Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej!

Jag har en fråga angående insugningsröret på en 302:a. Det är så att jag nyligen köpte mig en 69 Fastback och i den satt det en lite trimmad 302 med en Hollyförgasare och Edelbrock insug. Nu är det så att föregående ägaren har haft sönder en annslutning till kupèvärmen, det är den som sitter över termostathuset. Han har  försökt att laga det med lim! Jag har naturligtvis köpt ett nytt! Men nu till min fråga? På det gamla insuget sitter det en kylvattenkanal längst bak (mot torpedväggen) medans på den nya finns inte denna kanal! Ser att det skiljer sig på dessa om man kollar runt på nätet men ingen information om varför en del har kanal och andra inte. Är det så att jag måste byta till ett annat insug med denna kanal?

En annan fråga? Varför sitter det en spacer mellan förgasaren och insugningsröret? Är detta bara för att få förgasaren högre eller uppfyller det något?

Thomas

Posted (edited)
38 minuter sedan, Thomas Stigtorp said:

Hej!

Jag har en fråga angående insugningsröret på en 302:a. Det är så att jag nyligen köpte mig en 69 Fastback och i den satt det en lite trimmad 302 med en Hollyförgasare och Edelbrock insug. Nu är det så att föregående ägaren har haft sönder en annslutning till kupèvärmen, det är den som sitter över termostathuset. Han har  försökt att laga det med lim! Jag har naturligtvis köpt ett nytt! Men nu till min fråga? På det gamla insuget sitter det en kylvattenkanal längst bak (mot torpedväggen) medans på den nya finns inte denna kanal! Ser att det skiljer sig på dessa om man kollar runt på nätet men ingen information om varför en del har kanal och andra inte. Är det så att jag måste byta till ett annat insug med denna kanal?

En annan fråga? Varför sitter det en spacer mellan förgasaren och insugningsröret? Är detta bara för att få förgasaren högre eller uppfyller det något?

Thomas

Motorn behöver inte bakre vattenkanalen.
Original finns flera anledningar exempelvis för kyla insuget och även att värma det vid kallstart.
Med aluminium insug behövs inte kyla och man värmer inte heller då det inte finns abitioner att motorn ska gå så ekonomiskt som möjligt

Spacer är bara en barriär mot att värme upp till förgasaren men original används det ofta i EGR systemet som kom.
Du kan ha förgasaren monterad direkt mot insuget men du kan råka ut för att soppan i förgasaren kokar bort.
Det vet man inte i förväg utan du lär märka det!
Brukar visa sig med att motorn börjar bli svårstartad när det är väldigt varmt ute.
Är det ett problem kan man börja med klämma in en 6mm plast spacer (1/4" Phenolic spacer)....Finns ½" och 1" mfl om man vill
Plast funkar bra som värme barrär.

På väldigt trimmade motorer finns små fördelar med att montera riktigt höga spacer då man förlänger kanalerna på detta sätt och det gynnar förgasning av bränslet.
Men på lätt trimmat finns ingen direkt anledning annan än som värme barriär

Edited by Per Berglund
Posted
46 minuter sedan, Per Berglund said:

Motorn behöver inte bakre vattenkanalen.
Original finns flera anledningar exempelvis för kyla insuget och även att värma det vid kallstart.
Med aluminium insug behövs inte kyla och man värmer inte heller då det inte finns abitioner att motorn ska gå så ekonomiskt som möjligt

Spacer är bara en barriär mot att värme upp till förgasaren men original används det ofta i EGR systemet som kom.
Du kan ha förgasaren monterad direkt mot insuget men du kan råka ut för att soppan i förgasaren kokar bort.
Det vet man inte i förväg utan du lär märka det!
Brukar visa sig med att motorn börjar bli svårstartad när det är väldigt varmt ute.
Är det ett problem kan man börja med klämma in en 6mm plast spacer (1/4" Phenolic spacer)....Finns ½" och 1" mfl om man vill
Plast funkar bra som värme barrär.

På väldigt trimmade motorer finns små fördelar med att montera riktigt höga spacer då man förlänger kanalerna på detta sätt och det gynnar förgasning av bränslet.
Men på lätt trimmat finns ingen direkt anledning annan än som värme barriär

Tack för ett snabbt svar! 

Posted
2 timmar sedan, Per Berglund said:

Motorn behöver inte bakre vattenkanalen.
Original finns flera anledningar exempelvis för kyla insuget och även att värma det vid kallstart.
Med aluminium insug behövs inte kyla och man värmer inte heller då det inte finns abitioner att motorn ska gå så ekonomiskt som möjligt

Spacer är bara en barriär mot att värme upp till förgasaren men original används det ofta i EGR systemet som kom.
Du kan ha förgasaren monterad direkt mot insuget men du kan råka ut för att soppan i förgasaren kokar bort.
Det vet man inte i förväg utan du lär märka det!
Brukar visa sig med att motorn börjar bli svårstartad när det är väldigt varmt ute.
Är det ett problem kan man börja med klämma in en 6mm plast spacer (1/4" Phenolic spacer)....Finns ½" och 1" mfl om man vill
Plast funkar bra som värme barrär.

På väldigt trimmade motorer finns små fördelar med att montera riktigt höga spacer då man förlänger kanalerna på detta sätt och det gynnar förgasning av bränslet.
Men på lätt trimmat finns ingen direkt anledning annan än som värme barriär

En fråga om du har någon erfarenhet av insug? Vilket insug skulle du sattsa på om du hade min motor?

 

Posted
1 timme sedan, Thomas Stigtorp said:

En fråga om du har någon erfarenhet av insug? Vilket insug skulle du sattsa på om du hade min motor?

 

Insuget kan man inte fokusera enbart på.
Svagaste länken i kedjan styr!
Man behöver veta kamaxel typ, toppar, avgassystem och förgasare.

Även typ av växellåda.

Det är väldigt vanligt att man monterar på ett Edelbrock Performer insug på original motorer och även lätt trimmade motorer.
Det funkar alldeles utmärkt så har du en sådan kombination så är det bara puttra vidare.

Mer än så kan man inte råda utan mer fakta

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...