Jump to content

Tändproblem 302 motor


Recommended Posts

Hej!

Jag har under vintern renoverat en del under huven på min Musse! Efter att börja plocka ihop den igen och försök att starta den utan resultat, den vägrar starta! Det låter som den inte vill gå på alla cylindrar. När jag ställde ner bilen i höstas ryckte jag ur födelaren utan att riktigt titta hur den satt!🙁 Detta har jag ångratt många gånger nu!! Bilen gick bra när jag ställdes ner i höstsa!

Jag har kollat på youtub på massor av filmer för att få tips hur man monterar tillbaka fördelaren rätt! Men det har inte gett något resultat, jag vet att man måste kolla så cyl 1 är i toppläge och att fördelaren skall peka på tändkabeln för cyl 1. Sedan vet jag att man kan montera fördelaren ett halvvarv fel! Har plockat ur och i fördelaren  hur många gånger som hellst uten resultat!  När bilen mot förmodan försöker starta verkar den inte gå på alla cylindrar (orent) den skuter o smäller!! det händer inte så mycket när jag vrider på fördelaren. Tändföljden har jag koll på! 1 5 4 2 6 3 7 8

Finns det någon som har haft liknande problem och har en lösning till detta!! Det känns som jag har plockar i och ur denna JVL fördelaren 100ggr!!!😟

Det sitter en Ignitor lll med tillhörande tändspole idag. 

MVH Thomas

 

Link to comment
Share on other sites

Du behöver inte alls tänka på hur fördelaren satt....Väl den är ur kan du glömma få tillbaka den i samma läge!

Det räcker inte med att cyl 1 är i toppläge...Det måste vara i kompressionsläge.

Gör så här

1) Ta ur tändstiftet och håll för hålet med tummen.   Rotera motorn tills tummen blåses ut och kolla att tändmarkeringen står några grader före TDC.  Nu har du den i rätt kompressionsläge!

2) Sätt bara i fördelaren nu och det är smidigt om du roterar rotorn så den pekar emot cyl 1.  Då stämmer nämligen kabellängderna bäst 
Bara jucka och vrid fördelaren tills den hoppar i med rotorn pekandes ungefär mot 1an..Inte noga alls!!!
Kan ibland vara struligt då oljedrivpinnen kan hamna i ett läge så man inte får ner fördelaren...Vrid på veven isåfall lite

3) Sätt på fördelarlocket och bestäm nu på locket vilken utgång rotorn passar bäst emot.  Detta blir nu 1ans tändkabel....Glöm inte att tändläget nu ska var minst 10grader före TDC....Inte efter blir svår gå igång då!
Se till att fördelaren går att vrida ordentligt inför tändjusteringen.....Vakuumklockan ska alltså inte ligga emot insuget.

4) Montera nu resterande kablar 1 5 4 2 6 3 7 8

Nu ska det bara vara att starta!

MEN! Är du helt 100% säker på tändföljd 1 5 4 2 6 3 7 8??
Mycket vanligt att man byter kamaxel till en bättre tändföljd som 351W har 
1-3-7-2-6-5-4-8

Är du osäker måste du lyfta på ventilkåpan och kolla följden på exempelvis insugsventilerna
Rotera motorn och kolla att insugsventilerna lyfts i samma ordning som tändföljden.

 

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...