Jump to content

Ford Mustang 1970 med 351 Cleveland, byggd för bus


Recommended Posts

(redigerad)

Tjenare! 👋

Realiserade just en gammal pojkdröm och köpte mig en Mustang -70, så nu måste man ju läsa och lära så man kan hantera saker som strular 😃 Har mekarvana sen länge (alltid haft intresset) men är absolut inte erfaren, speciellt inte med gamla jänkare. Min bror är dock nån sorts Ford-guru så han brukar ha svar på de mest underliga av frågor, även om jag inte kan fråga honom jämt stackarn.

Annars är jag nyss fyllda 40, driver eget AB inom IT och bor i Fjugesta utanför Örebro. Gift, men inga barn, annars hade jag nog inte haft råd med det här.

Tack på förhand!

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

  • Musse-Daniel changed the title to Ford Mustang 1970 med 351 Cleveland, byggd för bus
17 timmar sedan, Musse-Daniel said:

Tjenare! 👋

Realiserade just en gammal pojkdröm och köpte mig en Mustang -70, så nu måste man ju läsa och lära så man kan hantera saker som strular 😃 Har mekarvana sen länge (alltid haft intresset) men är absolut inte erfaren, speciellt inte med gamla jänkare. Min bror är dock nån sorts Ford-guru så han brukar ha svar på de mest underliga av frågor, även om jag inte kan fråga honom jämt stackarn.

Annars är jag nyss fyllda 40, driver eget AB inom IT och bor i Fjugesta utanför Örebro. Gift, men inga barn, annars hade jag nog inte haft råd med det här.

Tack på förhand!

kul! håller själv på med en 70a!

Den har fått 69ans front och helt ny drivlina. blev en ny strokad 351w till 427 med bara det smaskigaste i. med en tko 5vxl manuell låda och ny kardan, bakaxell med lamell diff mm. mm.

 

Motorn är den mindre delen av kostnaden så gör en ordentlig kalkyl innan du börjar... mitt lilla projekt har sprungit iväg låååångt över budget

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
On 2021-06-29 at 13:43, soderd said:

kul! håller själv på med en 70a!

Den har fått 69ans front och helt ny drivlina. blev en ny strokad 351w till 427 med bara det smaskigaste i. med en tko 5vxl manuell låda och ny kardan, bakaxell med lamell diff mm. mm.

 

Motorn är den mindre delen av kostnaden så gör en ordentlig kalkyl innan du börjar... mitt lilla projekt har sprungit iväg låååångt över budget

 

Hehe jo, så är det väl alltid med gammalt... Håller på att renovera mitt garage hemma nu och budget är väl nästan tredubblad pga vattenskador. Men det är ju bara att kötta på, finns ju liksom inget alternativ 😄

Jag hade lyckan att köpa en nästan helt renoverad bil. Motorn är helrenoverad och intestad med kylning etc, så det är check på. Det jag har problem med är mestadels chassit. Har bytt bladfjädrar och hela styrningen men nu verkar det som jag har en mjuk rambalk för det spelar ingen roll hur mycket jag än ställer toe-vinkeln så när jag rullat en bit så pekar högerhjulet alltid 5-10 grader fel. Enligt en bekant är det tyvärr vanligt på gamla Fordar, speciellt de med stora motorer och breda däck när det blir mycket belastning på ramen. Är inte exakt säker på var problemet sitter, men antagligen hela fjäderhuset. Får väl se när jag får tid att riva ner det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...