Jump to content

Jaha, Ford Mustang 1964 1/2" projekt som har ballat ur


AndreazK

Recommended Posts

Hej!

Gick med i Mustang klubben för ett par år sedan då jag köpte en Mustang 1964 1/2" coupe som jag tänkte glida runt med 🙂  Men den hade en 289 2v  som ju inte var original (det skall vara 260) och jag 'råkade' komma över lite delar och tänkte att man kanske skulle fixa till den lite...

Det verkar ju vara populärt med sk. restomods så när originalmotor etc. hade åkt ur så började det... kanske lika bra att byta framvagn? Lägga i en nyare motor? Kanske ny bakaxel och upphängning? Växellåda måste ju också bytas... så vintern efter inköpet av bilen börjades det, har skruvat av och till i snart 2 år och det är inte färdigt än, dock så är de flesta prylarna inköpta och framvagn på plats i bilen, motor på väg ihop etc. etc. etc. Dock så är ju inget ristat i sten och tips ideér etc. är alltid välkommet 🙂 känner att jag behöver en motivationskick så att bygget börjar röra på sig igen...

Tanken är inte någon tävlingsbil eller racing (lite extra pulver till cruising bara...)

 

Det som finns är ett nyare block 4,6 lit modular som det sitter Mahle coatade och smidda kolvar i med Eagle H stakar, och en Kellogg cobra vevaxel kommer snart monteras, topparna är FR500 (ferrea ventiler & total seal ringar) och insuget är ett modifierat Cobra insug 

Kopplingen kommer från Spec (Super Twin) ihop med en Tremec T56, finns också ett par GT30 aggregat som skall på, bränslet kommer matas med Nuke catch tank och 4st AEM pumpar 380lph/43psi även Nuke bränsletryck regulator och 2st dumpventiler finns. puh!

 

Nu så är det bara att få allt på plats..... 

IMG_20201001_151249.jpg

IMG_20201001_151225.jpg

IMG_20200930_160419.jpg

IMG_20200623_155711.jpg

IMG_20200623_155658.jpg

IMG_0705.jpg

IMG_20200623_155706.jpg

IMG_20200623_155653.jpg

IMG_20190416_211800.jpg

IMG_20190416_124142 - kopia.jpg

IMG_0713~2.jpg

 

Ändrade %s av %s (%s)
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ja det är lite kul, och men ingen stress 🙂 får bli klart när det blir klart.  Tänkte långsamt men säkert posta uppdateringarna på utvecklingen här.

Ni for hojta om ni funderar på något eller tycker att jag har tänkt helt fel!

Link to comment
Share on other sites

🙂 Sleeper, plåtfälgar kanske inte är så dumt hehe, kommer försöka att hålla det yttre så orört som möjligt. Kanske något bredare däck bakifrån. Det är ju lite bitar kvar att fixa innan det rullar 😉

Link to comment
Share on other sites

Klart intresant projekt då jag själv gillar modular 32 ventiler motorer.

Faktiskt snöat in mig på dem.

Den kommer att röra på sig och få konstiga blickar när du öppnar motor huven.

För några år sedan renoverade  och förstärkte jag motorn till min 2003 Cobra.

Håller på med en 32 ventilare till min Lincoln, faktiskt 2:a motorn då den först tog stryk när en spridare inte ville riktigt vara med.

Vad ska du ha för motor styrsystem?

 

Link to comment
Share on other sites

Ja det går ju att få bra snurr i dessa motorer, hojta till om du stöter på något problem, så kanske vi kan hjälpas åt? 🙂 Det lutar åt ett Maxxecu, men har inte bestämt detta riktigt ännu, då det är lite kvar... Kan inte ta åt mig äran för "receptet" på motorn men jag har bra hjälp...

Link to comment
Share on other sites

Jag har Maxxecu på min Lincoln.

Finns en del småsaker som du ska ha koll på, så man får delarna i motorn att hålla.

Har sett på foton att ett ställe finns förstärkning att göra.

Enklast om du ringer mig, så kan jag förklara.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...