Jump to content

FMX läckage utgående packbox


Recommended Posts

Hej!

Jag heter Mats och har köp min första Mustang en 1972 cabriolet med 302 motor / FMX låda / 9" bakaxel vad jag tror, forskat fram. (från fabrik 302/ FMX/ 2.79:1 tolkat i car shop manual till 8" bakaxel)

Har upptäckt att med en gammal bil är man ute på en arkeologisk resa. 🙂

Mitt problem är att bakre packboxen läcker och när jag pallat upp bilen och krupit under så upptäckte jag att det inte finns något spel för kardanen att röra sig
och resultatet är att yoken har vridit sönder packboxen (utan boot). Min tanke lämna in kardanen för kortning (Svea Motor) och byta packboxen. Nu till mina frågor:

1. Är det olika längder på kardan beroende på bakaxel typ.

2. När det gäller packboxen finns det utan (w/o boot) och med (with boot). I shop manualen visar dom bara med boot men hittar ingen förklaring i texten.
Har även letat på nätet utan framgång så frågan är vilken packbox ska man köpa?

3. Stämmer det att kardanen behöver ca 20-25mm som den kan röra sig. När jag räknar ut hur mycket jag skall korta kardanen.

Hoppas att på svar så att jag kan komma ut på vägen och njuta.

Mvh Mats

 

 

 

 

 

 

IMG_9735[1].JPG

seal with boot.jpg

IMG_9749[1].JPG

thumbnail_IMG_7454.jpg

IMG_9707[1].JPG

IMG_9704[1].JPG

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle nog först kolla så inte bakaxeln är framflyttad typ ligger fel på bladfjädern eller liknande

Korta ner ner en 50år gammal kardanaxel är lite "risky" och inte så mycket billigare än att köpa en ny

Svea bil gör snabbt en ny så allt är friskt......Kardanröret kan på 50år rostat rejält plus osynliga sprickbildningar.

Du ger dom bara måttet från änden utgående axel på växellåda till bakre Yoken så fixar dom rätt spel

Packboxen är bara olika varianter det spelar ingen roll om det är varianten med gummi som sticker ut eller inte.

Kolla även ytan på främre Yoken.... Har den spår från packbox i sig som du kan känna med nageln skall den bytas ut direkt...Kommer läcka annars

Link to comment
Share on other sites

Hej Per!

Tackar för så snabbt svar.

Jag får göra en bedömning med Svea bil om ny kardan är bättre än och korta den gamla.

Då ska jag kolla bakaxel läget igen, men är det inte en tapp som styr var bakaxeln hamnar på bladfjädern?

Kollar upp Yoken, hur är det med bussningen i bakre huset brukar den slitas mycket?

Har du något tips var man får tag på bra delar till FMX lådan.

Tack än en gång.

Link to comment
Share on other sites

12 timmar sedan, Mats N said:

Hej Per!

Tackar för så snabbt svar.

Jag får göra en bedömning med Svea bil om ny kardan är bättre än och korta den gamla.

Då ska jag kolla bakaxel läget igen, men är det inte en tapp som styr var bakaxeln hamnar på bladfjädern?

Kollar upp Yoken, hur är det med bussningen i bakre huset brukar den slitas mycket?

Har du något tips var man får tag på bra delar till FMX lådan.

Tack än en gång.

Svea ser snabbt om det är försvarbart att rädda


Jo det ska vara en tapp på fjädern men bra kolla ändå man vet aldrig med dessa.
Borde räcka kolla att däcket sitter måttmässigt rätt i hjulhuset
Mustanger sköts oftast väldigt illa och det byggs konstigt så kan kan ju vara blandade delar också

Ja Yoken är ofta sliten och inte konstigt av ålder.
Bussningen brukar vara Ok men blir också snabbt sliten om nått är fel.
Behövs Yoke bytas skulle jag utan att blinka även byta bussning….lätt göra.

Kolla med Hansen de kan ha delar. Inge Ellburg i Stockholm har kanske ännu.

Sitter själv på en massa FMX delar både nytt och begagnat då jag renoverat en hel del

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hej Per!

Sent svar men vill med detta uppdatera på vad som har hänt.

Bussning var mycket sliten och jag fick tag på en ny via Persåker. Jag kollade upp bakaxel och det ser ut som den ligger bra i hjulhuset.

När jag forskade vidare så hittade jag att yoken till bakaxeln finns den i 2st längder 4" och 5"långa. Min som sitter på är 5" och 1310 BigCap tror jag knutkorset har 1310 mått med men 2st av rullarna är större 1,125" diameter (1330) som om jag byter yoken så kommer jag att få ett spel på ca 25 mm som behövs och behöver inte korta/byta kardanen.

Om du vill avara några delar så är jag intresserad av:

Yoken till växellådan: Den som sitter på är 31 splines7 42,8 * 165mm lång
Modulator: Modulator som sitter på är gul märkt (justerbar)? har förstått att det ska blå märkt men är inte säker eller spelar det ingen roll?
Gummi slangen till modulatorn.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

8 timmar sedan, Mats N said:

Hej Per!

Sent svar men vill med detta uppdatera på vad som har hänt.

Bussning var mycket sliten och jag fick tag på en ny via Persåker. Jag kollade upp bakaxel och det ser ut som den ligger bra i hjulhuset.

När jag forskade vidare så hittade jag att yoken till bakaxeln finns den i 2st längder 4" och 5"långa. Min som sitter på är 5" och 1310 BigCap tror jag knutkorset har 1310 mått med men 2st av rullarna är större 1,125" diameter (1330) som om jag byter yoken så kommer jag att få ett spel på ca 25 mm som behövs och behöver inte korta/byta kardanen.

Om du vill avara några delar så är jag intresserad av:

Yoken till växellådan: Den som sitter på är 31 splines7 42,8 * 165mm lång
Modulator: Modulator som sitter på är gul märkt (justerbar)? har förstått att det ska blå märkt men är inte säker eller spelar det ingen roll?
Gummi slangen till modulatorn.

 

 

 

Okej ett blandkors 1310/1330 är vanligt man gjorde (Inte Ford) men hur skulle ett byte göra att den blir kortare?

Kolla vilken typ av modulator du har om den är "inskruvad" eller om den är av "Press in" typ.
Press in håll på plats med ett clips

Link to comment
Share on other sites

Jag kanske var otydlig det är själva yoken till bakaxel som finns i 2 st längder och det skiljer ca 1 tum i längd monterad.

Modulatorn gängas på plats.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...