Jimen77 July 16, 2020 Report July 16, 2020 Hej. 2011 års 5.0 GT med automat och sänkningsfjädrar. Färsking på forat så jag gör väl standatdmisstaget nu o startar en ny tråd för nått som det redan finns 3 välbesvarade av Hur som helst. Åkte en rejält kringilikrok väg igår med en hel del försänkningar som gav skönt svaj i bilen. Väl framme vid min destination ser jag att ena bakhjulet är ca 15 mm utanför skärmkanten på förarsidan och andra bakhjulet lika långt innanför dess skärmkanten. Båda såklart ungefär kant i kant normalt. Väl hemma igen sen så var de centrerade igen. Är detta normalt eller har jag ett problem? Läste någonstans att pannhardstaget flyttar bakaxeln lite i sidled vid fjädring. Påverkar sänkningsfjädrarna detta och ökar det intervall av sidledsförflyttning som är normalt då originalstaget inte längre har samma vinkel mot chassit längre? Supertacksam för era klocka inspel här. Mvh Jimmie Citera
datmbn July 17, 2020 Report July 17, 2020 (redigerad) Det är klart att panhardstaget flyttar axeln i sidled, eftersom det rör sig i en cirkelbåge, men väldigt lite . Panhardstaget är 1060 mm och om man antar att bilen fjädrar 50 mm så blir sidoförskutningen 1.1 mm inget som man ser eller märker. Det du såg beror nog på antingen glapp i bussningar eller helt enkelt att bilen stod i lutning eller hade ena hjulet i en grop eller på en upphöjning Ändrade %s av %s (%s) Citera
Jimen77 July 17, 2020 Author Report July 17, 2020 5 timmar sedan, datmbn said: Det är klart att panhardstaget flyttar axeln i sidled, eftersom det rör sig i en cirkelbåge, men väldigt lite . Panhardstaget är 1060 mm och om man antar att bilen fjädrar 50 mm så blir sidoförskutningen 1.1 mm inget som man ser eller märker. Det du såg beror nog på antingen glapp i bussningar eller helt enkelt att bilen stod i lutning eller hade ena hjulet i en grop eller på en upphöjning Stort tack för ditt svar. Nej, du har rätt. Jag räkna på det med och det märks knappt. Kan man kontrollera bussningarna själv på något sätt på garageuppfarten? Annars får jag boka en tid på verkstan helt enkelt Citera
datmbn July 17, 2020 Report July 17, 2020 Om det nu är så att bussningarna är så dåliga att axeln flyttade sig 15 mm p.g.a. dåliga bussningar, och det enda som håller axeln i sidled är panhardstaget (med bara 2 bussningar)så måste man utan problem kunna se det, syns troligen om man lägger sig på marken och lyser med en lampa på bussningarna, eller så kan man be en medhjälpare att knuffa bilen i sidled medans man tittar. Om bussningarna är så här dåliga eller att något annat är löst så borde du också ha ett förskräckligt slammer från bakvagnen. Om jag får gissa så beror det mesta av förskjutningen på underlagets ojämnhet Citera
Peter Ekelund July 17, 2020 Report July 17, 2020 Jag har haft samma fenomen då jag tankade. Ena bakhjulet hamnade i en brunn och det såg ut som att axeln flyttats i sidled en 10-15mm. Instämmer med datmbn att du troligtvis stått i en ojämnhet med ena hjulet. Citera
Jimen77 July 18, 2020 Author Report July 18, 2020 Tack för era svar. Ojämnt underlag var säkert orsaken eftersom jag inte hör några missljud alls. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.