Jump to content

Hjälp va är nu detta? Pyttesmå bubblor i lacken. ?


sniffer

Recommended Posts

Va som vanligt ute i kväll och kollade till mustangen där den står utanför i det kalla garaget under vintern. Då jag får syn på några pyttesmå bubblor i lacken :shock: Små bubblor som vara är 1-2mm stora :? Va kan nu detta vara? Rost under ny oskadad färg? Fältet där jag hittade de små bubblorna va på taket. Men hur kan dom komigt dit? Hela taket på bilen är ju nylackat sen början av senaste sommaren :/ Inte jag som lämnade in den på lackning utan de va precis innan jag blev ägare till bilen. Så vet inte vilken firma de är lackat på eller så men tyckte de såg bra lackat ut iallafall. Men de jag tycker är lite konstigt är att bubblorna kommigt just nu då bilen stått inne hela vintern. Visserligen inte i ett varmgarage men annars ett relatift fuktfritt garage med massa tort virke i och så.

Någon som har någon fundering på va de kan vara. Rost? Hmm eller kan det vara något annat konstigt i färgen eller med underedsarbetet innen lackning?

Jag sjävl kan i stort sätt inget om lackning så jag står änna här helt frågande :?

Link to comment
Share on other sites

Hejsan, en kompis till mej som är lackerare säger att om man lackar om en amerikansk bil så måste man slipa den plåtren, dom gammla lackerna från usa är inte samma som vi använder idag och det kan bli bubblor elller så kan lacken bli matt på en del ställen efter en stund om man bara mattar ner den, , mvh Tommy

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Kan även vara vatten om bilen är sprutspacklad.

Sprutspackel suger åt sig fukt nåt makalöst,har själv gjort det misstaget att sprutspackla delar av en bil som jag lackade för länge sen.

Den lacken la jag ner ett jäkla jobb på,röd Candy på silver bas med mirra i klarlacken och mellanslipningar och ännu mera klarlack.

Den blev riktigt snygg.

Det tog kanske ett par månader så såg jag små bubblor här och där på bilen.Punkterade dom med nål så kom det lite vatten.Så sprutspackel har jag slutat med efter det.Iallafall utvändigt,kan vara bra till andra ställen som inte är så utsatta.

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Kan även vara vatten om bilen är sprutspacklad.

Sprutspackel suger åt sig fukt nåt makalöst,har själv gjort det misstaget att sprutspackla delar av en bil som jag lackade för länge sen.

Den lacken la jag ner ett jäkla jobb på,röd Candy på silver bas med mirra i klarlacken och mellanslipningar och ännu mera klarlack.

Den blev riktigt snygg.

Det tog kanske ett par månader så såg jag små bubblor här och där på bilen.Punkterade dom med nål så kom det lite vatten.Så sprutspackel har jag slutat med efter det.Iallafall utvändigt,kan vara bra till andra ställen som inte är så utsatta.

Hur kändes dina mubblor innan du pickade hål på dom? Va dom varierande storlekar från 1-3 mm typ ? För när jag trycker lite försiktigt med något metallföremål på dom så verkar dom änna vara ganska hårda. Inte så man ser att dom ger med sig iallafall. Kan de va vatten ialalfall tro ? Kan tilllägga att som små bubblorna har kommigt i typ ett halvlitet parti på taket och ganska tätt. Kan de varigt spackel som varigt påsmetat där tro? Några få bubblor på andra ställen på taket men där de är ganska tätt av dom är det som ett parti iallafall :?

Link to comment
Share on other sites

Ohh där ser man. Va ute nu och pickade lite och du hadde rätt. Pickade hål på några bubblor och då kom det ut brunfärgat vatten. Men va skall man göra nu då? Sitta och picka hål på alla eller skall man låta dom vara? Borde de inte bli så att om jag sitter och pickar hål på alla som kommer ta ett antal timmar :roll: så kommer det börja rosta och grejjer om man någon gång skulle åka ut i rägnväger sen på sommaren ? Nytt vatten borde ju tränga in lika lätt som de kommer ut?

Man kanske kan stålla en stark strålkastare över bubblorna under natten eller något så de kanske försvinner ändå? En såpas stark så plåten värms upp till lite mera än jummen eller något? Eller kan de finnas risk att de blir ännu värre då eller att färgen kan ta skada av de starka sluset ?

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Tyvärr är detta med små bubblor i lacken mycket vanligt

på äldre bilar Oavsett vilket land den kommer ifrån, fenomenet

uppträder oftast på nermattade och ej renslipade bilar före

lack. :?

En tröst i detta är att dessa bubblor alltid uppträder då

bilen förvaras i kallgarage eller på annat inte uppvärmt

ställe, men när bilen flyttas till ett varmt garage eller ut

i vårsolen så brukar nästan till hundra % bubblorna

försvinna, för att hålla sig borta tills bilen åter hamnar på

ett svalt eller kallt förvaringställe. :roll:

Helst skall man inte röra dessa bubblor utan låta tiden

göra sitt, alternativet är självklart Omlack men jag

känner fler som haft detta problem och som också

undrat var dessa bubblor tagit vägen på sommaren. :shock:

Har du haft hål på bubblorna så är det vettigt att låta bilen

stå varmt och torka till, sedan förseglar man lättast med

att vaxa för att försegla de små hålen. :wink:

Link to comment
Share on other sites

OK Bra att veta då jag inte våga picka hål på merän 2 st bubblor innan jag visste mera a jag skulle göra åt de sedan. Tur att man gav fan i rästen då :D För jag tror jag låter de va så och ser frammåt sommaren när solen bränner på hur det blir :D

Link to comment
Share on other sites

Det är aldrig bra med denna typ av problem, det kommer garanterat att bara bli sämre med tiden, som du skrev så är inte lacken ens ett år. jag tycker att du snackar med förra ägaren och försöker att få till en reklamation på jobbet. Det hela beror ju på om lackfirman gjorde hela jobbet eller ej. Gjorde dom hela jobbet så borde du få taket omlackat på garanti.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Har du pratat med föreående ägare/lackfirman om garanti på jobbet ?

Nej. De är nästan bara taket som är omlackat och ser det inte som någon större nödvändig kostnad att lacka om de om de nu skulle behövas.

Link to comment
Share on other sites

Det är vad som kommer att hända , i och med att du får in fukt som når plåten så är det så att säga en process som har kommit igång, det kom ju ut en brun vätska som du skrev, det är väl troligtvis rostfärgat vatten.

Link to comment
Share on other sites

Det är vad som kommer att hända , i och med att du får in fukt som når plåten så är det så att säga en process som har kommit igång, det kom ju ut en brun vätska som du skrev, det är väl troligtvis rostfärgat vatten.

Mm. jo de har du iofs rätt i men om de sjunker in till sommaren så kan man ju fråga sig va vattnet tagit vägen :/ Borde inte vara lika allvarligt då bubblorna kanske kommmer bli osynliga. Men försvinner dom inte så blir de ju helt klart till att göra något åt de.

Någon som har någon fundering på va vattnet tar vägen då bubblorna troligt vis försvinner i varmare väder ?

Link to comment
Share on other sites

Tja Det är att ta fram kemiboken. vatten är den enda molekylen som har

fyra tillstånd (Fast, Flytande, kristall samt gas). När man tillsätter energi

på vattnet övergår det i gas form. och den molekylen är som bekant en av de minsta som finns (H2O) som då kan passera de flesta material

d.v.s vätskan försvinner. Gasform är det samma som fukt.

Link to comment
Share on other sites

jag har haft en bil med detta problem. Och det stämmer som Lars O skrev;

-Bubblorna kom fram på vintern och försvann på sommrarna.

/Fredde

Mmm. SÅ jag tror jag väntar nog till sommaren innan jag bestämmer mig va jag skall göra åt de.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...