Jump to content

Recommended Posts

Undrar om det finns nån här i Örebro området som eventullet skulle kunna hjälpa mig med råd om bra Mustang kunnigt folk, eller om du är duktig på mustanger själv, då jag själv bara har ägt min bil i ett knappt år och är ganska grön vad gäller billar i all allmänhet :oops: , och börjar känna nu så är framåt vår kanten att det skulle vara skönt att få nån kunnig ta en titt på bilen och kanske komma med lite råd om vad som bör göras, då bilen är mer eller mindre mitt allt så känns det som att jag hellre står över en sommars åkande om jag inte kan få den i det skick den förtjänar att vara i, då min ekonomi är ganska tight för tillfället :(

Mustangen är ju en ganska simpel bil så en som är bilkunnig ska ju kunna kolla bilen åt dig.Frågan är väl i vilket skick bilen är i.

Ska den repas eller bara kollas lite allmänt ?

Tycker att det borde finnas många bilverkstäder i Örebro.

Då menar jag inte Volvo eller VAG eller dyligt utan vanliga verkstäder som håller på med lite äldre bilar.

Bilen är inte i dåligt skick på nått sätt, det största problemet skulle väl då vara lådan som böjade strula lite precis innan jag skulle ställa in den på vinterförvaring. bilen det handlar om är en mach1 årsmod. 70, med en 351c 2v FMX.

det som jag vet själv måste fixas är byta oljetråg, byta alt. laga kylaren, och byten av oljor och packningar

Sätter du dig och slår i telefonkatalogen och ringer runt så hittar du säkert många som kan hjälpa dig i Örebro.

Det där är inga svåra jobb för en som kan bilar.Vanligt rutin skruvande.

Vore jag som dig så gjorde jag ren lådan ordentligt. Smuts & växellådor är inte kompisar. Skaffa dig sedan en vettig verktygslåda. Skruvar du inte så mycket så skulle jag rekomendera biltemas största sats med 10 års garanti. (Köp inte den billigare varianten för 3-400kr). Detta kan du sedan komplettera med deras sats med skruvmejslar som har 10 års garanti. Därefter så skruvar du bort trågpackningen och oljefiltret som sitter i lådan. Du känner igen vad som är filtret om du köpt ett filter till din låda. Kontrollera att du inte har en massa spån & skit i botten på tråget efter att du släppt på tråget eller att oljan luktar mycket illa. Om det är så bör du kontakta någon som jobbat med automatlådor som kan bedömma vad du ska göra. Viktrigt är dock att du köper rätt olja. Gå inte in på macken och få beskedet att det är brukar vi sälja till amerikanare. Det blir sällan bra. Ibland ger de dig olja som förstör lamellerna i din låda. Jag vet att till C4 & C6 ska det vara en olja som heter Typ F men jag vet inte riktigt om det gäller FMX-lådan.

Om oljan inte luktar illa så byter du filtret och känner att tråget känns plant över skruvhålen. om tråget inte är plant kan du knacka lite försiktigt från insidan av tråget mot skruvhålen med en hammare- Trågkanten bör du sätta mot en träbit. P.s detta är enda gången en hammare är tillåten att använda på en motor eller växellådsdetalj. D.s

Motera tråget med en ny packning. Är du mycket ovan att skruva bör du även skaffa en momentnyckel med tabell för hur hårt du ska dra olika skruvar i olika dimensioner. Just tråg kan vara bra tt dra lite löst för att sedan efterdra när packningen komprimerats. Tips använd aldrig silicon i växellåda eller motor där siliconet har kontakt med smörjsystem.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...