February 17, 20223 yr comment_178552 Hej på er Dags för motorlyft och vill kolla med proffsen, allt lossat utom mellan lådan, man lossar väl dessa skruvar från svänghjul till turbin😳 Något mer tips som jag behöver veta tack på förhand
February 17, 20223 yr comment_178553 Ja 4st det är bara veva runt motorn och lossa muttrarna. Var noga med att trycka in turbinen mot växellådan så att bultarna lämnar startkransen helt innan du lossar motorn. Vanligaste misstaget är att man inte gör det och då är det lätt hänt att man knäcker oljepumpen i växellådan. Turbinen ska vara helt fri
February 17, 20223 yr Author comment_178554 Just now, Per Berglund said: Ja 4st det är bara veva runt motorn och lossa muttrarna. Var noga med att trycka in turbinen mot växellådan så att bultarna lämnar startkransen helt innan du lossar motorn. Vanligaste misstaget är att man inte gör det och då är det lätt hänt att man knäcker oljepumpen i växellådan. Turbinen ska vara helt fri Ok 👍 Det var som jag trodde ang mitt förra inlägg om headers vad tror du om dessa FLOWTECH TRI-Y HEADERS, POLERADE. FORD. 260, 289 SAMT 302 CU.IN. 1964-70. Race -shop
February 17, 20223 yr comment_178555 1 timme sedan, Tom Ripley said: Ok 👍 Det var som jag trodde ang mitt förra inlägg om headers vad tror du om dessa FLOWTECH TRI-Y HEADERS, POLERADE. FORD. 260, 289 SAMT 302 CU.IN. 1964-70. Race -shop Har ingen aning om dom faktiskt. Men snarlikt svar får du i övrigt...Värdelöst med plan kollektor och obehandlade headers genererar mycket värme vilket gör motorn trött En nackdel med jag ser är de tunna i rören med endast 1,2mm Det gör att det blir mer oljud, värme kommer lättare ut, lättare för sprickbildning. Polerat är de bara när du monterat dom sen blir de gula och matta. Kass! Jag har haft både billga och dyra headers och man får exakt vad man betalar för. På en race bil kan man ha billiga headers med så tunna rör som möjligt för viktens skull samt att bilen får väldigt lite driftstimmar. Men en bruksbil där dom blir utsatta för hetta långa perioder och materialet utsätts för många värmeväxlingar så behövs både mer kött och värmebarriär. Sen beror det ju på vilken typ av motor du har. Är ju ingen ide sätta headers på en bil med originalmotor exempelvis
February 17, 20223 yr Author comment_178556 16 minuter sedan, Per Berglund said: Har ingen aning om dom faktiskt. Men snarlikt svar får du i övrigt...Värdelöst med plan kollektor och obehandlade headers genererar mycket värme vilket gör motorn trött En nackdel med jag ser är de tunna i rören med endast 1,2mm Det gör att det blir mer oljud, värme kommer lättare ut, lättare för sprickbildning. Polerat är de bara när du monterat dom sen blir de gula och matta. Kass! Jag har haft både billga och dyra headers och man får exakt vad man betalar för. På en race bil kan man ha billiga headers med så tunna rör som möjligt för viktens skull samt att bilen får väldigt lite driftstimmar. Men en bruksbil där dom blir utsatta för hetta långa perioder och materialet utsätts för många värmeväxlingar så behövs både mer kött och värmebarriär. Sen beror det ju på vilken typ av motor du har. Är ju ingen ide sätta headers på en bil med originalmotor exempelvis Ok ja syftet va ju egentligen bara å snygga till lite grann istället för dom rostbruna grenrören och kanske lite bättre flow på avgassystemet plan kollektor? Är det packningsytan, blir det läckage?
February 17, 20223 yr comment_178557 Detta i rött med plan anslutning läcker alltid...Den ser ut så bara för det ska vara enkelt för "racers" att snabbt kunna demontera Men även packningsytan mot toppen läcker snabbt om flänsen är tunnare än 8mm Har du originalmotor skulle jag absolut bara slipa rent gjutjärnen och bara lacka tom med Eastwood grenrörsfärg Bättre "flow" får man bara på höga varvtal....Headers gör ingen skilnad under 3000rpm
February 17, 20223 yr Author comment_178558 1 minut sedan, Per Berglund said: Detta i rött med plan anslutning läcker alltid...Den ser ut så bara för det ska vara enkelt för "racers" att snabbt kunna demontera Men även packningsytan mot toppen läcker snabbt om flänsen är tunnare än 8mm Har du originalmotor skulle jag absolut bara slipa rent gjutjärnen och bara lacka tom med Eastwood grenrörsfärg Bättre "flow" får man bara på höga varvtal....Headers gör ingen skilnad under 3000rpm Ja det var ju ide, blästra av dom och pulverlacka el lacka Tackar för info Motor ur imorgon och sen åtgärda läckage mellan block och kamkedjekåpa och måla motorn T
February 17, 20223 yr comment_178559 5 minuter sedan, Tom Ripley said: Motor ur imorgon och sen åtgärda läckage mellan block och kamkedjekåpa och måla motorn T Läckande kamkåpa får du fullt upp med troligen. Brukar sluta med en ny! https://www.summitracing.com/int/parts/sdk-c4az-6019-b?retaillocation=int
February 18, 20223 yr Author comment_178566 19 timmar sedan, Per Berglund said: Ja 4st det är bara veva runt motorn och lossa muttrarna. Var noga med att trycka in turbinen mot växellådan så att bultarna lämnar startkransen helt innan du lossar motorn. Vanligaste misstaget är att man inte gör det och då är det lätt hänt att man knäcker oljepumpen i växellådan. Turbinen ska vara helt fri Fick loss dom extremt misshandlade muttrarna , men turbin verkar helt omöjlig å flytta kanske 3-4mm bara, har det någon betydelse vilket växelläge Sen vill dom inte dela på sig kan vicka lite men vä sida släpper inte (sett framifrån)
February 18, 20223 yr comment_178569 1 hour ago, Tom Ripley said: Fick loss dom extremt misshandlade muttrarna , men turbin verkar helt omöjlig å flytta kanske 3-4mm bara, har det någon betydelse vilket växelläge Sen vill dom inte dela på sig kan vicka lite men vä sida släpper inte (sett framifrån) Nej har ingen betydelse. Ska inte vara svårt trycka in turbinen via startmotoruttaget. Men du behöver inte trycka in turbinen du kan ju bara dra motorn rakt bakåt annars! Var bara försiktig så du inte råkar trycka in turbinen tillbaka in i lådan då kan oljepumpdrevet skadas. Ser att det troligen sitter eftermarknads turbin så det kan ju vara att den är lite större än normalt. Men mest troligt är bara att du inte riktigt får in den i lådan. Den mest kritiska momentet är när allt ska tillbaka.....Turbinen ska snurras in i lådan ordentlig så den greppar tag i oljepumpen korrekt Känns som 2-3st "klick" Titta på detta så förstår du
February 18, 20223 yr Author comment_178572 26 minuter sedan, Per Berglund said: Nej har ingen betydelse. Ska inte vara svårt trycka in turbinen via startmotoruttaget. Men du behöver inte trycka in turbinen du kan ju bara dra motorn rakt bakåt annars! Var bara försiktig så du inte råkar trycka in turbinen tillbaka in i lådan då kan oljepumpdrevet skadas. Ser att det troligen sitter eftermarknads turbin så det kan ju vara att den är lite större än normalt. Men mest troligt är bara att du inte riktigt får in den i lådan. Den mest kritiska momentet är när allt ska tillbaka.....Turbinen ska snurras in i lådan ordentlig så den greppar tag i oljepumpen korrekt Känns som 2-3st "klick" Titta på detta så förstår du Känner igen det med turbinen från Corvetten jag hade ( C3 355a med TH 400,bytte både motor och låda på den, noga med hur djupt turbinen skulle sitta Får prova igen efter hockeyn
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.