt som Lars o beskriver i denna tråd. Alltså med ett rör från högra ventilkåpan direkt ner under/bakom motorn. På den vänstra ventilkåpan finns det endast ett oljepåfyllningslock. Inte några slangar varken till luftrenaren eller insuget.

/Bosse

Hej.

Enligt stansning så var denna motor ännu tidigare

än februari 65, kollade i minna gamla papper och

fick fram september 64 på motorn och med tanke

på hur den mådde före renoveringen så var den

garanterat o skruvad, Mustangen var Svenksåld. :roll:

Till Rambo: Slang från oljepåfyllning till luftrenare är Californien grejer. En svensksåld ska ha öppen ventilation i oljepåfyllningen på vänster ventilkåpa (där tar motorn in luft) och sedan en slang från höger ventilkåpa (med ventil) kopplad till spacern under förgasaren.

CMC2999: Svårt att ge en kommentar till varför din bil har den äldre varianten. Kanske är den intagen av en Fordhandlare när den var ny och inte av Sv. Ford? Handlaren kan då ha tagit inden från en stat där man inte krävde sluten bentilation. Kanske har någon bytt under åren?

Lasse: var inte din 65a en riktig "HPD"?

  • 2 weeks later...

Lasse: var inte din 65a en riktig "HPD"?

Det vill jag inte påstå att det var, däremot så var det många

som lekt med min fd Mustang och under åren. :roll:

Motorn har nog suttit i från böjan och så har även växellåda,

bakaxel att dömma av id på delarna. :?

Att man sedan svetsat ihop bilen på felaktigt sätt vid reparation

kanske man kan kalla HPD, jag kan erkänna att kylare och tänd

spole Borch, kopplingslammel Volvo mm av såda prylar var annat

än original men vilken Mustang skulle klara sig från detta i Sverige

i 30-40år :wink:

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...