Jump to content

justera bakbromsar


NackaBosse

Recommended Posts

Jag måste nog justera mina bakbromsar manuellt då jag inte riktigt litar på den automatiska justeringen. Frågan är om man skall peta kugghjulet uppåt eller nedåt för att sätta an backarna?

Link to comment
Share on other sites

Det märker du! Om du drar nödbromsen (eller parkeringsbromsen som vi säger i Sverige) 4-5 hack och sedan justerar bromsarna så blir det lagom när du släpper P-bromsen. OCH! Du kan inte justera fast bromsarna!

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Det var nog inte riktigt svar på frågan men nu hittade jag en film på youtube som visar att kugghjulet skall petas nedåt tills backarna precis börjar gå mot bromstrumman.

 

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Om backarna inte går åt trummorna borde det ju bli andra hållet, på så vis märker du. Inte ens om du gjort det 20 gånger kommer du ihåg vilket håll så man provar och anpassar. Det andra tipset var för att du inte skulle göra bort dig och spänna bromsarna helt åt. Har ibland en förmåga att bli svårt att lossa dem igen.
När bromsarna rör trummorna finns risk för varmgång. Bäst är om backarna släpper helt, men inte mer. Därav mitt tips (som inte var svar på frågan).

Skall man peta neråt på båda sidorna eller är det bara på ena sidan?

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Bra fråga. Men enligt filmens närbild ser man gängorna. Om man då tänker sig att man petar nedåt dvs motsols så spänner man backarna utåt. Huruvida det är lika på bägge sidor får man väl se när man gör justeringen men det verkar logiskt tycker jag.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...