Jump to content

Hjullager GT 2017?


PelleC

Recommended Posts

Hej!

Någon som vet om det finns något känt fel med dåliga hjullager på dessa?

Har stört mig på att jag haft en metalliskt ljud vänster bak vid belastning. Det har låtit likt en sten som fastnat men försvann efter ett tag.

Men nu var det tillbaka igen så vi tog loss oket och gjorde rent och smörjde. Då upptäckte vi att det var ett tydligt glapp i navet när allt var

åtskruvat på minst ett par millimeter! Är så mycket att den inte hade gått igenom besiktningen med detta. 😞 

Inte kul att ha åkt med detta på semestern i tron att det varit något helt annat. Kunde ha slutat illa.

Skall till verkstan och besikta imorrn, men undrade om någon vet om detta är ett "känt" problem?

Bilen har endast gått drygt 1600 mil. Kommer givetvis försöka få detta åtgärdat på garantin.

Link to comment
Share on other sites

Hade samma på min och det var inte hjullagret. Upptäckte efter misslyckat försök till hjulinställning att vänster bak satt löst. På ny bil efter 200 mil... Centrummuttern var inte ordentligt åtdragen och det är inte ovanligt på modellen. Drog den med rätt moment vilket blev ungefär ett extra varv, samt med loctite. Inga problem sedan dess.

Kan vara samma fel på din så kolla det först.

Link to comment
Share on other sites

9 timmar sedan, 911 said:

Hade samma på min och det var inte hjullagret. Upptäckte efter misslyckat försök till hjulinställning att vänster bak satt löst. På ny bil efter 200 mil... Centrummuttern var inte ordentligt åtdragen och det är inte ovanligt på modellen. Drog den med rätt moment vilket blev ungefär ett extra varv, samt med loctite. Inga problem sedan dess.

Kan vara samma fel på din så kolla det först.

Tack för tipset!

Var på Fordverkstan idag och det var just det som du skrev som var problemet. Ny mutter på och vips så var både glappet och ljudet borta...👌😀

Link to comment
Share on other sites

On 2020-08-19 at 12:50, Prime Mover said:

Kan även vart någon på linan som alltid jobbade med att dra muttern på vänster sida och inte hade kraft att dra fullt moment........

Som på Saab fabriken. Jag minns en gubbe som monterade alltid hjulen på höger sida i åratal när jag jobbade i fabriken. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...