DarckNr9 June 25, 2020 Report June 25, 2020 Hej allihopa En ny Mustangägare här:) En dum fråga kanske men när man kallstartar bilen så har den ju ett högre varvtal, oftst så väntar jag tills den går ner men tidigt på morgonen så vill jag gärna köra iväg direkt för att inte störa mina grannar så mycket, är det skadligt för bilen eller vad säger ni experter? Mvh Magnus Citera
Tbird June 25, 2020 Report June 25, 2020 Det är väl helt normalt att man startar bilen och kör iväg. Citera
Artur June 25, 2020 Report June 25, 2020 (redigerad) Skulle inte vara orolig för att direkt köra iväg. Du behöver inte bränna gummi det första du gör däremot. Då är det bra att motorn är varm. Ändrade %s av %s (%s) Citera
DarckNr9 June 25, 2020 Author Report June 25, 2020 19 minuter sedan, Artur said: Skulle inte vara orolig för att direkt köra iväg. Du behöver inte bränna gummi det första du gör däremot. Då är det bra att motorn är varm. 1 hour ago, Tbird said: Det är väl helt normalt att man startar bilen och kör iväg. Gött då kör jag på det, upplevde det som den bluddrade/gick lite ojämnt när jag inte väntade lite därav frågan, tack för hjälpen iallafall:) Citera
Per Berglund June 25, 2020 Report June 25, 2020 Såg en motorexpert som sa att numera är det faktiskt skadligare för motorn att stå still och värma upp. Moderna maskiner ska belastas direkt. Dels för att oljetrycket blir rätt men att även för att kolvar, vev,stakar och annat "rätas" upp korrekt under tryck vilket tydligen är viktigare med moderna maskiners tajtare toleranser Men som sagt onödigt lämna grannskapet i ett moln av gummi! Citera
Wallentin June 25, 2020 Report June 25, 2020 (redigerad) De har högre varv vid start för att få upp temperaturen i katalysatorerna. Så det är därför bilen gör så. Är det kallt ute så tar det längre tid innan den går ner Kör lugnt/normalt tills motorn är varm. Sen är det lugnt att gasa på lite Ändrade %s av %s (%s) Citera
DarckNr9 June 26, 2020 Author Report June 26, 2020 15 timmar sedan, Wallentin said: De har högre varv vid start för att få upp temperaturen i katalysatorerna. Så det är därför bilen gör så. Är det kallt ute så tar det längre tid innan den går ner Kör lugnt/normalt tills motorn är varm. Sen är det lugnt att gasa på lite Grymt, då vet jag, tack för hjälpen Citera
Recommended Posts