Bosse N November 16, 2020 Report November 16, 2020 När jag mätte upp spänningen på batteriet i min GT -15 häromdagen så låg den på knappt 12 V. Laddade upp batteriet med Ctec laddare som dagen efter uppladdningen visade 12,58 V. När jag efter tre, fyra dagar gör en ny uppmätning visar instrumentet 11,98 Volt. Kan man säga att detta är normalt eller är det dags att införskaffa ett nytt batteri? Kan tillägga att bilen är avställd och har inte rörts efter laddningen. /Bosse N Citera
Gtttggg November 17, 2020 Report November 17, 2020 Du kan koppla ifrån batteriet. Inget händer med bilen när den är strömlös. Citera
Mustangmike November 17, 2020 Report November 17, 2020 Jag tycker det är för låg spänning efter bara några dagar. Du har lite förbrukning med larm m.m. men ska ändå hålla längre. Här står lite matnyttigt. https://tudor.se/batterikunskap/batterikapacitet/ Citera
Bosse N November 17, 2020 Author Report November 17, 2020 1 timme sedan, Robban1 said: Du kan koppla ifrån batteriet. Inget händer med bilen när den är strömlös. Tappar den inte en del info om man kopplar bort batteriet? (Det var lite enklare med den gamla -65:an) Citera
Corvette November 17, 2020 Report November 17, 2020 26 minuter sedan, Bosse N said: Tappar den inte en del info om man kopplar bort batteriet? (Det var lite enklare med den gamla -65:an) Den tappar radiokanalerna Om du har automat måste lådan lära om sig hur du kör men inget du märker nått av Citera
Bosse N November 17, 2020 Author Report November 17, 2020 Okej! Tack för svar och synpunkter/tips. Bilen kommer ju att bli oanvänd hela (långa) vintern och när solen och vårvärmen återkommer får vi se om och hur allt fungerar. /Bosse N Citera
Junkers November 17, 2020 Report November 17, 2020 Om du har en Ctek varför inte bara låta den sitta i? Min är ansluten hela avställningsperioden. Citera
Gtttggg November 18, 2020 Report November 18, 2020 On 2020-11-17 at 10:35, corvette said: Den tappar radiokanalerna Om du har automat måste lådan lära om sig hur du kör men inget du märker nått av Min Mustang tappar inte radiokanaler. Bara klocka och ljudinställning raderas vid strömavbrott. Citera
Gtttggg November 18, 2020 Report November 18, 2020 19 timmar sedan, Bosse N said: Okej! Tack för svar och synpunkter/tips. Bilen kommer ju att bli oanvänd hela (långa) vintern och när solen och vårvärmen återkommer får vi se om och hur allt fungerar. /Bosse N Det räcker med laddning en gång per månad på batteriet om du kopplar ifrån strömmen. Då är det ingen risk att batteriet är dött till våren när du startar bilen första gången. Citera
Corvette November 18, 2020 Report November 18, 2020 39 minuter sedan, Robban1 said: Min Mustang tappar inte radiokanaler. Bara klocka och ljudinställning raderas vid strömavbrott. Då får jag återkomma till våren hur vår 19 funkade efter uppstart från vinterdvalan om vad som försvann och inte Citera
Gtttggg November 18, 2020 Report November 18, 2020 1 hour ago, corvette said: Då får jag återkomma till våren hur vår 19 funkade efter uppstart från vinterdvalan om vad som försvann och inte Jag har också 2019. Citera
Recommended Posts