Jump to content

Recommended Posts

Någon som vet någon sida med info om fords Sidventils-V8? Funktionen och hur den är uppbyggd med sidventiler osv på svenska? Gärna även någon annan sidventils-v8 går också bra. Är just funktionen jag är lite nyfiken på å lite bilder på hur den är uppbygd.

Hitttar inget bra på blocket vare sig på svenska eller engelska :(

Jag är nyfiken.....

Hejsan!

Sidventilarna, eller "flatheads" på Engelska, är ganska intressanta.

Istället för att, som på de flesta motorer vi är vana vid, ha ventilmekanismen i topparna, så sitter allting i blocket. Kanaler, ventiler, fjädrar, allting. Topparna är således bara helt platta, och har bara som uppgift att täta cylindrarna och hålla i tändstiften.

Tekniken sitter inte i några bilar längre, för det ger inte någon hurrans förbränning eller flöde, men jag har sett det användas flitigt på bland annat gräsklippare. :P

Hej Sniffer!

Du kan ju alltid börja med att gå in på denna sida http://www.autosite.se/fordv8/

Den klubbens medlemstidning har reportage både om

Fords sidventilsmotorer i allmänhet samt om trimning av

dessa. Naturligtvis behandlas även en massa annat som

handlar om Fords fordon med sidventils V8:or

Själv åkte jag trettiotals Ford med sidventilsåtta i 15 år

innan jag skaffade Mustangen.

Mvh

Bosse

Vad vill du/ni veta? Har sju motorer i garaget och två i drift, tredje ska hämtas från borrning nu i veckan. Mycket enkelt uppbyggda men väldigt speciella på sitt eget vis, som alla andra underbara fordmaskiner.