Jump to content

Komplett nytillverkad 9" axel(Kina) hos ANAB...nått att ha?


Recommended Posts

Som rubriken säger:
Komplett nytillverkad 9" axel(Kina) hos ANAB...nått att ha?
Kostnad 20 papp...det är billigt, för billigt? 

Hitta när jag gjorde sökning på blocket! 

ANAB har jag hört talas om, sällan i så positiva sammanhang dock...och Kina tillverkad. 
Men det vore intressant och höra om någon testat! 

 

Hittade även nya på JOCAR. lite dyrare 23.500kr
Dock hittar jag ingen info om var det är tillverkat på deras sida. 
Kanske är precis samma. 

Men även intresserad av erfarenheter av dessa! 

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Jag har ingen erfarenhet alls av ANAB eller hört nått om deras bakaxlar så detta inget klagomål mot dom.

När jag hör sådana priser som "är för bra för att vara sant" ja då brukar det nästan alltid inte vara sant!

Speciellt bakaxlar skulle jag direkt backa från lågpris.
Har själv köpt exempelvis amerikansk tillverkade ZOOM utväxlingar som såg så fin ut när den kom.....Installerades av en firma och det var omöjligt få till exakt mönster.
När jag sedan körde så förde den ett jäkla liv så bytte till kvalitet och då blev det tyst

Såg den annonsen och visst det är ju så lite pengar att man kan ju chansa om man vill.
Notera att det är "Big Ford style" vilket gör att du måste även byta hela bromssystemet till "Big Ford" 
Inget konstigt men allt blir lite krångligare.....Har själv "Big Ford" på min 69a

Kina prylar är verkligen ofta skit och det är alltid någon irreterande skavank.
Just bakaxlar är allt supernoga från toleranser till materialval så jag lämnar alltid bort till firma som Stig
Jag skulle aldrig nappa på det priset det skulle sinka för mycket tid om det börjar strula men det är jag det.
Så jävla tråkigt när man kämpar med prylar och sen glad i hågen drar man iväg och det första som händer är något som rasar..Då står man där på ruta 1 med 20.000 i sjön och det blir ju dubbelt så dyrt

Har ett färskt exempel när jag hjälpte en kompis bygga en motor.
Han ville ha billiga ANAB toppar men dom var slut så valet föll på lite bättre (Kina) BluePrint toppar trots min avrådan
De såg väldigt bra ut och de första kontrollerna jag gjorde var lovande!
Skruva fast de på blocket och synade allt noga och mycket riktigt blev det problem!

Gamla ordspråk är ofta sanna som..."Liten tuva själper ofta stort lass"

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Blue Print, samma som säljer crate motorer? 

Var väl rädd för att det är risk för att det är för billigt för att vara sant...

Skall kontakta JOCAR och kolla var de får sina axlar ifrån! 

Förklara "big Ford" för mig? 
Gissar att det är axlar för full size bilar och att det är annan bultdelning och att axlarna är för breda och man behöver kapa huset och korta drivaxlarna och slipa nya splines. 
Samt då också skaffa nya bromstrummor som passar. 

Men det borde väl inte vara fallet med JOCAR? 
De riktar sig ju primärt till Hot Rod åkarna och de bilarna är smalare och har kortare axlehus och drivaxlar, eller?  

Link to comment
Share on other sites

40 minuter sedan, COJ said:

Blue Print, samma som säljer crate motorer? 

Var väl rädd för att det är risk för att det är för billigt för att vara sant...

Skall kontakta JOCAR och kolla var de får sina axlar ifrån! 

Förklara "big Ford" för mig? 
Gissar att det är axlar för full size bilar och att det är annan bultdelning och att axlarna är för breda och man behöver kapa huset och korta drivaxlarna och slipa nya splines. 
Samt då också skaffa nya bromstrummor som passar. 

Men det borde väl inte vara fallet med JOCAR? 
De riktar sig ju primärt till Hot Rod åkarna och de bilarna är smalare och har kortare axlehus och drivaxlar, eller?  

Ja Blueprint är ju vad jag förstått erkänt bra och särskillt på Crate motorer....Men dom testas hårt i fabriken och man får ju testdata så de känns tryggt.
Komponenter vette tusan!!

Big Ford är ett större lager i änden på banjon och med större lager måste allt annat som monteras på bli större och du kan inte använda befintliga trumbromsar
https://www.currieenterprises.com/9-inch-housing-ends-explained

Jag kan inte JOCAR men väljer man 31-splines så brukar det vara Big Ford så du får fråga dom

Som du ser måste du svetsa fästen själv vilket bara det är lite krixigt...Ser ut vara en 3" banjo vilket medför att du måste även bygga om bladfjäder infästningen
Original går inte använda.
Höjden ändras också.

Det ena problemet skapar nya problem.

Ändrade %s av %s (%s)
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Just now, Per Berglund said:

Ja Blueprint är ju vad jag förstått erkänt bra och särskillt på Crate motorer....Men dom testas hårt i fabriken och man får ju testdata så de känns tryggt.
Komponenter vette tusan!!

Big Ford är ett större lager i änden på banjon och med större lager måste allt annat som monteras på bli större och du kan inte använda befintliga trumbromsar
https://www.currieenterprises.com/9-inch-housing-ends-explained

Jag kan inte JOCAR men väljer man 31-splines så brukar det vara Big Ford så du får fråga

Som du ser måste du svetsa fästen själv vilket bara det är lite krixigt...Ser ut vara en 3" banjo vilket medför att du måste även bygga om bladfjäder infästningen

Det ena problemet skapar nya problem.

Jooo...
Mycket att tänka på!

Tack för svar på alla mer eller mindre korkade frågor. 
 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...