-86GTStang March 11, 2005 Report March 11, 2005 Ny clutch installert ! Motoren trengte ny Rear Main seal ! Byttet til sprengsikkert Centerforce svinghjul, og Dual friction clutch. Så, nå er det bare å håpe at gearkassen fra -93 holder... Venter bare på ny FMS mini starter, og Flaming river Rack and pinion Servo delete kit. Citera
Gäst March 11, 2005 Report March 11, 2005 Min far köpte precis centerforce koppling o svänhjul till sin Plymouth roadrunner 71 men jag har inte orkat sätta på det till han ännu.....roligt o höra hur du tyckte det funka för dig.....behöver ju köpa koppling snart med tror jag......det är orginal som sitter på..... Citera
87gt50 March 11, 2005 Report March 11, 2005 Tjena!Vad fick dig att välja just den kombinationen?Jag håller själv på att titta på SPEC:s kopplingskombinationer (http://www.specclutch.com/) och då deras Stage 4 med stålsvänghjul, men jag har inte bestämt mig ännu, McLeods softlok (http://www.mcleodind.com/)är inte dum i heller......Hur tänker du göra med SFI bellhousing? Lakewood är väl en valmöjlighet, men även där har McLeod alternativ, dyrare dock...Efter hand som du åker fortare så lär det vara ett krav... Dessutom är jag rädd om mina fötter, så när kopplingen byts så ska en SFI bellhousing på med.Förresten, har du bytt svängningsdämpare? Vad blev det där i så fall?Får hem March AC/PS delete kit på måndag, ACn åker väck direkt, men Manual Steering kitet finns åxå med på listan, kanske innan sommaren... kanske...mvhJocke Citera
-86GTStang March 11, 2005 Author Report March 11, 2005 Min far köpte precis centerforce koppling o svänhjul till sin Plymouth roadrunner 71 men jag har inte orkat sätta på det till han ännu.....roligt o höra hur du tyckte det funka för dig.....behöver ju köpa koppling snart med tror jag......det är orginal som sitter på..... ... Hei, skal si fra hvordan dette fungerer etterhvert. Men, nu er det full vinter ute, så det tar vel ca 2-4 uker før jeg får testet denne kombinasjonen... F... som det sneer ute !!! Citera
-86GTStang March 11, 2005 Author Report March 11, 2005 Tjena!Vad fick dig att välja just den kombinationen?Jag håller själv på att titta på SPEC:s kopplingskombinationer (http://www.specclutch.com/) och då deras Stage 4 med stålsvänghjul, men jag har inte bestämt mig ännu, McLeods softlok (http://www.mcleodind.com/)är inte dum i heller......Hur tänker du göra med SFI bellhousing? Lakewood är väl en valmöjlighet, men även där har McLeod alternativ, dyrare dock...Efter hand som du åker fortare så lär det vara ett krav... Dessutom är jag rädd om mina fötter, så när kopplingen byts så ska en SFI bellhousing på med.Förresten, har du bytt svängningsdämpare? Vad blev det där i så fall?Får hem March AC/PS delete kit på måndag, ACn åker väck direkt, men Manual Steering kitet finns åxå med på listan, kanske innan sommaren... kanske...mvhJocke ... Centerforce dualfriction clutchen gir ett lettere pedaltrykk, og sentrifugalvektene holder godt imot på høyt turtall. Bilen blir lettkjørt ved cruising, etc. og clutchen skal tåle effekter opp mot 550hk. Svinghjulsvalget var pga. sikkerhet og stabilitet. Dine alternativer for clutch så intressante ut. Spec er visstnok bra (vurderte en Spec2), men pga mitt gatebruk,og T-5 gearkasse så må jeg ha en clutch med avfjæring i clutchdisken (marchel springs), og en ikke alltfor tung pedal... Lakewood bellhousing er ønsket, hvis pengene strekker til. Har ikke bestemt meg for svingningsdemperen enda, men vurderer en Fluid demper event. Men, kjører du lite i vanlig trafikk, er en rå clutch helt greit. Vanskerlig og kjøre uten demperfjærer, men allt kan læres.. HELT rett, safety First.. !!! Du kan presse oljen ut av din servo assisterte styremekanisme, og kjøre uten servopumpe og olje, som en midlertidig løsning. Smale fremdekk/felger, og det fungerer greit. Delete kit er fine greier, AC er for damer i overgangsalderen... eller ? Vel, skal fortelle hvordan dette fungerer når vinteren slipper taket. Lykke til med din bil ! Mvh Trygve A Citera
87gt50 March 12, 2005 Report March 12, 2005 Trygve,Det där med att kunna köra servostyrningsen som en manuell var nåt nytt för mig, har du nån mer information om bästa sättet att gå tillväga?Sitter 15x3.5 Draglites med Good Year Frontrunners på bilen, så smalare än så blir svårt att komma När det gäller Fluidampr så skulle jag nog fundera 2 gånger, jag vet flera som fått motorhaverier pga dessa. När det är kallt, t.ex på morgonen även på sommaren, så fungerar inte silikonet som det ska, och dämparen gör inte sitt jobb. Och kalla morgnar kan vi ju ha här i Norden, lika väl som i USA...Jag kommer också att använda t5:an, men hoppas att den ska hålla ett tag. Med den planerade 5.14 utväxlingen så kommer jag nog bara att behöva en av/på-koppling utan speciellt mycket slir. Det skulle kanske fungera med en Centerforce, men jag är sugen på att testa nåt som inte alla andra kör med När kommer ni till Malmö? Nästan all snö här har regnat bort här nere ! mvhJocke Citera
-86GTStang March 12, 2005 Author Report March 12, 2005 Trygve,Det där med att kunna köra servostyrningsen som en manuell var nåt nytt för mig, har du nån mer information om bästa sättet att gå tillväga?Sitter 15x3.5 Draglites med Good Year Frontrunners på bilen, så smalare än så blir svårt att komma När det gäller Fluidampr så skulle jag nog fundera 2 gånger, jag vet flera som fått motorhaverier pga dessa. När det är kallt, t.ex på morgonen även på sommaren, så fungerar inte silikonet som det ska, och dämparen gör inte sitt jobb. Och kalla morgnar kan vi ju ha här i Norden, lika väl som i USA...Jag kommer också att använda t5:an, men hoppas att den ska hålla ett tag. Med den planerade 5.14 utväxlingen så kommer jag nog bara att behöva en av/på-koppling utan speciellt mycket slir. Det skulle kanske fungera med en Centerforce, men jag är sugen på att testa nåt som inte alla andra kör med När kommer ni till Malmö? Nästan all snö här har regnat bort här nere ! mvhJocke .. Hei igjen, Takk for tipset, Temperaturen hadde jeg ikke tenkt på.. Man blir klokere så lenge man lever...! Så, servopumpen og slangene demonteres. Sett fronten på bukker, så er det bare å dreie på rattet, høyre venstre, helt til det er tomt for olje, og , OAlllahah, så har du en vanlig styremekanisme ! Monter et besinfilter på slangetilkoblingene, så fyller du ikke de med støv etc. Tøff utveksling er bra, men, husk at du må veksle en gang til, og at ditt 5.gear er overdrive. Du skulle hatt en Tremec TKO, Roadracing utgave for å kunne nyttegjøre en slik utveksling. Tøft at du er villig til å prøve ut noe nytt ! Det har jeg gjort i 19år, og mye har en måtte svelge tungt, men, mye er fortsatt i bruk med stolthet ! Har du den orginale gearkassen montert idag? Sjekk metall taggen, så kan vi se hvilke kasse det er. Ja , tar gjerne en tur til Malmø snart. Her er det -8C og kaldt som SaXXXSkal bli hyggerlig å treffes snart!! Mvh Trygve A, .. Fox Rules! Citera
87gt50 March 13, 2005 Report March 13, 2005 Trygve,Har använt diverse formler och folks erfarenhet i mitt val av utväxling, och jag är rätt säker på att jag ska klara även 1/4 mile på de första 4 växlarna utan att träffa övervarvningsskyddet. Jag kör med 28" höga bakdäck, så det blir en hel del annorlunda jämfört med original rulldiameter. Har du nåt som visar på annat än 5.14, så berätta. Jag har ännu inte beställt utväxlingen! Tyvärr har jag den tråkiga T5:an med hög 1:a, så visst skulle jag gärna haft en annan låda. har du en G-force eller Jerico över att donera till fattig svensk så säg till! Det är mycket man vill ha, jag beställde grejor för nästan $1000 i veckan (kommer i morgon!!!), men jag tycker att min inköpslista fortfarande är väldigt lång... Blir nog till att åka över och hämta hem, det är ganska tunga prylar kvar: Koppling, bellhousing, axlar, spole, utväxling, steering rack m.m. Ska prova att göra som du skrev med styrningen, snackade med en kompis som tipsade om samma sak, och han rekommenderade att sätta en slang som bygel mellan anslutningarna för att garanterat slippa ev. oljespill. Förresten, det kom mer snö i natt.... mvhJocke Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.