Lusth Posted September 26, 2021 Report Share Posted September 26, 2021 Vad rekommenderas till -66 289-toppar? Ska man köra med umbrella-varianten eller den som kallas positive seal? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund Posted September 27, 2021 Report Share Posted September 27, 2021 14 timmar sedan, Lusth said: Vad rekommenderas till -66 289-toppar? Ska man köra med umbrella-varianten eller den som kallas positive seal? Du får bara dit "umbrella" om du inte bearbetar toppen vilket det knappt är värt att göra Ingen direkt fördel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lusth Posted September 27, 2021 Author Report Share Posted September 27, 2021 Ok fick för mig att det fanns såna som gick att montera ändå. Vad är det som ska bearbetas? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund Posted September 27, 2021 Report Share Posted September 27, 2021 (edited) 1 hour ago, Lusth said: Ok fick för mig att det fanns såna som gick att montera ändå. Vad är det som ska bearbetas? Nej inte på 289 toppar utan du behöver fräsa ner ytterdiametern på gjutgodset där man ska trycka dit ventiltätningen. Positive seal kräver drygt 0.53" diameter Det finns verktyg så man kan köra med borrmaskinen Så här går det till.....Skulle hellre köpa nya toppar Edited September 27, 2021 by Per Berglund Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lusth Posted October 31, 2021 Author Report Share Posted October 31, 2021 Nu har jag, av ren nyfikenhet, köpt hem positive seals för att försöka fatta varför man behöver bearbeta toppen för att de ska passa. Dom jag köpt passar ytterdiametern på mina styrningar (0.502") och mina ventiler (11/32"). Kan jag använda dessa eller inte? Om inte, varför? Har även demonterat alla styrningar och har provmonterat en ny. Det gick bra men är osäker på hur mycket styrningen behöver sticka ut på ovansidan? Om dessa tätningar passar är väl det bästa om styrningarna bara sticker upp precis så mycket att tätningen nästan bottnar när den är monterad? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund Posted October 31, 2021 Report Share Posted October 31, 2021 (edited) Det där ser ju bra ut! Är en vanlig 5.0 ventiltätning så bara köra på om den passar....Bara knacka dit. Skulle inte passat på original 289a Skulle däremot passa på rycka ur stödbulten som gärna kryper ut om du tänkt använda hårdare fjädrar. Montera gängade istället Har fått mig ståendes! Edited October 31, 2021 by Per Berglund 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lusth Posted October 31, 2021 Author Report Share Posted October 31, 2021 Vad har detta hål haft för funktion? Jag vet att dessa toppar inte har det bästa flödet men man vill ju försöka göra dom så bra man bara kan. Tänker då att det där hålet borde man fylla ut för att inte störa flödet? Eller blir det ingen skillnad? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund Posted October 31, 2021 Report Share Posted October 31, 2021 Troligen kommer topparna från en motor med destination Californien. Här pumpas frisk luft in för att förbränna lite av kvarvarande soppa. Men osäker på om det verkligen fanns tidigt 60 tal I principal standard på 70 talet på alla 302 Kolla gjutnumret på topparna när de är tillverkade Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund Posted October 31, 2021 Report Share Posted October 31, 2021 Svarar min egen osäkerhet. Det är California toppar och de hade Smog pump redan 1966 Thermactor system på Ford språk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lusth Posted October 31, 2021 Author Report Share Posted October 31, 2021 Ok det fanns tydligen 2 varianter av detta system. Trodde inte det fanns på mina toppar då den ena är sen -65 (5K21) och den andra är tidig -66 (6D2). Från mitten på -66 kom den andra varianten om jag fattat rätt. Kanske enklast låta det se ut som det gör? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund Posted November 1, 2021 Report Share Posted November 1, 2021 8 timmar sedan, Lusth said: Kanske enklast låta det se ut som det gör? Yes! Och rensa upp som du är på god väg att göra. Svagaste länken på Ford är avgaskanalerna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.