Jump to content

Bakaxeln flyttar sig i sidled


Jimen77

Recommended Posts

Hej.

2011 års 5.0 GT med automat och sänkningsfjädrar.

Färsking på forat så jag gör väl standatdmisstaget nu o startar en ny tråd för nått som det redan finns 3 välbesvarade av😅

Hur som helst. Åkte en rejält kringilikrok väg igår med en hel del försänkningar som gav skönt svaj i bilen. Väl framme vid min destination ser jag att ena bakhjulet är ca 15 mm utanför skärmkanten på förarsidan och andra bakhjulet lika långt innanför dess skärmkanten. Båda såklart ungefär kant i kant normalt. Väl hemma igen sen så var de centrerade igen.

Är detta normalt eller har jag ett problem? Läste någonstans att pannhardstaget flyttar bakaxeln lite i sidled vid fjädring. Påverkar sänkningsfjädrarna detta och ökar det intervall av sidledsförflyttning som är normalt då originalstaget inte längre har samma vinkel mot chassit längre?

Supertacksam för era klocka inspel här. Mvh Jimmie

 

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Det är klart att panhardstaget flyttar axeln i sidled, eftersom det rör sig i en cirkelbåge, men väldigt lite .

Panhardstaget är 1060 mm och om man antar att bilen fjädrar 50 mm så blir sidoförskutningen 1.1 mm inget som man ser eller märker.

Det du såg beror nog på antingen glapp i bussningar eller helt enkelt att bilen stod i lutning eller hade ena hjulet i en grop eller på en upphöjning

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

5 timmar sedan, datmbn said:

Det är klart att panhardstaget flyttar axeln i sidled, eftersom det rör sig i en cirkelbåge, men väldigt lite .

Panhardstaget är 1060 mm och om man antar att bilen fjädrar 50 mm så blir sidoförskutningen 1.1 mm inget som man ser eller märker.

Det du såg beror nog på antingen glapp i bussningar eller helt enkelt att bilen stod i lutning eller hade ena hjulet i en grop eller på en upphöjning

Stort tack för ditt svar. Nej, du har rätt. Jag räkna på det med och det märks knappt.

Kan man kontrollera bussningarna själv på något sätt på garageuppfarten? Annars får jag boka en tid på verkstan helt enkelt🙂

Link to comment
Share on other sites

Om det nu är så att bussningarna är så dåliga att axeln flyttade sig 15 mm p.g.a. dåliga bussningar, och det enda som håller axeln i sidled är panhardstaget (med bara 2 bussningar)så måste man utan problem kunna se det,  syns troligen om man lägger sig på marken och lyser med en lampa på bussningarna, eller så kan man be en medhjälpare att knuffa bilen i sidled medans man tittar.

Om bussningarna är så här dåliga eller att något annat är löst så borde du också ha ett förskräckligt slammer från bakvagnen.

Om jag får gissa så beror det mesta av förskjutningen på underlagets ojämnhet 

Link to comment
Share on other sites

Tack för era svar. Ojämnt underlag var säkert orsaken eftersom jag inte hör några missljud alls.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...