Jump to content

Mer pulver!


Johan Cab

Recommended Posts

(redigerad)

Vad bör man byta ut i en S550  5.0 GT manuell om man vill att grejerna håller för 1000hk?

Är det vevstakar och kolvar? Hot Rod kammar? Är det effektökande eller mest för soundet?

Sitter en Procharger P1cs på idag som levererat 645whp

Eventuellt byte till en P1x kanske med E85?!

 

Är det någon som byggt för 1000hk?

 

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Kul att det är någon mer som vill ladda hårt och köra fort :-). Vad man behöver göra åt en S550 med mycket pulver beror i mina ögon en helt på vad man vill använda den till.

Men om man börjar med det motormässiga så verkar de flesta överens om att den vekaste länken är Oljepump och Kamdreven (OPG/CS). Och att de bör bytas till billet drev från säg 600 hk och upp. I övrigt så är original snurran så pass bra så att man klarar sig uppåt 800 whp om man nu inte har ett dåligt exemplar. Ska man över det så är det vad jag förstår dags att gradvis uppdatera bitarna. Här kan du se exempel på vad man typiskt uppgraderar motormässigt för olika effektnivåer:  http://www.modularmotorsportsracing.com/cart/index.php?main_page=index&cPath=65_70  

Sen är det frågan om användning, det vill säga ska du åka gata, bana eller strip. Om du ska åka gata behöver du väl egentligen inte göra något mer för du får ju ändå inte använda det du har 😉 . Skämt åsido så även om man försöker använda det man har så kommer man bara slira bort det hela så då behöver du bara en hög däck 🙂 .  Ska du åka bana så är det förstås chassiprylar för att styva upp chassit för snabb banåkning son gäller. Steeda och BMR har kompletta kit så det är bara att välja nivå. Själv är jag gammal dragracer och har ambition att någon gång åka Street Week med min och göra hyggligt ifrån mig i Pro Touring klassen. Där åker man en blandning av klistrade och oklistrade banor och då behöver man förstås bygga hållbarhet för klistrat och för att få ner effekten i backen. Jag siktar på 600-700 whp så i mitt fall inga 1000 hk nivåer men även det jag bygger för kräver en del uppdateringar om man vill att det ska hålla och fungera. Jag är nu på gång att montera kolfiber SFI godkänd kardan (QA1), SFI godkänd kardanring, G-Force Renegade drivaxlar och en kombo av BMR/Steeda bakvagns prylar och diff bushings. 17 tum fälg bak med M/T gatslicks och 18"s Frontrunners fram blir det på strippen. Allt för att få det att hålla och att få ner effekten i backen. I mitt fall blir sannolikt A10 lådan den veka punkten om jag inte väljer att göra något åt den innan det är dags. Ska du ha 1000 hk och åka på strippen så är det förstås också båge som gäller, det om du inte håller till 1/8 delen och bromsar dig till 6.80 🙂 . Men med det sagt så är det alltid klokt med båge med dom effekterna.  

Slutligen så finns ju allt du behöver veta och lite till på https://www.mustang6g.com/forums/  .

Lycka till med bygget !

Med vänlig hälsning, Richard

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

9 timmar sedan, Richard Nordström said:

Kul att det är någon mer som vill ladda hårt och köra fort :-). Vad man behöver göra åt en S550 med mycket pulver beror i mina ögon en helt på vad man vill använda den till.

Men om man börjar med det motormässiga så verkar de flesta överens om att den vekaste länken är Oljepump och Kamdreven (OPG/CS). Och att de bör bytas till billet drev från säg 600 hk och upp. I övrigt så är original snurran så pass bra så att man klarar sig uppåt 800 whp om man nu inte har ett dåligt exemplar. Ska man över det så är det vad jag förstår dags att gradvis uppdatera bitarna. Här kan du se exempel på vad man typiskt uppgraderar motormässigt för olika effektnivåer:  http://www.modularmotorsportsracing.com/cart/index.php?main_page=index&cPath=65_70  

Sen är det frågan om användning, det vill säga ska du åka gata, bana eller strip. Om du ska åka gata behöver du väl egentligen inte göra något mer för du får ju ändå inte använda det du har 😉 . Skämt åsido så även om man försöker använda det man har så kommer man bara slira bort det hela så då behöver du bara en hög däck 🙂 .  Ska du åka bana så är det förstås chassiprylar för att styva upp chassit för snabb banåkning son gäller. Steeda och BMR har kompletta kit så det är bara att välja nivå. Själv är jag gammal dragracer och har ambition att någon gång åka Street Week med min och göra hyggligt ifrån mig i Pro Touring klassen. Där åker man en blandning av klistrade och oklistrade banor och då behöver man förstås bygga hållbarhet för klistrat och för att få ner effekten i backen. Jag siktar på 600-700 whp så i mitt fall inga 1000 hk nivåer men även det jag bygger för kräver en del uppdateringar om man vill att det ska hålla och fungera. Jag är nu på gång att montera kolfiber SFI godkänd kardan (QA1), SFI godkänd kardanring, G-Force Renegade drivaxlar och en kombo av BMR/Steeda bakvagns prylar och diff bushings. 17 tum fälg bak med M/T gatslicks och 18"s Frontrunners fram blir det på strippen. Allt för att få det att hålla och att få ner effekten i backen. I mitt fall blir sannolikt A10 lådan den veka punkten om jag inte väljer att göra något åt den innan det är dags. Ska du ha 1000 hk och åka på strippen så är det förstås också båge som gäller, det om du inte håller till 1/8 delen och bromsar dig till 6.80 🙂 . Men med det sagt så är det alltid klokt med båge med dom effekterna.  

Slutligen så finns ju allt du behöver veta och lite till på https://www.mustang6g.com/forums/  .

Lycka till med bygget !

Med vänlig hälsning, Richard

Hej Richard!

tack för svaret!

Kul att du tog dig tid att skriva👍 Det är ingen som riktigt har tid att svara annars🤷‍♂️
Nu är kanske 1000hk lite överdrivet, men målet är att det ska vara tillräckligt med boost så att man blir rädd😊

Tanken är att den ska gå på gatan, sen åker jag gärna på lite olika event😎

Det svåra att få till är mappningen, det är väl Lund eller Palm Beach Racing som kan få till det!

Jag får önska lycka till med din kärra, den kommer man säkert få se mer av😃

Med vänlig hälsning, Johan 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hej som tillägg till det Richard skriver så behöver du även byta bränslesystemet speciellt om du skall gå på E85. Men för ett system som klarar 1000hk så behöver systemet uppdateras.

Richards 18 klarar upp till 600-650 WHP relativt lätt med det bränslesystem (utan E85)  bilen då 18+ har annan insprutning jämfört med 15-17.

 

Det som är positivt med 15-17 är att Lund/PBD/AED etc har mycket erfarhent vad gäller FI. Du har heller inga GPF-filter etc som behöver kodas bort.

Så de renomerade tuners nämnda ovan bör inte ha några problem att hantera mappningen.

 

Kör du manuell så lär drivaxlarna ryka rätt fort på strip så det lär vara något att titta på även likaså stop the hop kit om du inte redan har det som en början

Link to comment
Share on other sites

48 minuter sedan, RRS550 said:

Hej som tillägg till det Richard skriver så behöver du även byta bränslesystemet speciellt om du skall gå på E85. Men för ett system som klarar 1000hk så behöver systemet uppdateras.

Richards 18 klarar upp till 600-650 WHP relativt lätt med det bränslesystem (utan E85)  bilen då 18+ har annan insprutning jämfört med 15-17.

 

Det som är positivt med 15-17 är att Lund/PBD/AED etc har mycket erfarhent vad gäller FI. Du har heller inga GPF-filter etc som behöver kodas bort.

Så de renomerade tuners nämnda ovan bör inte ha några problem att hantera mappningen.

 

Kör du manuell så lär drivaxlarna ryka rätt fort på strip så det lär vara något att titta på även likaså stop the hop kit om du inte redan har det som en början

Ok, är det dubbla bränslepumpar och andra spridare som gäller för E85? Idag sitter det Deatschwerks 1000cc spridare, men man kanske kör andra för E85?

Hoppet försvann när kompressorn monterades😊

Jo, förstår att om jag ska köra stripp så lär jag behöva byta ett och annat i drivlinan😬

Det blir nog iaf andra gummin än Michelin Pilot Sport 4S, funkar hyfsat idag iof!

Tips på grymma gatdäck?

Med vänlig hälsning, Johan

 

Link to comment
Share on other sites

Om du ska ha riktigt bra däck för både fäste och kurvor och lågprofil så är det väl Michelin Pilot Sport Cup 2 som är ett hett alternativ. Om det är först iväg från rödljuset som gäller så är nog 17" fälg och M/T ET Street Radial ett bra alternativ. Nitto Extreme verkar många jänkare också förespråka, har ingen erfarenhet av dom dock. Själv har jag just 17" och M/T ET Street Radial alternativet för street/strip och sedan kör jag 20" och Michelin Pilot Sport 4S för gata och förhoppningsvis någon gång bana.

När det gäller bränslepump så skulle jag tro att det redan är bytt i din bil Johan om du har dom spridarna. Själv har jag i varje fall bytt bränslepump i samband med montage av mitt kompressorkit, original är för klent för det. Ska du ha E85 så behöver du byta igen och kliva upp ytterligare ett kliv på pump och injektorer. 

Mvh Richard 

Link to comment
Share on other sites

12 timmar sedan, Richard Nordström said:

Om du ska ha riktigt bra däck för både fäste och kurvor och lågprofil så är det väl Michelin Pilot Sport Cup 2 som är ett hett alternativ. Om det är först iväg från rödljuset som gäller så är nog 17" fälg och M/T ET Street Radial ett bra alternativ. Nitto Extreme verkar många jänkare också förespråka, har ingen erfarenhet av dom dock. Själv har jag just 17" och M/T ET Street Radial alternativet för street/strip och sedan kör jag 20" och Michelin Pilot Sport 4S för gata och förhoppningsvis någon gång bana.

När det gäller bränslepump så skulle jag tro att det redan är bytt i din bil Johan om du har dom spridarna. Själv har jag i varje fall bytt bränslepump i samband med montage av mitt kompressorkit, original är för klent för det. Ska du ha E85 så behöver du byta igen och kliva upp ytterligare ett kliv på pump och injektorer. 

Mvh Richard 

Kör vidare på Michelin så länge👌
 

Det lutar nog mot att bygga om till helsmidd Motor öka boosten och en mappning från PBD.

Återstår att se vad det kan leverera, det kanske blir tillräckligt😎 Ett tag iaf😃

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja, Aluminator 52XS crate är nog en bra start för de flesta trimprojekt eftersom den är fylld med bra delar och helt OK även direkt ur lådan. Passar ju direkt i Mussen. Bygg färdigt Aluminatorn och lyft ur den gamla motorn och in med den nya. Klarar den bara avgaskraven på besiktningen är det nog bara att ange att man har haft problem med den gamla motorn och satt i en ny reservdelsmotor, om motorns id-nummer behöver stå i fordonsinformationen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, Prime Mover said:

Ja, Aluminator 52XS crate är nog en bra start för de flesta trimprojekt eftersom den är fylld med bra delar och helt OK även direkt ur lådan. Passar ju direkt i Mussen. Bygg färdigt Aluminatorn och lyft ur den gamla motorn och in med den nya. Klarar den bara avgaskraven på besiktningen är det nog bara att ange att man har haft problem med den gamla motorn och satt i en ny reservdelsmotor, om motorns id-nummer behöver stå i fordonsinformationen.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...