Jump to content

Växellåda??


Recommended Posts

Hej igen mustangvänner...

Jag börjar fixa till bilen lite nu och skulle behöva lite hjälp. Jag har aldrig haft en bil som varit värt att meka med så jag undrar om det är komplicerat att byta olja och filter till växellådan(Automat, 5.0 gt-87)?? Jag har köpt heynes gör det själv bok och kollar man i den verkar det inte för svårt...något att tänka på?? Jag har beställt ett nytt filter så det är klart. Vad ska jag ha för olja i den?? Går det att köpa vanlig automatolja på mekonomen?? Man kan väl ha vanlig mineralolja 10w-40 i motorn?? Något annat jag ska kolla...tänkte kolla bromsvätska, kylvatten etc...kanske något som det brukar vara problem med?? Jag är som sagt fullständig nybörjare....

Tackar på förhand...

Link to comment
Share on other sites

Ifall du inte vet din bils historia så är det bra ifall du byter alla vätskor på din bil. Glöm inte bakaxeln. Detta är dessutom ett ypperligt tillfälle att lära känna din bil lite bättre, då du får tillbringa lite tid under den. Det mesta klarar du med vanliga verktyg, det enda som kan vara lite bökigt är bromsarna. Ta hjälp av en kunnig kompis eller låt verkstaden göra just detta, resten klarar du förmodligen själv om du bara vet vilken ände av en skruvmejsel som du bör hålla i. :D

Kanske tillfälle att byta stift, kolla över rotor och fördelarlock med?

mvh

Jocke

Link to comment
Share on other sites

Tjena igen.

Jag känner han som hade bilen innan och jag vet att han bytte luftfilter och tändstift förra året så dem ska väl klara sig....vad skulle jag göra med bakaxeln?? Vilken olja kan jag ha i växellådan??

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...