Jump to content

Recommended Posts

302:a, C6 och 8" bakaxel, är det normalt på en Mach1 71:a? 
Jag tycker att det är lite "Frankenstein" över det!

Ganska klen motor och bakaxel, men en låda till BB!

Men det är kanske någon som på resans gång "kladdat" med bilen!  

302 + 8" är ju bas valet för Mach1

Däremot C6 är total knas och en riktig energidödare mot 302.
Ford monterade inte det på 302an där monterade man FMX eller C4

Är du verkligen säker på det sitter en C6a?

C6 fanns i både BB och SB utförande.

C6 SB satt originalmonterad bakom en 351C och isåfall satt det då även en 9" bakaxel
 

Är ingen expert, men att lådan har 17 bultar på undersidan och ser ut som på bilden är helt klart!
Och bakaxeln ser ut såhär, enl den info jag har hittat så är det en ford 8" 

bakaxel.jpg

auto.PNG

Ja C6 lite olyckligt.
Inget fel i funktionen men brutala effektförluster och långsam att växla jämfört med C4

Minns när Car Craft Magasin mätte effektförluster och så här ser det ut för olika lådor07FBF0C2-C7AA-4806-B751-0A1F5B6DE0B0.jpeg.cabbd395b29027d5b3564fac1024dbe5.jpeg

Jag har skruvat en hel del lådor och passade på ta kort på innanmätet C4 jämfört med C6

Grymt stor skillnad så man förstår innebörden av den roterande massan

80B8F894-65AE-442C-8011-C8BE436186AA.thumb.jpeg.0e522543f749eef630ae840c724dc606.jpeg

  • Like 1

Ja, tyckte också att det var lite monströst...med en 302:a blir det tung, även om man bytt insug/förgasare(4port Edelbrock) och ev kam så är det fortfarande mycket som försvinner innan däcken möter asfalt. Skulle vilja ha en 5 el 6 växlad manuell låda, men även en 4vxl skulle vara ett lyft.  

(redigerad)
19 timmar sedan, COJ said:

Ja, tyckte också att det var lite monströst...med en 302:a blir det tung, även om man bytt insug/förgasare(4port Edelbrock) och ev kam så är det fortfarande mycket som försvinner innan däcken möter asfalt. Skulle vilja ha en 5 el 6 växlad manuell låda, men även en 4vxl skulle vara ett lyft.  

Titta på nya TKX manuell 5-växlad jag är säker på den är super fin att köra!
Manuell 4-vxl går bort helt tycker jag.......Däremot Automat 4-vxl 4R70W är riktigt bra! 

Har själv monterat ett par TKO som är bra men lite kryckig i början.......Bomsäker dock!
Självklart stort hål i plånboken
 

 

Ändrade %s av %s (%s)
  • Like 1

Återigen Tack!

ADO lådan är helt klart ett alternativ, 0.67:1 på 4:an är intressant!
Då kan man ha en vettig bakaxelutväxling och ändå köra motorväg utan att bli både döv och utfattig! 
Och har funnits sen 1980 så det borde finnas begagnade till rimliga pengar. 
Det är kanske den väg man skall gå!
Nu fick jag ju något att tänka på!

Att det kostar att hålla på med gammalt junk, det är jag medveten om! 
Det är inget man gör för att spara pengar! 😃

22 minuter sedan, COJ said:

Återigen Tack!

ADO lådan är helt klart ett alternativ, 0.67:1 på 4:an är intressant!
Då kan man ha en vettig bakaxelutväxling och ändå köra motorväg utan att bli både döv och utfattig! 
Och har funnits sen 1980 så det borde finnas begagnade till rimliga pengar. 
Det är kanske den väg man skall gå!
Nu fick jag ju något att tänka på!

Att det kostar att hålla på med gammalt junk, det är jag medveten om! 
Det är inget man gör för att spara pengar! 😃

AOD är en klen låda så den ska du 100% hålla dig undan ifrån är mitt råd.
Den är jättebra ekonomi låda till original men när man börjar trimma så börjar man gå balansgång!
Fords första  försök med överväxel med en mycket märklig mekansikt sätt att låsa lådan i OD som inte alls gillar effekt
Har du bara tänkt hålla 302an lite original med lite trim då har jag inga problem alls med AOD.

Efterföljaren AOD-E åtgärdade Ford en massa svagheter och 4R70W som var sista av den serien är klart bäst
4R70W satt i allt Ford gjorde men man måste tänka på att ta en från en V6a då de har rätt bultmönster för smallblock....Inget fel alls de satt i V6
Den gjordes i en mycket större serie serie än mekansika AOD

AOD och AOD-E  har även lite tröttare 1:a med utväxling 2.40
 4R70W har 2.84 vilket skjuter iväg bilen bättre

Alla dessa lådor har ändå rätt vanliga problem så köper du begagnat så kan du kallt räkna med en del delar som måste köpas nytt
Återigen transmissioner är dyrt!

  • Like 1

Såg det sen när jag läste vidare(artikel Wikipedia), det är 4R70W som gäller.
Ahh så det skall vara från en V6:a om det skall passa till 302:an, BRA att veta!

Man har alltid planer...så även jag.
FE390 med alutoppar väger ungefär samma som 302 med gjutjärns dito, det är något jag sneglar åt. 
Ljudet från BB är alltid speciellt. Men en sån även moderat trimmat gör förmodligen skräp av en 8" axel så...
Men i år skall det rulla...håller på med att renovera en annan jänk och inte fått köra på ett par år...nu måste jag ut på vägen och få inspirationen tillbaka!

Stort Tack för all information! 
 
 

  • Like 1
  • 1 year later...

Automatlåda 4R70W

Lite vinterjobb tänkte byta låda i Mustangen FMX nu till 
4R70W kom över en på skroten från en Explorer 2001 V8 5 l.
Rätt case i fram men fel i baken 4x4 köpte en till från en Mustang 2001 V8 fel fram men rätt bak.
Har aldrig plockat i sär någon automat, men enligt experter 
Ingen raketforskning, får väl se om jag lyckas, har hittat bra
info på nätet som jag kan dela med mig av om intresse finnes.
Kanske skulle tillägga att jag har en 351W motor.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...