Jump to content

Recommended Posts

Har en mach1 70:a som jag köpte i våras. Nu är det så att mot slutet av sommaren så började lådan strula lite för mig, och iom. att jag är en total novis vad gäller växelådor, så har jag inte en anning om vad det skulle kunna var, det som händer är det att när bilen ska växla från 1:an till 2:an så verkar det som han går upp i höga var på ett för att sen lägga i 3:an istället, när jag sen växlar manuellt så är 2:an mer eller mindre obefintlig.

Tillsaken hör nu, att helt plötsligt började låda funka igen, i ca. 1-2 veckor för att sen lagom till att jag skulle köra den till vinterförvaringen, började strula igen.

Mkt. tacksam för svar

Främmre band är antingen förstört eller för dåligt inställt.

Om du forsätter köra finns det risk att du bränner främmre trumma för 2'an växel

Om det händer så får du brännmärken i den och kan då bli förstörd för gott.

Dessa brännmärken blir ofta som härdade "bulor" i metallen och kan vara omöjliga att få bort.

Du kan prova att spänna främmrebandet efter specifikationerna.

(OBS! på egen risk) ;)

Oftast så brukar detta gå men om trumman har fått "brännbulor" så kommer dom funka som dubbar och förstör bandet ännu fortare.

Tyvärr är det omöjligt att kolla trumman utan att riva hela lådan.

Ett tips till dig är att du tar bort oljetråget och både luktar och tittar i botten på det.

Luktar det bränt och har en geggig massa i botten så vet du att lådan måste renoveras.

Här ser du en bild på hur svårt det är att kolla bandet.

På bilden håller jag i en servo som har som funktion att nypa bandet.

BAndet och en liten bit av trumman ser du under.

Får tacka så mkt. för svaret, och hoppas på det bäjsta att det hjälper med att spänna bandet, körde som tur var inte så mkt. med bilen efter att det inträffade. ås jag kanske slipper bubblorna :?

Tjenis,

Jag har problem med att få i "drive"-läget. När jag för växelväljaren från "P" till "D" så händer det inget. Det händer inte alltid utan endast sporadiskt. Kan det bero på banden det också?

/Fredde

Tja!

Jag vet inte, har faktiskt inte kontrollerat det. Kanske är värt att göra en kontroll innan vårens aktiviteter. Några stalltips var någonstans man i sådana fall justerar och i största allmänhet hur man går tillväga :oops: ?

Fredde

Jag har redan tömt lådan på olja.

Tror jag fick ur ca 10 liter .

Har du någon rekommendation på typ av transmissionsolja för detta ändamål (gärna något som finns på macken)

/Fredde

Det viktigaste är att det är en olja som är avsedd för Ford-lådor, det brukar stå "F" på framsidan på dunken och i specen på baksidan ska det stå "M2C". Fabrikat är väl en smaksak men jag skulle inte gå till Biltema och köpa olja iallfall... :roll:

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...