Jump to content

Recommended Posts

14 timmar sedan, Lusth said:

Vad rekommenderas till  -66 289-toppar?

Ska man köra med umbrella-varianten eller den som kallas positive seal?

Du får bara dit "umbrella" om du inte bearbetar toppen vilket det knappt är värt att göra
Ingen direkt fördel

(redigerad)
1 hour ago, Lusth said:

Ok fick för mig att det fanns såna som gick att montera ändå. Vad är det som ska bearbetas?

Nej inte på 289 toppar utan du behöver fräsa ner ytterdiametern på gjutgodset där man ska trycka dit ventiltätningen.
Positive seal kräver drygt 0.53" diameter
Det finns verktyg så man kan köra med borrmaskinen

Så här går det till.....Skulle hellre köpa nya toppar

 

 

Ändrade %s av %s (%s)
  • 1 month later...

Nu har jag, av ren nyfikenhet, köpt hem positive seals för att försöka fatta varför man behöver bearbeta toppen för att de ska passa. Dom jag köpt passar ytterdiametern på mina styrningar (0.502") och mina ventiler (11/32").

Kan jag använda dessa eller inte? Om inte, varför?

 

Har även demonterat alla styrningar och har provmonterat en ny. Det gick bra men är osäker på hur mycket styrningen behöver sticka ut på ovansidan? Om dessa tätningar passar är väl det bästa om styrningarna bara sticker upp precis så mycket att tätningen nästan bottnar när den är monterad?

Valve guide 2.jpg

Valve guide 1.jpg

Valve Positive Seal S2926.jpg

(redigerad)

Det där ser ju bra ut!
Är en vanlig 5.0 ventiltätning så bara köra på om den passar....Bara knacka dit.
Skulle inte passat på original 289a 

Skulle däremot passa på rycka ur stödbulten som gärna kryper ut om du tänkt använda hårdare fjädrar.
Montera gängade istället
Har fått mig ståendes! 🙂

Ändrade %s av %s (%s)
  • Thanks 1

Vad har detta hål haft för funktion?

Jag vet att dessa toppar inte har det bästa flödet men man vill ju försöka göra dom så bra man bara kan. Tänker då att det där hålet borde man fylla ut för att inte störa flödet? Eller blir det ingen skillnad?

Port1.jpg

Port3.jpg

Port4.jpg

Troligen kommer topparna från en motor med destination Californien.

Här pumpas frisk luft in för att förbränna lite av kvarvarande soppa.

Men osäker på om det verkligen fanns tidigt 60 tal

I principal standard på 70 talet på alla 302

Kolla gjutnumret på topparna när de är tillverkade

Ok det fanns tydligen 2 varianter av detta system. Trodde inte det fanns på mina toppar då den ena är sen -65 (5K21) och den andra är tidig -66 (6D2). Från mitten på -66 kom den andra varianten om jag fattat rätt.

Kanske enklast låta det se ut som det gör?

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...