Jump to content

Kamlagerverktyg


Lusth

Recommended Posts

10 minuter sedan, Lusth said:

Är det någon som har gjort ett eget verktyg och kan dela med sig av bild/mått/materialval etc?

Köp ett på Amazon istället dom är så billiga!

När du är klar säljer du det!
Har gjort det 3ggr då jag inte vill ha udda verktyg liggandes

Link to comment
Share on other sites

19 minuter sedan, Lusth said:

Men det är ju ibland roligare att göra nåt själv som fungerar .

 

Att du skriver att du tycker det är roligt göra detta verktyg är ännu roligare! 😉
Har du fritid och lust så kör hårt med tillverkningen! 
Lagren har ju olika diametrar hela vägen så det blir kvällspyssel

Du handlar på amazon Svenska

https://www.amazon.se/MRCARTOOL-Motorkamaxel-borttagning-installationsverktygssats-installatörsinsats/dp/B0869KM17J/ref=sr_1_1?dchild=1&keywords=kamlager+verktyg&qid=1633290749&sr=8-1

Eller googla finns lite här och var
https://www.vidaxl.se/e/vidaxl-universellt-verktyg-for-kamaxellager/8719883590790.html?gclid=CjwKCAjwqeWKBhBFEiwABo_XBjgptwPm2dajd6rDOZZPyibIyifccSn1l_otKpBMO865o7d7INfyEBoC5GQQAvD_BwE

 

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Roligt att nån tycker det är roligt att jag tycker det är roligt 👍

Ok då fungerar alltså dessa universalverktyg?

Ja om ingen har någon "ritning" eller dyl. som man kan inspektera får man väl öppna plånkan igen då 😄

Link to comment
Share on other sites

För 1400spänn är det korvören jämför vad det kostar om det blir felmonterat
Montera en motor måste man göra på rätt sätt och det finns få genvägar.
Jag själv föredrar bygga ihop en motor 1 gång det blir billigast

"Öppna plånkan igen" är vardagsmat när man monterar motorer och du kan likagärna vända uppoch ned på den.
Det är som att bygga hus......Ett enda stor svart hål.
 

Jag föreslår du avstår helt installera kamlager själv och ber någon som kan det göra det...Det är billigast och det blir rätt!
Det är ytterst lätt även med verktyg att komma lite fel och då är ett kamlager förstört.
Kamlager kommer i satser så får du köpa en komplett ny sats igen om du råkar deformera ett lager.
Har jag själv gjort med korrekt verktyg.

Ta med blocket till en motorbyggare så gör han det för ett par 100-lappar medans du väntar.
Nu har jag sparat dig minst 1000 spänn + 40tim onödigt tillverkningstid att själv "snickra" ihop ett verktyg

Här ser du hur det funkar.
 

 

Link to comment
Share on other sites

Jag tackar återigen för din feedback på mina frågor. Det är mycket

uppskattat.

Men om man inte provar och lär sig så kommer man ingenstans i sin utveckling.

Om alla som vill meka med sina motorer eller vad det nu är bara får höra att det är bättre att låta någon annan göra det lär man sig ju ingenting. Så länge man är införstådd med risker och kostnader som kan dra iväg är iaf jag av åsikten att "go for it"!

Jag kanske inte kommer göra ett verktyg för detta utan köpa ett. Men kommer absolut att montera själv för att jag vill få den kunskapen/erfarenheten.

I detta fall gäller det ju bara lager för typ 500:- så det är billiga läropengar 😄

 

Men återigen tack för att du delar med dig av dina erfarenheter/kunskaper 👍🏼

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Tänkte dela med mig av min pågående "utveckling" gällande kamlagermontering. Det blev ett inköp av ett billigt men fullt fungerande kamlagerverktyg. Beställde en kamlagersats från VP av märket ACL. Kikade på en drös videoklipp om hur diverse människor gjorde och skred sedan till verket. De 4 första gick galant och det sista (nr 1) hade jag sett att vissa monterade bakifrån för att få rätt styrning så då fick det bli det sättet. Tyckte att det gick lite väl trögt att knacka på plats men det gick till slut. Men när kammen skulle provmonteras visade det sig att nr 1 hade blivit aningen deformerat vid monteringen. Jaja det var ju första gången jag provade detta så det var väl bara att beställa en ny sats. Läropengar ni vet 😄

Nåja ny sats kom hem och nu tänkte jag montera nr 1 framifrån istället. Var ju lite svårt att hålla verktyget rakt men lagret gick in fint. Betydligt lättare än det förra. Jamen då tar jag väl och provmonterar kammen för att se så den glider runt fint. Men det sket sig ju! Gick bra ända till sista lagerbanan på kammen skulle in på lager 1 (främre alltså). Ville inte gå in! Nu började självförtroendet få sig en törn. Shit skulle jag ha lyssnat på Per B. och lämnat bort detta moment? Nåja måste ju iaf ut med lagret igen för kontroll. Efter kontroll av måtten visade det sig att innermåttet var fel. Det var samma innermått som lager nr 2! Klart som f"n att kammen vägrade gå in!

Men inte nog med det för när jag kontrollerar måtten på nr 1 i första satsen jag köpte är yttermåttet ca 1 tiondel större än nr 1 i andra satsen (och det gamla som satt i från början). Troligtvis därför det lagret blev deformerat.

Men vem hade sagt att det skulle vara lätt 😎

 

To be continued.....

Link to comment
Share on other sites

Bra du fick ihop det trägen vinner alltid!

Trots jag bytt ut rätt många så händer samma för mig ibland fortfarande....Behövs så lite för det ska gå fel
Det räcker med ett okoncentrerat ögonblick och plötsligt står man där och svingar hammaren rätt in i väggen av ilska.

Så varje gång jag lämnar bort ett block för kontroll eller arbeten så ser jag alltid till få det gjort av en firma istället.

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...