Jump to content

Hyperereutectic ?!?!


Janebrink

Recommended Posts

Hyperereutectic är ett mellanting kan man nästan säga.

Du uppfattar det helt rätt

Jag har för mig att vid gjutprocessen så pressas materialet ihop och då blir metalstrukturen tätare=starkare

Hyperereutectic kolvar är det som man nästan alltid använder idag.

Smidda kolvar är oftast onödigt och dom slammrar mer än hyperereutectic eftersom smidda kolvar expanderar mer och måste därför ha mer glapp i loppen.

Hypereutectic kolvar görs mer tajta i loppet vilket ger bättre effekt och bättre bränsleförbrukning mm

Idag använder man så mycket bättre tillsatset i materialet så Hyperereutectic kolvar är riktigt bra.

Jag kan inte riktigt skillnaderna men dess uppgift är att transportera värme snabbt bort från kolven

Ska du köra smidda kolvar så är det viktigt att du balanserar om hela motorn.

Smidda kolvar är tyngre och det kan bli problem om du inte balanserar

Link to comment
Share on other sites

Termen eutektikum inom materialläran betyder att man har en legering som i princip går från direkt från fast till flytande form utan att ha ett temperaturområde där det är plastiskt (vanligt lödtenn är också eutektiskt....typ)

Ahaa! Alltså ingen pressning under gjutning då kanske

Jag kanske blandar ihop med annan teknik.

Läste på en annan sida att Hypereutectic kolvar har runt 12.5% silicon som bidrar till väldigt långsam expansion av materialet.

Dessutom "skaver" inte kolven lika lätt

I smidda kolvar används max 7% silicon.

En regel jag läst när man behöver gå över till smidda kolvar är om man går över 80Hk/liter motorvolym

Alttså drygt 600Hk för din 460 cui

Link to comment
Share on other sites

aha!

Tackar för alla kloka svar!

över 600 kusar kommer jag ju inte med bara lustgas och vassare kam...

Då får d nog bli hyper kolvar... smidda e iof. inte så dyrt i USA... 366$ för en sats med shyssta...Ringar tillkommer...

mvh

Anders.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror det är klokt att välja hyperutetiska kolvar om du inte tänkt bygga en tävlingsmaskin med mycket höga varvtal.

Om du ska ha en motor som jobbar mellan 1500-6500rpm så är det onödigt köp med smidda.

Dessutom blir totala bygget dyrt eftersom du bör balansera allt.

Sen gäller ju lagen "Svagaste länket bestämmer"!

Kör du orginalstakar så varför ska man då ha smidda kolvar.

Orginalstakarna tvivlar jag på att dom tar så mycket effekt.

Växellådan och bakaxeln tar inte heller den effekten.

Sätt ribban efter ditt mål.

Bättre att sprida ut pengarna på kvaltets produkter.

Ford Racing rules! 8)

Link to comment
Share on other sites

hm... fullständigt rätt har du. Men inte om min v-låda eller bakaxel! Har c6 låda och 9" bakaxel så d håller nog allt en bit över 600 pollar...

Men eftersom jag inte ska köra mer än strippen ibland så kanske d funkar med hyperkolvar... Orginalstakarna trodde ja pallade en jäkla massa... E väl smidda original på 460?

mvh

Anders.

Link to comment
Share on other sites

Hyperereutectic-kolvar är egentligen bara vanliga gjutna kolvar. Skillnaden är att man har använt en annan aluminiumlegering vid gjutningen. De är starkare men ska du trimma ordentligt är smidda absolut att föredra, särskilt om du vill köra lustgas etc. Håller lite lägre temperatur också, vilket - tror jag i alla fall - är attraktivt om du vill ha hög komp. Spikar nog inte lika lätt.

Fords originalstakar är helt värdelösa så byt ut dem. Har sett ett block (sb) där en vevstake smällt av och gått igenom cylinderväggen. Total förödelse. Dessutom kostar det en slant att renovera de gamla så det lönar sig egentligen inte.

Link to comment
Share on other sites

Kolla på "Probes" kitt när det gäller smidda kolvar med stakar och vev.

http://www.probeindustries.com/index.htm

Mycket fin kvalité på deras grejjer.

Deras prylar använder Ford Racing så det borgar för trygghet!

Dom har ett färdigt kitt för 460 där du kan välja komp på kolvarna

http://www.probeindustries.com/engine_kits/ss.htm

Men håll i dig om du frågar pris!!

Det finns ju även billigare "Eagle" som är mycket bra också mfl,mfl

Men som sagt tänk på vad du har för mål innan du bygger en "custom" motor :!:

Bygga motor är mycket drömmar och prislappen hoppar upp rejält så fort du avviker från orginal.

Direkt måste du lämna bort till diverse bearbetning och vipps så ryker 30.000

Material är utan vidare minst lika mycket till om det ska vara seriöst.

Som "Snock" skrev är det bortkastat att bygga massa trim runt orginalstakar så i princip måste du byta och då sätter "pengalavinen" igång.

Om du bestämt dig bygga en hej å hå maskin så se till att du kollar upp maskinen att den är frisk.

Hur kul är det om du först köper en massa grejer och sen upptäcks det vid bearbetning att cylindrar är för slitna eller att blocket är skevt.

Men det kanske du redan vet! ;)

Link to comment
Share on other sites

Tack för all denna vishet.. Nu ska jag gå och gräva ner mig 5 meter under jord så tjejen får plocka ut min livförsäkring annars går d inte...

Skämt å sido så lutar det nog åt att det blir hyper kolvar och nån performance cam bara. Och så lustgasen... Plockade isär hela motorn igår och upptäckte att den inte slitits nämnvärt sedan ´88. Sedan dess har den inte gått lite med lustgas (150BHp kit!). Så orginalkolvar och orginalstakar har jag bara goda erfarenheter av hittills. Tur att det finns andra man kan lyssna på.

KOnstigt nog så var kolvarna bara slitna på ena sidan, den sidan som vätter mot insuget! Konstigt tycker jag... Tycker att gravitationen verkar neråt så slitaget borde vara mot grenrören till.... ?

mvh

Anders.

Link to comment
Share on other sites

Det är nog inga problem med lustgasen.

Jag har kompisar som kört lustgas i många år med både orginal och hyperkolvar och det funkar.

Det dom mest har problem med är ram och vevlager eftersom dom får en jäkla smäll när det går på.

Nedre ramlager har dom bytt varje sesong!

Men dom tävlar visserligen varje helg men det är ändå på "leknivå".

Om kolvarna är slitna på ena sidan så bör du lämna in dom för kontroll.

Stakarna kan vara lite sneda vilket är ganska vanligt på Ford.

Jag har själv råkat ut för detta på en vanlig orginal 302'a men då var dom krökta i motorns längdled....framåt eller bakåt alltså

Det handlar bara om att rikta dom och det gör din motorbyggare när han byter kolvar.

Men du bör även lägga pengar att få blocket kollat och uppmätt iallfall

Link to comment
Share on other sites

Ska kanske kolla mig runt efter stakar... Eller att lämna in dem för uppmätning e kanske inte så dumt innan JAG (påpekar att de e minsamm ingen annan som bygger ihop min motor! :D ) bygger ihop den.

Med tanke på hur jäkla dyrt lustgas e så kommer d inte bli många repor... 300:-/kg och jag har en 5kg tub... DÅ e man snart ruinerad...

mvh

Anders.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...