February 4, 200520 yr comment_13542 HejJag har läst i någon tråd att på tidiga289:or så var där inga slangar kopplade tillluftrenare och insug för vevhusventilationen.Var går gränsen till "tidiga" 289:or?Jag har en svensksåld 65 HT A-code, byggd 2 februari.Hur ska vevhusventilationen se ut på min bil?
February 5, 200520 yr comment_13615 Hej.Gränsen för hur de olika ventilations systemen ärför mig okänd troligen någon stanns i mitten 65produktion. På min fd 65 var det just denna typ och den var tillverkad februari 65.På tidiga 65or så satt det endast ett rör i bakantansluten på höger ventilkåpa och skruvad i toppensbakant, samma punkt som tändspolens fäste brukarvara fastskruvat i på framsidan. Röret var ca:35-40cm långt och går rakt ned motmarken och slutar under skarven grenrör och avgas system. På den vänstra sida satt bara ett ventilerat lock av puch on typ med stålull som filter inuti. :wink:
February 10, 200520 yr comment_13904 Under 1964/65 så skiljde det i vevhusvent beroende på lokala regler.Det påstås ju tex att en 260 i en 64½ Musse ska ha öppen vevhusvent och oljepåfyllning på kamkåpan. Detta stämmer i många fall, men inte i de stater där man hade högre miljökrav, eller i Sverige, där man hade sluten vevhusventilation redan 1964 på US Fordarna.
February 10, 200520 yr Author comment_13926 fast66Så du menar att min svensksålda 65 borde hahaft sluten ventilation med allt vad det innebär,dvs slang från oljepåfyllningslocket till luftburken osv?Nu blir jag förvirrad
February 10, 200520 yr comment_13934 Hej!Jag vill bara tillägga att på min svensksålda -65:a, tillverkad i september -64, är det öppen vevhusventilation på precis sådant sätt som Lars o beskriver i denna tråd. Alltså med ett rör från högra ventilkåpan direkt ner under/bakom motorn. På den vänstra ventilkåpan finns det endast ett oljepåfyllningslock. Inte några slangar varken till luftrenaren eller insuget./Bosse
February 10, 200520 yr comment_13935 Hej.Enligt stansning så var denna motor ännu tidigareän februari 65, kollade i minna gamla papper ochfick fram september 64 på motorn och med tankepå hur den mådde före renoveringen så var den garanterat o skruvad, Mustangen var Svenksåld.
February 14, 200520 yr comment_14058 Till Rambo: Slang från oljepåfyllning till luftrenare är Californien grejer. En svensksåld ska ha öppen ventilation i oljepåfyllningen på vänster ventilkåpa (där tar motorn in luft) och sedan en slang från höger ventilkåpa (med ventil) kopplad till spacern under förgasaren.CMC2999: Svårt att ge en kommentar till varför din bil har den äldre varianten. Kanske är den intagen av en Fordhandlare när den var ny och inte av Sv. Ford? Handlaren kan då ha tagit inden från en stat där man inte krävde sluten bentilation. Kanske har någon bytt under åren?Lasse: var inte din 65a en riktig "HPD"?
February 24, 200520 yr comment_14625 Lasse: var inte din 65a en riktig "HPD"?Det vill jag inte påstå att det var, däremot så var det mångasom lekt med min fd Mustang och under åren. Motorn har nog suttit i från böjan och så har även växellåda,bakaxel att dömma av id på delarna. Att man sedan svetsat ihop bilen på felaktigt sätt vid reparation kanske man kan kalla HPD, jag kan erkänna att kylare och tändspole Borch, kopplingslammel Volvo mm av såda prylar var annat än original men vilken Mustang skulle klara sig från detta i Sverige i 30-40år :wink:
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.