Ante May 20, 2003 Report May 20, 2003 Har en fråga ang: fördelareNu sitter det en fördelare med dubbla brytare på min 289:a som är lite svår att justera för att axeln glappar. Jag har funderat på att byta bussningar i den gamla original fördelaren (enkelbrytare) och med tiden köpa brytarlöst tändsystem.vad jag undrar är vad skiljer det mellan att ha dubbla brytare effekt mässigt? Det satt på bilen när jag köpte den men jag fick orginalfördelaren med så jag har själv inte prövat den.Är det någon som kör med brytarlöst tändsystem är det något att satsa på? Eller ska man renovera den som sitter där nu med dubbla brytare?Jag är mycket tacksam för tips och förslag om vad man ska göra, hoppas att någon kunnig kan svara! MvhHt -66 Citera
ht67 cmc 1502 May 20, 2003 Report May 20, 2003 Hej Ante!Jag hör tyvärr inte till den kategori här på forumet som är allvetande men jag kan ju alltid dela med mig av mina erfarenheter.Jag har en 351c som det satt en gammal dubbelbrytarfördelare på. Jag har satt på en Mallory brytarlös fördelare och jag kan med säkerhet säga att bilen går inte sämre efter bytet. Motorn upplevs som något stabilare på lägre varv (trots kammarna) och i övrigt så tycks det vara en bra investering. /John Citera
Lars Oscarsson cmc383 May 20, 2003 Report May 20, 2003 Hej Ante.Jag rekommenderar dig att skaffa Ignitor brytarlöst till dinoriginalfördelare.Fördelaren med dubbelbrytare är en gammal kvarleva med överbetyg.Den passar bättre på hyllan eller att säljas till någon som tycker det är bra.Har själv monterat Ignitors brytarlöst på några av Mustangerna som jag haft.Varje gång har jag överaskats av att motorn går såmyket bättre och framförallt mycket jämnare. Citera
Ante May 20, 2003 Author Report May 20, 2003 Man tackar så mycket för svaren!!Då är det bara att renovera orginalfördelaren och köpa brytarlöst då.Var köper man det och vad kan det kosta?En fråga till? När jag lyfter bort fördelaren och ska sätta in den andra som jag renoverat, vad ska man tänka på då måste jag vrida den i något visst läge?MvhAnte! Citera
Hampus cmc1125 May 20, 2003 Report May 20, 2003 Hallå.Prova på:BM Classics Ladugårdsgränd 22913 34 HolmsundTfn. 090-242 00Finns även på http://www.mustangsplus.com under "Engine" --> "ignitor systems" där det kostar ca $65. En uppgift som jag hört i Sverige från BM Classics är 1400 kronor. Men detta kommer från ett nummer av "Power Magazine" Okt-Dec 02. Så det är möjligt att det är billigare nu och kanske lättare att få tag på. Ska själv montera ett, men det är inte överst på prioriteringslistan Lycka till/Hampus cmc 1125 Citera
Lars Oscarsson cmc383 May 21, 2003 Report May 21, 2003 Man tackar så mycket för svaren!!Då är det bara att renovera orginalfördelaren och köpa brytarlöst då.Var köper man det och vad kan det kosta?En fråga till? När jag lyfter bort fördelaren och ska sätta in den andra som jag renoverat, vad ska man tänka på då måste jag vrida den i något visst läge?MvhAnte!Hej.Det du behöver komma ihåg när du lyfter ur fördelaren är att kolla var rotor står.Tag av fördelarlock kolla att rotorn pekar på ettans (tändkabel) stift du får kanske vrida runt motorn för hand.Sedan kan du lossa fördelaren från motorn drag upp, när du drar uppså roterar axel en liten bit. Ha rotorn på hela tiden så att du ser vart den pekar när du fått upp fördelaren.Sätt på rotorn på den fördelaren som skall monteras och ställ rotorndär den stod då du tog loss den gammal fördelaren från motorn.Alltså där den stod när fördelaren släpper.När du trycker ned fördelaren så skall rotorn rotera tillbaka på samma plats som när du började.Sedan är det en finjustering av tändning som behövs mycket liten vridning medsols eller motsols av fördelare. Kolla vad som rekomenderas för din motor beroende på original eller trim. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.