murre 77 Posted January 4, 2021 Report Posted January 4, 2021 Hejsan☺. Går i funderingar om att byta ut den "kassa" Vajer kopplingen till hydraliskt utrampningslager. Vxl är en T5. Har sett att det finns kit o köpa men dom är ju ganska "pricy" Så att säga . Har sett att andra har tagit kopplingar från andra bilar o modifierat o fått detta att funka. Någon som har ett recept på ett hem byggt system? Mvh Roger Quote
Per Berglund Posted January 4, 2021 Report Posted January 4, 2021 1 hour ago, murre 77 said: Hejsan☺. Går i funderingar om att byta ut den "kassa" Vajer kopplingen till hydraliskt utrampningslager. Vxl är en T5. Har sett att det finns kit o köpa men dom är ju ganska "pricy" Så att säga . Har sett att andra har tagit kopplingar från andra bilar o modifierat o fått detta att funka. Någon som har ett recept på ett hem byggt system? Mvh Roger Nä så farligt är det inte för vara transmission och du kan inte få ihop något från andra bilar som fungerar eller håller en längre tid. Det du tänker på är möjligen extern hydraulisk koppling som bara pressar på den manuella kopplingsarmen.....Den lösningen kan du likagärna behålla vajern. Typ denna ska du ha https://www.summitracing.com/parts/ram-78130 Eller https://www.moderndriveline.com/shop/hydraulic-clutch-kits/slave-cylinders/ford-slave/ford-t5-t-o-bearing-tilton-6000-slip-on/ Sen huvudcylinder till pedal skulle jag rekommendera denna som har en extra utväxling så den går riktigt lätt https://www.moderndriveline.com/shop/hydraulic-clutch-kits/master-cylinders/ford-master/67-68-mustang-cougar-hydraulic-clutch-master-kit/ Med reservation för årsmodell du har Ca 8" hemma klart för allt beroende på delar Ska du kladda med hemmabygge kan jag lova dig du kommer slita ditt hår framförallt konstruktion vid brandväggen och det är ett så jävla trångt att du kommer ge upp. Har monterat 3st så det har blivit lite rutin för mig. Quote
murre 77 Posted January 4, 2021 Author Report Posted January 4, 2021 Ok. Misstänkte detta att det blir svårt att få ihop ett "custimoserat" system som funkar bra . Får väl bita i kulan och beställa ett färdigt kitt. Såg bara utrampningslager i kittet men ingen huvudcylinder. Kan du rekommendera ett huvudcylinder Per? Tack Quote
Per Berglund Posted January 5, 2021 Report Posted January 5, 2021 13 timmar sedan, murre 77 said: Ok. Misstänkte detta att det blir svårt att få ihop ett "custimoserat" system som funkar bra . Får väl bita i kulan och beställa ett färdigt kitt. Såg bara utrampningslager i kittet men ingen huvudcylinder. Kan du rekommendera ett huvudcylinder Per? Tack Jo huvudcylindern är med i bild....Komplett kitt. Jag har handlat både av MDL men mest av SST https://shiftsst.com/ SST tycker jag var absolut bäst personlig service så där får du bra hjälp och rätt komponenter. MDL varit jättebra det med men jag gillar personlig kontakt Är du intresserad kontakta Jeff på SST och kanske hälsa från mig så kanske du får lite rabbatt....Jänkare över lag usla på rabbater! jeff.kauffman@shiftsst.com 1 Quote
murre 77 Posted January 5, 2021 Author Report Posted January 5, 2021 Ok. Jag tar o kontaktar honom☺. Tar och lägger ut bilder på bygget när jag kommit igång. Tack för hjälpen Per 1 Quote
murre 77 Posted February 6, 2021 Author Report Posted February 6, 2021 Halloj . Då vårt det dax för en liten uppdatering. Beställde ett urtrampnings kit från SST sport på Per Berglund inrådan och jag måste säga att jag är väldigt nöjd med produkten samt deras fina service . Plus att varorna levererades rekord snabbt (mindre än en vecka) och att frakten var väldigt förmånlig . Skall snart börja med installationen så "stay tuned". Quote
Per Berglund Posted February 7, 2021 Report Posted February 7, 2021 22 timmar sedan, murre 77 said: Halloj . Då vårt det dax för en liten uppdatering. Beställde ett urtrampnings kit från SST sport på Per Berglund inrådan och jag måste säga att jag är väldigt nöjd med produkten samt deras fina service . Plus att varorna levererades rekord snabbt (mindre än en vecka) och att frakten var väldigt förmånlig . Skall snart börja med installationen så "stay tuned". Ja nu är det roliga slut kan jag flika in!!! Dags förbereda dig på akrobatik under instrumentbrädan med omänskliga Yoga positioner!!! (om nu bilen inte är renplockad) En borrmaskin med vinkelväxel är starkt att rekommendera! Varit nödvändig i de 3 jag installerat...Vet ej i din årsmodell I övrigt glider allt på lätt och smidigt. Kolla noga du fått alla detaljer! Har haft oturen det alltid saknats någon pinal från SST men de har alltid snabbt och smidigt åtgärdat! Inte så många delar i det kittet men man vet ju aldrig Quote
murre 77 Posted February 7, 2021 Author Report Posted February 7, 2021 (edited) Ok. Tackar för råden Per . Lägger upp bilder under arbetets gång så får ni gärna lägga in fler tips o idéer Edited February 7, 2021 by murre 77 Quote
murre 77 Posted April 5, 2021 Author Report Posted April 5, 2021 Hej. Hade lite funderingar ang min urtrampningslager om hur det fungerar. Som jag ser det så kommer lagret att alltid ligga emot "fingrarna" På kopplingen även när man inte trycker på ner kopplings pedalen. Skall det verkligen funka såhär? Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.