Jump to content

Motorlyft


Tom Ripley

Recommended Posts

Ja 4st det är bara veva runt motorn och lossa muttrarna.

Var noga med att trycka in turbinen mot växellådan så att bultarna lämnar startkransen helt innan du lossar motorn.
Vanligaste misstaget är att man inte gör det och då är det lätt hänt att man knäcker oljepumpen i växellådan.
Turbinen ska vara helt fri 

Link to comment
Share on other sites

Just now, Per Berglund said:

Ja 4st det är bara veva runt motorn och lossa muttrarna.

Var noga med att trycka in turbinen mot växellådan så att bultarna lämnar startkransen helt innan du lossar motorn.
Vanligaste misstaget är att man inte gör det och då är det lätt hänt att man knäcker oljepumpen i växellådan.
Turbinen ska vara helt fri 

Ok 👍

Det var som jag trodde 

ang mitt förra inlägg om headers vad tror du om dessa FLOWTECH TRI-Y HEADERS, POLERADE. FORD. 260, 289 SAMT 302 CU.IN. 1964-70.

Race -shop

FB2A8556-D3DF-4384-B94D-D908B39C2A76.png

Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, Tom Ripley said:

Ok 👍

Det var som jag trodde 

ang mitt förra inlägg om headers vad tror du om dessa FLOWTECH TRI-Y HEADERS, POLERADE. FORD. 260, 289 SAMT 302 CU.IN. 1964-70.

Race -shop

Har ingen aning om dom faktiskt.

Men snarlikt svar får du i övrigt...Värdelöst med plan kollektor och obehandlade headers genererar mycket värme vilket gör motorn trött
En nackdel med jag ser är de tunna i rören med endast 1,2mm 
Det gör att det blir mer oljud, värme kommer lättare ut, lättare för sprickbildning.
Polerat är de bara när du monterat dom sen blir de gula och matta.   Kass!

Jag har haft både billga och dyra headers och man får exakt vad man betalar för.
På en race bil kan man ha billiga headers med så tunna rör som möjligt för viktens skull samt att bilen får väldigt lite driftstimmar.

Men en bruksbil där dom blir utsatta för hetta långa perioder och materialet utsätts för många värmeväxlingar så behövs både mer kött och värmebarriär.

Sen beror det ju på vilken typ av motor du har.
Är ju ingen ide sätta headers på en bil med originalmotor exempelvis

Link to comment
Share on other sites

16 minuter sedan, Per Berglund said:

Har ingen aning om dom faktiskt.

Men snarlikt svar får du i övrigt...Värdelöst med plan kollektor och obehandlade headers genererar mycket värme vilket gör motorn trött
En nackdel med jag ser är de tunna i rören med endast 1,2mm 
Det gör att det blir mer oljud, värme kommer lättare ut, lättare för sprickbildning.
Polerat är de bara när du monterat dom sen blir de gula och matta.   Kass!

Jag har haft både billga och dyra headers och man får exakt vad man betalar för.
På en race bil kan man ha billiga headers med så tunna rör som möjligt för viktens skull samt att bilen får väldigt lite driftstimmar.

Men en bruksbil där dom blir utsatta för hetta långa perioder och materialet utsätts för många värmeväxlingar så behövs både mer kött och värmebarriär.

Sen beror det ju på vilken typ av motor du har.
Är ju ingen ide sätta headers på en bil med originalmotor exempelvis

Ok

ja syftet va ju egentligen bara å snygga till lite grann istället för dom rostbruna grenrören och kanske lite bättre flow på avgassystemet 

plan kollektor? Är det packningsytan, blir det läckage?

Link to comment
Share on other sites

Detta i rött med plan anslutning läcker alltid...Den ser ut så bara för det ska vara enkelt för "racers" att snabbt kunna demontera
1827714617_ScreenShot02-17-22.JPG.51b16ab07f2724f5bef7269598b3a2bb.JPG

Men även packningsytan mot toppen läcker snabbt om flänsen är tunnare än 8mm

Har du originalmotor skulle jag absolut bara slipa rent gjutjärnen och bara lacka tom med Eastwood grenrörsfärg

Bättre "flow" får man bara på höga varvtal....Headers gör ingen skilnad under 3000rpm
 

Link to comment
Share on other sites

1 minut sedan, Per Berglund said:

Detta i rött med plan anslutning läcker alltid...Den ser ut så bara för det ska vara enkelt för "racers" att snabbt kunna demontera
1827714617_ScreenShot02-17-22.JPG.51b16ab07f2724f5bef7269598b3a2bb.JPG

Men även packningsytan mot toppen läcker snabbt om flänsen är tunnare än 8mm

Har du originalmotor skulle jag absolut bara slipa rent gjutjärnen och bara lacka tom med Eastwood grenrörsfärg

Bättre "flow" får man bara på höga varvtal....Headers gör ingen skilnad under 3000rpm
 

Ja det var ju ide, blästra av dom och pulverlacka el lacka

Tackar för info

Motor ur imorgon och sen åtgärda läckage mellan block och kamkedjekåpa och måla motorn

T

Link to comment
Share on other sites

19 timmar sedan, Per Berglund said:

Ja 4st det är bara veva runt motorn och lossa muttrarna.

Var noga med att trycka in turbinen mot växellådan så att bultarna lämnar startkransen helt innan du lossar motorn.
Vanligaste misstaget är att man inte gör det och då är det lätt hänt att man knäcker oljepumpen i växellådan.
Turbinen ska vara helt fri 

Fick loss dom extremt misshandlade muttrarna , men turbin verkar helt omöjlig å flytta kanske 3-4mm bara, har det någon betydelse vilket växelläge 

Sen vill dom inte dela på sig kan vicka lite men vä sida släpper inte (sett framifrån)

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Tom Ripley said:

Fick loss dom extremt misshandlade muttrarna , men turbin verkar helt omöjlig å flytta kanske 3-4mm bara, har det någon betydelse vilket växelläge 

Sen vill dom inte dela på sig kan vicka lite men vä sida släpper inte (sett framifrån)

Nej har ingen betydelse.
Ska inte vara svårt trycka in turbinen via startmotoruttaget.

Men du behöver inte trycka in turbinen du kan ju bara dra motorn rakt bakåt annars!
Var bara försiktig så du inte råkar trycka in turbinen tillbaka in i lådan då kan oljepumpdrevet skadas.

Ser att det troligen sitter eftermarknads turbin så det kan ju vara att den är lite större än normalt.
Men mest troligt är bara att du inte riktigt får in den i lådan.

Den mest kritiska momentet är när allt ska tillbaka.....Turbinen ska snurras in i lådan ordentlig så den greppar tag i oljepumpen korrekt
Känns som 2-3st  "klick"
Titta på detta så förstår du

 

Link to comment
Share on other sites

26 minuter sedan, Per Berglund said:

Nej har ingen betydelse.
Ska inte vara svårt trycka in turbinen via startmotoruttaget.

Men du behöver inte trycka in turbinen du kan ju bara dra motorn rakt bakåt annars!
Var bara försiktig så du inte råkar trycka in turbinen tillbaka in i lådan då kan oljepumpdrevet skadas.

Ser att det troligen sitter eftermarknads turbin så det kan ju vara att den är lite större än normalt.
Men mest troligt är bara att du inte riktigt får in den i lådan.

Den mest kritiska momentet är när allt ska tillbaka.....Turbinen ska snurras in i lådan ordentlig så den greppar tag i oljepumpen korrekt
Känns som 2-3st  "klick"
Titta på detta så förstår du

 

Känner igen det med turbinen från Corvetten jag hade ( C3 355a med TH 400,bytte både motor och låda på den, noga med hur djupt turbinen skulle sitta 

Får prova igen efter hockeyn 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...