sniffer February 23, 2005 Report February 23, 2005 Någon som vet någon sida med info om fords Sidventils-V8? Funktionen och hur den är uppbyggd med sidventiler osv på svenska? Gärna även någon annan sidventils-v8 går också bra. Är just funktionen jag är lite nyfiken på å lite bilder på hur den är uppbygd.Hitttar inget bra på blocket vare sig på svenska eller engelska Jag är nyfiken..... Citera
LupusRex February 23, 2005 Report February 23, 2005 Hejsan!Sidventilarna, eller "flatheads" på Engelska, är ganska intressanta.Istället för att, som på de flesta motorer vi är vana vid, ha ventilmekanismen i topparna, så sitter allting i blocket. Kanaler, ventiler, fjädrar, allting. Topparna är således bara helt platta, och har bara som uppgift att täta cylindrarna och hålla i tändstiften.Tekniken sitter inte i några bilar längre, för det ger inte någon hurrans förbränning eller flöde, men jag har sett det användas flitigt på bland annat gräsklippare. Citera
Bosse N February 24, 2005 Report February 24, 2005 Hej Sniffer!Du kan ju alltid börja med att gå in på denna sida http://www.autosite.se/fordv8/Den klubbens medlemstidning har reportage både om Fords sidventilsmotorer i allmänhet samt om trimning av dessa. Naturligtvis behandlas även en massa annat som handlar om Fords fordon med sidventils V8:orSjälv åkte jag trettiotals Ford med sidventilsåtta i 15 år innan jag skaffade Mustangen.MvhBosse Citera
1096 March 2, 2005 Report March 2, 2005 Vad vill du/ni veta? Har sju motorer i garaget och två i drift, tredje ska hämtas från borrning nu i veckan. Mycket enkelt uppbyggda men väldigt speciella på sitt eget vis, som alla andra underbara fordmaskiner. Citera
Recommended Posts