Jump to content

Hydraliskt utrampningslager


Recommended Posts

Hejsan☺. Går i funderingar om att byta ut den "kassa" Vajer kopplingen till hydraliskt utrampningslager. Vxl är en T5. Har sett att det finns kit o köpa men dom är ju ganska "pricy" Så att säga 🤔

Har sett att andra har tagit kopplingar från andra bilar o modifierat o fått detta att funka. Någon som har ett recept på ett hem byggt system? Mvh Roger

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, murre 77 said:

Hejsan☺. Går i funderingar om att byta ut den "kassa" Vajer kopplingen till hydraliskt utrampningslager. Vxl är en T5. Har sett att det finns kit o köpa men dom är ju ganska "pricy" Så att säga 🤔

Har sett att andra har tagit kopplingar från andra bilar o modifierat o fått detta att funka. Någon som har ett recept på ett hem byggt system? Mvh Roger

Nä så farligt är det inte för vara transmission och du kan inte få ihop något från andra bilar som fungerar eller håller en längre tid.
Det du tänker på är möjligen extern hydraulisk koppling som bara pressar på den manuella kopplingsarmen.....Den lösningen kan du likagärna behålla vajern.

Typ denna ska du ha
https://www.summitracing.com/parts/ram-78130
Eller
https://www.moderndriveline.com/shop/hydraulic-clutch-kits/slave-cylinders/ford-slave/ford-t5-t-o-bearing-tilton-6000-slip-on/

Sen huvudcylinder till pedal skulle jag rekommendera denna som har en extra utväxling så den går riktigt lätt

https://www.moderndriveline.com/shop/hydraulic-clutch-kits/master-cylinders/ford-master/67-68-mustang-cougar-hydraulic-clutch-master-kit/

Med reservation för årsmodell du har

Ca 8" hemma klart för allt beroende på delar

Ska du kladda med hemmabygge kan jag lova dig du kommer slita ditt hår framförallt konstruktion vid brandväggen och det är ett så jävla trångt att du kommer ge upp.
Har monterat 3st så det har blivit lite rutin för mig.
 

Link to comment
Share on other sites

Ok. Misstänkte detta att det blir svårt att få ihop ett "custimoserat" system som funkar bra 😖. Får väl bita i kulan och beställa ett färdigt kitt. Såg bara utrampningslager i kittet men ingen huvudcylinder🤔. Kan du rekommendera ett huvudcylinder Per? Tack

Link to comment
Share on other sites

13 timmar sedan, murre 77 said:

Ok. Misstänkte detta att det blir svårt att få ihop ett "custimoserat" system som funkar bra 😖. Får väl bita i kulan och beställa ett färdigt kitt. Såg bara utrampningslager i kittet men ingen huvudcylinder🤔. Kan du rekommendera ett huvudcylinder Per? Tack

Jo huvudcylindern är med i bild....Komplett kitt.

Jag har handlat både av MDL men mest av SST  https://shiftsst.com/

SST tycker jag var absolut bäst personlig service så där får du bra hjälp och rätt komponenter.   MDL varit jättebra det med men jag gillar personlig kontakt
Är du intresserad kontakta Jeff på SST och kanske hälsa från mig så kanske du får lite rabbatt....Jänkare över lag usla på rabbater! 🙂

jeff.kauffman@shiftsst.com

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Halloj 😎. Då vårt det dax för en liten uppdatering. Beställde ett urtrampnings kit från SST sport på Per Berglund inrådan och jag måste säga att jag är väldigt nöjd med produkten samt deras fina service 😎👍. Plus att varorna levererades rekord snabbt (mindre än en vecka) och att frakten var väldigt förmånlig 😁. Skall snart börja med installationen så "stay tuned".

IMG_20210206_114800.jpg

Link to comment
Share on other sites

22 timmar sedan, murre 77 said:

Halloj 😎. Då vårt det dax för en liten uppdatering. Beställde ett urtrampnings kit från SST sport på Per Berglund inrådan och jag måste säga att jag är väldigt nöjd med produkten samt deras fina service 😎👍. Plus att varorna levererades rekord snabbt (mindre än en vecka) och att frakten var väldigt förmånlig 😁. Skall snart börja med installationen så "stay tuned".

IMG_20210206_114800.jpg

Ja nu är det roliga slut kan jag flika in!!! 
Dags förbereda dig på akrobatik under instrumentbrädan med omänskliga Yoga positioner!!! 😉  (om nu bilen inte är renplockad)

En borrmaskin med vinkelväxel är starkt att rekommendera!   Varit nödvändig i de 3 jag installerat...Vet ej i din årsmodell
I övrigt glider allt på lätt och smidigt.

Kolla noga du fått alla detaljer!
Har haft oturen det alltid saknats någon pinal från SST men de har alltid snabbt och smidigt åtgärdat!
Inte så många delar i det kittet men man vet ju aldrig

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hej. Hade lite funderingar ang min urtrampningslager om hur det fungerar. Som jag ser det så kommer lagret att alltid ligga emot "fingrarna" På kopplingen även när man inte trycker på ner kopplings pedalen. Skall det verkligen funka såhär🤔Screenshot_2021-04-05-22-10-56-893_com.google.android.googlequicksearchbox.thumb.jpg.2311462f548e92b1da6d37ff29b33495.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...