Jump to content

Problem med laddning, men inte på en Mustang


deliq cmc 1722

Recommended Posts

Jag kompletterade min bilpark tidigare i år med en GMC-van från -89 med 350-motor.
Köpte den av ett dödsbo, så jag kan inte fråga tidigare ägare om hjälp. Nu håller jag på att bli tokig när jag försöker få ordning på den.


Bilen är egentligen i riktigt bra skick generellt sett, men någon har laborerat med elsystemet så att man får hjärnblödning.
Huvvaligen vilket ormbo bland kablarna det har varit (och fortfarande är), men hursomhelst, nu fungerar alla funktioner/belysning/radio m.m. som det är tänkt (tror jag). Det är bara en extramonterad tillbehörsknapp som ökar strömförbrukningen med 0,5A utan att jag vet vad som händer...

Men, nu till mitt egentliga problem.  Generatorn laddar inte... 
Med fulladdat batteri kan jag köra ca 15-20 mil innan batteriet är tömt och bilen lägger av.
Jag köpte en ny generator på HansenRacing och bytte den, men det blev ingen skillnad, så det kanske inte var något fel på den gamla.
Batteriet är också nybytt.

Jag bytte den halvdassiga (men ändå ok) jordflätan mellan motor och kaross för säkerhets skull, utan att det blev någon skillnad. Den laddar fortfarande inte.
Då jag själv gick bet på det hela lämnade jag in den på en närliggande verkstad som under nästan två veckors tid hade den för felsökning, men inte heller de lyckades lösa problemet (jag behövde dock inte betala, då de inte lyckades med felsökningen).

Finns det någon här som har något bra tips på vad jag kan göra för fortsatt felsökning?

Link to comment
Share on other sites

Kan vara superenkelt fel så som en säkring så mät upp alla först.

Kolla glödlampan i "laddindikatorn" i instrumentpanelen....

Om den nu inte lyser så kan den lampan vara bränd och då den säkerligen är i serie med att trigga generatorn så laddar in den.

 

Link to comment
Share on other sites

Alla säkringar är kontrollerade, om det nu inte finns någon dold som jag ännu inte hittat...

I panelen har jag inte sett att jag har någon laddlampa, dock en voltmätare (som sakta sjunker ju längre jag kör), men om det är så att den finns där utan att synas så kan det ju faktiskt vara den som ställer till det. Ska kollas när jag kommer hem från jobbet. Tack för tipset.

 

Link to comment
Share on other sites

Nog bra kolla att alla lampor fungerar!   ibland har man designat väldigt konstigt!

Är ju så pass gammal bil så mycket är ju fortfarande "analogt" men skulle nog ändå gå igenom funktion schemat för ECU/el.
Tidens tand sätter ju även spår i kontakter i form av det "gröna"  och kablar brister eller blir uppkäkade av möss.
 

Inget roligt felsöka!

Link to comment
Share on other sites

Utan ett kretsschema är det inte roligt att felsöka. Man får gå lite på känsla och lite trial and error.
Men i röran av hemmapulade kabelskarvar är det lätt att hålla sig för skratt. Det är tur det är 12V och inte 230V...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...