Jump to content

COJ

Club Member
  • Posts

    75
  • Joined

  • Last visited

About COJ

  • Birthday 04/06/1961

Members Information

  • CMC
    8555
  • Region
    Ö.Mälardalen
  • City
    Södertälje
  • Yrke
    IT
  • Interests
    Bil, cigarr

Recent Profile Visitors

172 profile views

COJ's Achievements

Newbie

Newbie (1/14)

  • Week One Done Rare
  • One Month Later Rare

Recent Badges

4

Reputation

  1. Efter massor med strul och semesterresa är nu bladfjädrarna av också från främre fästena, fick såga av dem, bakaxeln är fixad, nya drev och lager. Nya bussingar och bultar är inskaffat och montering skall påbörjas, men åtdragningsmoment, var hitta jag det? Dels skall bultarna som håller bladfjädern på plats i de nya bussningarna dras med moment? I så fall vilket? Dels uklamrarna som håller bakaxeln i fjäderbladen, vilket moment? Stötdämpares infästning mot plattan vid bladfjädern, vilket moment? Helst Nm, har ingen moment nyckel graderar i kp. Sen en dum fråga, kan man fetta eller smörja bussningarna så det blir lättare att pressa in?
  2. Fick såga av dem, jävla jobb, trångt och tungt. Har du ingen tigersåg så köp en av hög kvalitet, min gick varm hela tiden så jag fick pausa. OCH köp ett bra sågblad för extremt hård metall.
  3. Har tänkt på det med hammare...har en elektrisk typ Hilti Ahh, det borde inte vara så svårt då Tack
  4. Jag har fortfarande problem att få av dessa bultar. Iallafall på en 71 så kan man inte slå rakt på, karossen sticker ner i vägen. Men förr eller senare så fixar det sig väl...MEN då kommer nästa problem. De bultat som sitter där nu har jag gått hårt fram med och måste bytas, men Hansen hade inte dessa? Någon som vet var man kan köpa dem?
  5. Nya bultar blir det garanterat, de som satt bak ser ut att vara såna man fäster stolpar i plintar med. Bilen var nybesiktigad när jag fick den, ändå sakna ena bulten mutter i hänget bak och de andra 3 satt löst och kunde skruvas av med fingrarna Till domkraften har jag en stor gummikloss 100*150mm, hör till domkraften, den borde funka utmärk. Jag har knackat både här och där utan att hitta någon annan rost än lite ytrost... Tack!
  6. Jag har problem med att få av främre fästet till bladfjädrarna! Olyckligtvis har jag placerat pallbocken så att hållare ligger mot bladfjädern, så jag undra om jag kan lyfta bilen i det markerade fältet, så jag kan flytta pallbocken! (bild 1) Sen går det inte att få ur bulten, kanske ligger det i spänn pga ovanstående problem? (bild 2) Om inte det är skälet...hur gör jag då?
  7. Gissningsvis har man bättrat på färgen i motorrummet och inte demonterat "pottan"
  8. OK, tack! Min Pontiac har just en 400 motor! Jag har inget sånt på den. Men det är som sagt en 69:a, reglerna skärptes år för år i USA
  9. Precis så ser det ut på min bil! Men min "potta" är röd! Tack!
  10. OK, men jag kan alltså leda slangen från ventilkåpan direkt till insuget, utan omvägen över "pottan"? Bara för skojs skull, såhär ser det ut på min pontiac 69:a, det är besiktigat så!
  11. Det är möjligt att den sitter fäst på innerskärmen, men den sitter väldigt nära torpedväggen! Och jag höll egentligen på med att kolla styrstag/hjulupphängning när jag såg den och kolla inte jättenoga. Men tyckte det såg ut som att det kom en slang från ventilkåpan in i den och en som gick till insuget ut ur den. Får kolla upp detta bättre.
  12. New Jersey byggd, om jag fattat VIN coden rätt.
  13. Ja, det vet jag, övertrycket i vevhuset måste komma ut, men det får om jag minns rätt gå rakt ut i en 71:a, dvs det måste inte gå in i insuget. Så är det på min Pontiac, fast det är iofs en 69:a
  14. Tack, bra ide, det skall jag testa när bakaxeln åter är på plats!
  15. Tack! En klippa som alltid! Så vitt jag kan se är de hela, MEN jag har vibration(upp och ner typ) vid lägre fart, det har jag tänkt beror på att den stått en längre tid och att däcken inte är helt runda. Skulle taskigt centrerade spacers kunna ge upphov till något liknande?
×
×
  • Create New...