Jimmy Vega February 15, 2005 Report February 15, 2005 Har en mach1 70:a som jag köpte i våras. Nu är det så att mot slutet av sommaren så började lådan strula lite för mig, och iom. att jag är en total novis vad gäller växelådor, så har jag inte en anning om vad det skulle kunna var, det som händer är det att när bilen ska växla från 1:an till 2:an så verkar det som han går upp i höga var på ett för att sen lägga i 3:an istället, när jag sen växlar manuellt så är 2:an mer eller mindre obefintlig.Tillsaken hör nu, att helt plötsligt började låda funka igen, i ca. 1-2 veckor för att sen lagom till att jag skulle köra den till vinterförvaringen, började strula igen.Mkt. tacksam för svar Citera
Gäst February 15, 2005 Report February 15, 2005 Främmre band är antingen förstört eller för dåligt inställt.Om du forsätter köra finns det risk att du bränner främmre trumma för 2'an växelOm det händer så får du brännmärken i den och kan då bli förstörd för gott.Dessa brännmärken blir ofta som härdade "bulor" i metallen och kan vara omöjliga att få bort.Du kan prova att spänna främmrebandet efter specifikationerna.(OBS! på egen risk) Oftast så brukar detta gå men om trumman har fått "brännbulor" så kommer dom funka som dubbar och förstör bandet ännu fortare.Tyvärr är det omöjligt att kolla trumman utan att riva hela lådan.Ett tips till dig är att du tar bort oljetråget och både luktar och tittar i botten på det.Luktar det bränt och har en geggig massa i botten så vet du att lådan måste renoveras.Här ser du en bild på hur svårt det är att kolla bandet.På bilden håller jag i en servo som har som funktion att nypa bandet.BAndet och en liten bit av trumman ser du under. Citera
Jimmy Vega February 15, 2005 Author Report February 15, 2005 Får tacka så mkt. för svaret, och hoppas på det bäjsta att det hjälper med att spänna bandet, körde som tur var inte så mkt. med bilen efter att det inträffade. ås jag kanske slipper bubblorna Citera
Fredde77 February 17, 2005 Report February 17, 2005 Tjenis,Jag har problem med att få i "drive"-läget. När jag för växelväljaren från "P" till "D" så händer det inget. Det händer inte alltid utan endast sporadiskt. Kan det bero på banden det också? /Fredde Citera
Leffe N cmc712 February 17, 2005 Report February 17, 2005 Fredde!Kan det vara så att länkaget till växelväljaren är för snålt justerat så att den ibland hamnar på "N" i lådan fast du har "D" på spaken? Citera
Fredde77 February 18, 2005 Report February 18, 2005 Tja!Jag vet inte, har faktiskt inte kontrollerat det. Kanske är värt att göra en kontroll innan vårens aktiviteter. Några stalltips var någonstans man i sådana fall justerar och i största allmänhet hur man går tillväga ?Fredde Citera
Leffe N cmc712 February 18, 2005 Report February 18, 2005 Hålet i staget mellan lådan och spaken, där staget sitter fast mot spaken är avlångt så det går att justera bulten tills man tycker att spakens läge stämmer med lådan... :wink: Citera
Hampus cmc1125 February 21, 2005 Report February 21, 2005 Fredde!Kolla så att där finns tillräckligt med oljha på lådan. Citera
Fredde77 February 21, 2005 Report February 21, 2005 Jag har redan tömt lådan på olja. Tror jag fick ur ca 10 liter . Har du någon rekommendation på typ av transmissionsolja för detta ändamål (gärna något som finns på macken)/Fredde Citera
Leffe N cmc712 February 21, 2005 Report February 21, 2005 Det viktigaste är att det är en olja som är avsedd för Ford-lådor, det brukar stå "F" på framsidan på dunken och i specen på baksidan ska det stå "M2C". Fabrikat är väl en smaksak men jag skulle inte gå till Biltema och köpa olja iallfall... Citera
Fredde77 February 21, 2005 Report February 21, 2005 Fabrikat är väl en smaksak men jag skulle inte gå till Biltema och köpa olja iallfall... Nej för f-n. Det är fullständigt otänkbart/Fredde Citera
Gäst February 21, 2005 Report February 21, 2005 Länk till tidigare disskutionhttp://www.mustangclubsweden.com/phpBB2/viewtopic.php?t=694 Citera
Recommended Posts