Jump to content

2005 och AUX


uffeg

Recommended Posts

Vår shaker 500 pajade för nåt år sen, gick bara att spela CD från fack 1. Skaffade en "ny" huvudenhet från en kille här i klubben.

Det är en Shaker 1000, men det spelade ingen större roll verkade det som.

Däremot hade han skickat med en lite kabelsnutt, kontaktstycke i ena änden och 3.5 mm han-kontakt i andra änden.

Han sa, jag skickade med AUX-kabeln också.

Hur jag än vände och vred på stereon fanns ingen plats för det kontaktstycket däri.

Har googlat sönder internet och tror att det är så att på vissa bilar från 07 fanns AUX uttag i facket mellan stolarna fram. Då ska kontaktstycket finnas under consolen nånstans.

JAg kunde inte för mitt liv se nån som denna kunde passa i.

Nån som har en aning om var man ska koppla in den kabeln för att få AUX-funktionen att funka?

Kan i alla fall inte vara bakpå stereo för där är det fullt utnyttjat på alla portar redan.

Finns iofs en fördel, man slipper ju höra folks dåliga spotifylistor i bilen som det är nu 🙂

mvh  /Ulf

Link to comment
Share on other sites

Precis på typ 07+ finns det aux i mittkonsollen. 
Jag hade en 05a så hade inte den tyvärr. Men är det en vanlig aux så köp en AUX hona -> hona. Så borde du kunna placera den på lämpligt ställe.

Dock så behöver man ju en telefon med 3.5mm uttag och det är ju inte så vanligt idag. Iallafall inte bland high end lurarna.

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Problemet är att kontaktstycket hittade jag ingen plats för baktill på radiodelen. Och ingen annanstans fanns det nåt sånt under mittkonsollen heller. Jag trodde i min enfald att även 05-06 hade nåt kontaktstycke för DVD eller liknande som man kunde jacka denna i.

Ändrade %s av %s (%s)
Stavade fel
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, datmbn said:

Sitter inkopplade i originalkontrakten på baksidan stereon på 07+

Du kan koppla in den där själv om du vill.

bifogar kontaktinfo på 500 och 1000  

shaker10.jpg

shaker11.jpg

shaker-500-pinout.JPG

 

2020-06-22 08.19.23.jpg

Link to comment
Share on other sites

Kontaktstycket J4 har 8 kontakter. Den jag fick med är rektangulär och har 10 kontakter. Kan inte tänka mig att den passar på baksidan. Menar du att jag ska dra ur det som jag satt i J4 och ersätta med denna?

Link to comment
Share on other sites

Just nu är jag mest nervös för att jag bara tog befintlig kontakt som satt i J4 på 500'an och tryckte in i shaker 1000 baktill på samma plats utan att kolla schemat först. Det ser ju ut som stiften på 1 och 2 går till SUB på en shaker 1000, men till AUX på en shaker 500. Men allt verkar ju funka ändå, jag satte bara shaker till OFF i menyn.

hmm varför blev man inte bilelektriker... 😞

Och jag vågar inte klippa några befintliga kablar bakom stereon, så får nog klara mig utan AUX.

 

Link to comment
Share on other sites

Forumet sorterade bilderna i fel ordning så den översta är 1000 och den nedersta är 500, så den enda skillnaden nu mot förut är väl att du inte har någon sub nu, en sub ger ju inte heller någon signal ut så det spelar nog ingen roll att den är inkopplad. 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Varför inte byta ut hela  mot en 2DIN som har Apple carplay och Android Auto när den ändå pajat... ? Android Auto är det bästa som hänt min mustang.

Har en äldre variant av denna: https://www.elgiganten.se/product/ljud-hifi/bilstereo/KWM745DBT/ 

Bättre navigering än ja sprillans nya Volvo. Bättre på att förstå röstkommandon. Du har spotify.... Osv. 

En 3.5mm aux-ingång känns väldigt 90-tal idag.

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte en "Hot Auxiliary Input Mp3 Interface Car Aux Adapter For Ford Edge Expedition" på ebay. Fungerar klockrent på min 06:a, ja det är möjligt väldigt 90-tal men är man oldschool så😉 Kopplas in mellan radioenheten och kablaget ut med en 3.5 kontakt som man kan ansluta till t.ex tfn, trycker på aux på stereon och vips spelar man upp i högtalarna.Hot Auxiliary Input Mp3 Interface Car Aux Adapter For Ford Edge Expedition

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...