October 1, 20204 yr comment_174167 Hej! Gick med i Mustang klubben för ett par Ă„r sedan dĂ„ jag köpte en Mustang 1964 1/2" coupe som jag tĂ€nkte glida runt med đ Men den hade en 289 2v som ju inte var original (det skall vara 260) och jag 'rĂ„kade' komma över lite delar och tĂ€nkte att man kanske skulle fixa till den lite... Det verkar ju vara populĂ€rt med sk. restomods sĂ„ nĂ€r originalmotor etc. hade Ă„kt ur sĂ„ började det... kanske lika bra att byta framvagn? LĂ€gga i en nyare motor? Kanske ny bakaxel och upphĂ€ngning? VĂ€xellĂ„da mĂ„ste ju ocksĂ„ bytas... sĂ„ vintern efter inköpet av bilen börjades det, har skruvat av och till i snart 2 Ă„r och det Ă€r inte fĂ€rdigt Ă€n, dock sĂ„ Ă€r de flesta prylarna inköpta och framvagn pĂ„ plats i bilen, motor pĂ„ vĂ€g ihop etc. etc. etc. Dock sĂ„ Ă€r ju inget ristat i sten och tips ideĂ©r etc. Ă€r alltid vĂ€lkommet đ kĂ€nner att jag behöver en motivationskick sĂ„ att bygget börjar röra pĂ„ sig igen... Tanken Ă€r inte nĂ„gon tĂ€vlingsbil eller racing (lite extra pulver till cruising bara...)  Det som finns Ă€r ett nyare block 4,6 lit modular som det sitter Mahle coatade och smidda kolvar i med Eagle H stakar, och en Kellogg cobra vevaxel kommer snart monteras, topparna Ă€r FR500 (ferrea ventiler & total seal ringar) och insuget Ă€r ett modifierat Cobra insug Kopplingen kommer frĂ„n Spec (Super Twin) ihop med en Tremec T56, finns ocksĂ„ ett par GT30 aggregat som skall pĂ„, brĂ€nslet kommer matas med Nuke catch tank och 4st AEM pumpar 380lph/43psi Àven Nuke brĂ€nsletryck regulator och 2st dumpventiler finns. puh!  Nu sĂ„ Ă€r det bara att fĂ„ allt pĂ„ plats.....  Ăndrade %s av %s (%s)
October 2, 20204 yr Author comment_174178 Ja det Ă€r lite kul, och men ingen stress đ fĂ„r bli klart nĂ€r det blir klart. TĂ€nkte lĂ„ngsamt men sĂ€kert posta uppdateringarna pĂ„ utvecklingen hĂ€r. Ni for hojta om ni funderar pĂ„ nĂ„got eller tycker att jag har tĂ€nkt helt fel!
October 2, 20204 yr comment_174179 Det blir alltsĂ„ en Sleeper 64,5a med modern dubbelturbomaskin under det beskedliga yttre, nĂ€stan sĂ„ du skulle köra smygbreddade plĂ„tfĂ€lgar med navkapslar đ Â
October 2, 20204 yr Author comment_174182 đ Sleeper, plĂ„tfĂ€lgar kanske inte Ă€r sĂ„ dumt hehe, kommer försöka att hĂ„lla det yttre sĂ„ orört som möjligt. Kanske nĂ„got bredare dĂ€ck bakifrĂ„n. Det Ă€r ju lite bitar kvar att fixa innan det rullar đ
October 2, 20204 yr comment_174184 Klart intresant projekt dĂ„ jag sjĂ€lv gillar modular 32 ventiler motorer. Faktiskt snöat in mig pĂ„ dem. Den kommer att röra pĂ„ sig och fĂ„ konstiga blickar nĂ€r du öppnar motor huven. För nĂ„gra Ă„r sedan renoverade och förstĂ€rkte jag motorn till min 2003 Cobra. HĂ„ller pĂ„ med en 32 ventilare till min Lincoln, faktiskt 2:a motorn dĂ„ den först tog stryk nĂ€r en spridare inte ville riktigt vara med. Vad ska du ha för motor styrsystem? Â
October 2, 20204 yr Author comment_174185 Ja det gĂ„r ju att fĂ„ bra snurr i dessa motorer, hojta till om du stöter pĂ„ nĂ„got problem, sĂ„ kanske vi kan hjĂ€lpas Ă„t? đ Det lutar Ă„t ett Maxxecu, men har inte bestĂ€mt detta riktigt Ă€nnu, dĂ„ det Ă€r lite kvar... Kan inte ta Ă„t mig Ă€ran för "receptet" pĂ„ motorn men jag har bra hjĂ€lp...
October 2, 20204 yr Author comment_174186 MÄnga ventiler blir det... 1... 2... 3... 8.... 98... 1234...., hursom sÄ Àr de förhoppningsvis monterade snart...
October 2, 20204 yr comment_174188 Jag har Maxxecu pÄ min Lincoln. Finns en del smÄsaker som du ska ha koll pÄ, sÄ man fÄr delarna i motorn att hÄlla. Har sett pÄ foton att ett stÀlle finns förstÀrkning att göra. Enklast om du ringer mig, sÄ kan jag förklara.
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.