Jump to content

Jag tror bestämt att det regnar in?!


lqv

Recommended Posts

Det rinner vatten längs kickpanelerna på båda sidorna när det regnar? Misstänker rutlisten, någon som har haft samma problem? Finns det något mustangtypiskt jag ska titta efter? Det rinner även lite i bagaget längs hjulhuset på båda sidorna.

/Uffe

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Det kan vara så illa att du har rostskador i den s.k. friskluftlådan framför vindrutan, på utsidanframför vindrutan finns det ett galler syns framförallt på 65-67.

Det utrymmet som finns under gallret är friskluftlådan som luften till värmesystemet kommer genom.

Det finns två extra reglage under instrummentbrädan på vänster och höger sida för att ta in luften direkt in i kupén, på sommaren man kan kalla det för fart AC.

Dom två yttre kanalerna där du tar fart AC direkt in i kupén är anslutna

med ett rör av större diameter ett på vänster sida och ett på höger sida det vänstra är synligt från förarplatsen under instrumentbräda.

Emedan det på höger sida går ned i värmepaketets översida och är svårt att se.

De två stora rören är uppstuckna en bit i luftkanalen så att det bildas en tätad kant i lådan som skall stoppa vatten från att komma in.

Du kan pröva att hälla vatten försiktigt in genom gallret, sammtidigt som någon kollar under instrumentbrädan där rören för friskluft sitter.

Har du otur så är dom rostskadade och vattnet letar sig in i kupén.

Detta är framförallt vanligt problem på svensksålda Mustanger men förekommer även på andra som har rullat i liknade klimat.

Misströsta inte det finns bot för detta, på reservdelsmarknaden som hos t.ex AB Sven Ullman finns det ett lagningskitt för lagning av just detta.

Det kan också vara så att gummilisten är gammal och har spruckit i dom nedre hörnen, då blir det demontering av framruta och montering av ny gummilist.

När man byter gummilist så kan man passa på att byta framruta på samma gång då allt måste demonteras.

Kan vara en slarvigt bytt framruta där man missat att fylla gummilisten med tätningsmassa på alla ställen, vatten har en väldig förmåga att komma ut på ett helt annat ställe än där det kommer in.

Ingen kul läsning men jag hoppas att det är till någon hjälp.

Link to comment
Share on other sites

Nu vet jag vad jag ska göra till helgen! Det du säger låter rimligt, dessutom så är bilen svensksåld. Det är inte så att detta lagningskitt har ett speciellt namn? Får också passa på att hälsa till alla som läser detta att utan ett sådant här forum så skulle jag aldrig ha köpt den där bilen man gått och drömt om, det verkar finnas gott om folk som har full koll.

Tack Lars för ditt svar och tack alla andra som fyller sidan med matnyttiga tips!!

/Uffe

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...