Jump to content

Recommended Posts

Är det några speciella årsmodeller som har problem med vibrationer i drivlinan? (Avser årsmodell 2015 och nyare)

/Bosse N 

Jag har en 2016 S550, och har inte haft några problem. Tror att det är vissa kardanaxlar som som tillverkades 2015 -2017 som blev lite sneda vid tillverkningen. Provkör noga om du köper bil utan garanti, men min har fem års garanti och det gäller nog allt svensk sålt, så är det problem så får du nog hjälp. Finns ett nyare utförande på kardan, men är det inga problem med den du har kan du lugnt sladda vidare med den kardan du har.

2 timmar sedan, Martin Bäckström said:

Jag har en 2016 S550, och har inte haft några problem. Tror att det är vissa kardanaxlar som som tillverkades 2015 -2017 som blev lite sneda vid tillverkningen. Provkör noga om du köper bil utan garanti, men min har fem års garanti och det gäller nog allt svensk sålt, så är det problem så får du nog hjälp. Finns ett nyare utförande på kardan, men är det inga problem med den du har kan du lugnt sladda vidare med den kardan du har.

Har själv en 2016 köpt beg Den där 5års garantin är värt vatten, har påtalat flertal fall som jag hänvisade till 5 års garantin, dels sne baklucka så att Lacksläpp runt kanten som ligger an mot gummilisten.

Sen har jag oxså problem med min kardan som får en mer resonansljud vid 90-110 på 6växel som jag får bekosta själv och de säger att det skulle man ha gjort anmärkning under de första 2 åren i bägge fallen. Det var något mer kommer ej ihåg även det gick inte på utökad garanti

Det finns en eller flera trådar en bit bak i tiden om drivlinevibrationer främst orsakade av kardanen i området ca 70 - 95 km/h (på 6:e växeln med mmanuell).

Hjul och kardan på en Mustang vibrerar med olika frekvens där skillnaden är bakaxelutväxlingen så det är lätt att känna om vibrationerna kan komma från hjulen eller kardanen.

En del Fordverkstäder verkar behandla kunderna med vibrationsproblem på ett dåligt sätt och försöker bagatellisera problemet utan att åtgärda grundfelet. Är kardanen feltillverkad och kardanen inte är rak från början så löser ofta inte slangklämmebalansering problemet då det egentligen i grunden inte är ett obalansproblem.

1 hour ago, Prime Mover said:

Det finns en eller flera trådar en bit bak i tiden om drivlinevibrationer främst orsakade av kardanen i området ca 70 - 95 km/h (på 6:e växeln med mmanuell).

Hjul och kardan på en Mustang vibrerar med olika frekvens där skillnaden är bakaxelutväxlingen så det är lätt att känna om vibrationerna kan komma från hjulen eller kardanen.

En del Fordverkstäder verkar behandla kunderna med vibrationsproblem på ett dåligt sätt och försöker bagatellisera problemet utan att åtgärda grundfelet. Är kardanen feltillverkad och kardanen inte är rak från början så löser ofta inte slangklämmebalansering problemet då det egentligen i grunden inte är ett obalansproblem.

mjo, men Ford måste fråga Ford Sverige ifall saker o ting går på garanti eller inte, de har ingen mandat själva att avgöra garantifall , som Audi själva de kan direkt säga att det här går på garanti osv men inte Ford ..

12 timmar sedan, Darkis said:

Har själv en 2016 köpt beg Den där 5års garantin är värt vatten, har påtalat flertal fall som jag hänvisade till 5 års garantin, dels sne baklucka så att Lacksläpp runt kanten som ligger an mot gummilisten.

Sen har jag oxså problem med min kardan som får en mer resonansljud vid 90-110 på 6växel som jag får bekosta själv och de säger att det skulle man ha gjort anmärkning under de första 2 åren i bägge fallen. Det var något mer kommer ej ihåg även det gick inte på utökad garanti

Undrar varför du skulle gjort anm på det de första 2 åren?

Garantin är ju på 5 år, och inte säkert att du ägt bilen de 2 första åren den varit i trafik. 

11 timmar sedan, Prime Mover said:

När jag var hos den närmsta Ford handlaren ( ej åf för mustanger ) konsterade de att det var däcken som var platta. Och resonans ljudet vid 80 - 90 kmh sade de var ljudet från Feritta systemet. 

När jag bytte hjul förra året var det samma problem, då var deras ursäkt att ett par 20" kunde göra att bilen vibrera med så pass breda däck. Frågan är vad man som kund skall acceptera, för detta med 5 års garanti har jag aldrig förstått sig på om man inte får hjälp. 

2 minuter sedan, Tobbe1977 said:

Undrar varför du skulle gjort anm på det de första 2 åren?

Garantin är ju på 5 år, och inte säkert att du ägt bilen de 2 första åren den varit i trafik. 

För att felet skulle ha upptäckts tidigare, nej jag har köpt bilen beg. Nybilsgaranti  är 2 åt sen är det utökad garanti de Resterande 3 åren och då blir det svårare att få genom fel som man anser att det skulle gå på utökad garantin, låter mer som 3års konsumentlagen att man skall bevisa att felet fanns vid köpet , lite så känns det som 

13 timmar sedan, Darkis said:

För att felet skulle ha upptäckts tidigare, nej jag har köpt bilen beg. Nybilsgaranti  är 2 åt sen är det utökad garanti de Resterande 3 åren och då blir det svårare att få genom fel som man anser att det skulle gå på utökad garantin, låter mer som 3års konsumentlagen att man skall bevisa att felet fanns vid köpet , lite så känns det som 

Sant det du skriver. Jag ringde och snackade med Ford idag ang detta med vibrationer och garantin. 2 första åren gäller nybilsgarantin, sedan efter det är det en komponentgaranti som typ inte är värd ett skit.

Jag sade till killen jag snackade med att jag hade bilen inne på felsökning inom dessa 2 år. Men att de sade att det var däcken som var platta m.m. Nu med nya hjul och vibrationerna fortsätter så anar man kardan problem, men nu får man själva bekosta det... 

Från hemsidan:

Nybilsgarantin

Nybilsgarantin gäller i upp till två år efter garantistartdatum, oavsett körsträcka. Garantin följer med även om bilen byter ägare. För att garantin ska gälla måste bilen servas enligt Fords serviceschema och med Ford Originaldelar, eller delar som uppfyller Fords krav och specifikationer. Kontakta din närmsta Fordåterförsäljare för fullständiga villkor. Förlängd garanti 5 år är en utökning av den tvåriga nybilsgarantin. Omfattningen av den förlängda garantin är till större delen samma som för nybilsgarantin, men några undantag finns. Kontakta din närmsta Fordåterförsäljare för fullständiga villkor.

Ford 5-års garanti

Huvudparten av Fords modellprogram har 5 års garanti som standard för bekymmersfri körning. Garantin innebär att om någon del i bilen behöver repareras eller bytas på grund av ett tillverkningsfel, kommer delen att repareras eller bytas helt kostnadsfritt av en auktoriserad återförsäljare, oavsett eventuella ägarbyten under garantiperioden. 

Som standard omfattar garantin under fem år eller upp till 10 000 mil / 15 000 mil (beroende på modell), det som inträffar först. Kontakta din närmsta Fordåterförsäljare för fullständiga villkor.