Jump to content

Katastrofen undviken (tror jag) 


hklint

Recommended Posts

Tidigare ägaren hade köpt fina kromade oljestickor, men han sa att han missade vid köpet och det var fel längd på dem. 

Jag orkade inte bry mig om fina kromade så jag har haft de gamla, förmodat korrekta, rödmålade i. 

Nu när jag tog ut den för våren märkte jag att oljetrycket sjönk, efter ett par dar, ganska drastiskt, strax under 20psi, kunde dippa till 5 ibland.
Brukar ligga på 40-60 psi 

Kollade oljan och den låg vid undre markeringen. Ja ja, skyndar väl på årets oljebyte.
(Tack btw Per B. blev Amsoil z-rod 10-40 pga av "vilken motorolja är bäst" tråden. 🙂 )

Byter filter och häller i mina 5 quarts.
Ser på stickan att det är alldeles åt h.vete för mycket olja i.
Hmmm, undrar hur det blir med "fel" sticka.
Perfekt på övre markeringen, för det är väl där den ska hamna när man ny fyllt med 5Q? 

Så jag har åkt runt i ett halvår med för lite olja i motorn och sista dagarna antagligen väldigt för lite. 

Frågan är kommer den rasa för mig i sommar nu eller kan man kanske klara sig? 
Nu låter det inget konstigt i motorn, inte mer än vad än V8 från 80-talet antagligen låter. 
(306 som jag tror är en 80-talare, verkar vara hyffsat nyrenoverad) 

Link to comment
Share on other sites

Ja dom där kromade stickorna har jag prövat flera stycken och de är aldrig rätt!
Känns lite av en Triss lott

Bästa göra som du gjort byt olja med 5q och starta maskin.
Sen markera om stickan bara med något att slipa med.

Haveri är nog omöjligt sia om men det ska till mycket tror jag.
Har det bara funnit olja så är det nog bara tuffa på.

Du kan ju skicka iväg oljan för ett prov så får du veta innehållet om det finns mycket metallrester
Glittrar det i oljan så kan man bli lite bervös
 

Link to comment
Share on other sites

Bra tips, blir till att slipa lite i stickan. 

Oljan finns nu i OKQ8's återvinning så analys funkar inte. 
Men jag kollade den noggrant, visuellt, och den såg bra ut tyckte jag, så nu känner jag mig lite lugnare :-) 

 

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle ta ned tråget och lossa ramlager överfallen + nya bultar . Är lagrena ok och spelet inte för stort (mät med plastigage) skulle jag åka vidare med din motor . Sen kan man ha lite extra koll på oljetrycket under denna säsongen. Är den inte trimmad klarar man sig på 20 psi vid tomgång.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...