Jump to content

Recommended Posts

Som topic.. Vilken färg skall man använda sig av när man ska måla motorn... VIll väl helst ha en riktigt giftig döskallemärkt förbjuden-i-femtiellva-länder-färg... Nått som sitter kvar längre än bilen runt motorn mo ni förstår vad jag menar... Har för mig att d fanns nått som hette blymynja förr som använder på båtar och dylikt, men att det blev förbjudet så fort detta jäkla eu kom med i bilden...

D e nog blå färg som hägrar mest. Även en röd och en silver skulle sitta fint.

mvh

ANders.

Helt vanlig billack e jag skeptisk emot... Pallar inte så mycket värme som det borde. 460 med lustgas kan bli ganska varmt...

Jag såg ju bara i mitt motorrum... där var det vanlig 2K billack och där var färgen borta på fjäderbenstornen...

mvh

A.

vad för färg ska du ha på kalaset då? asså blå svart röd osv...

svart kanske du kan hitta av lite maffigare slag.. men troligtvis inte något annat... vanlig billack tål c:a 140grader... d v s det går utan problem lacka en motor med det... men som alltid blir det varmt runt grenrören... resten av motorn håller vettig temp... så om du nöjer dig med 2-komp billack så kna du se en liten mattning av lacken vid grenrören... men håller du det rent så går det faktskt polera det med jämna mellanrum... för visst vaxar ni också under huven? ;) kör man någon lite för matt lack under huven finns iofs risken för att det ska bli halvdant resultat.... men iaf.. övriga bilar med samma färg under huven som på bilen anser jag det vare en självklarhet...

Ska d inte va lite mer plast i färgen till motorer då? och d e la ganska stor risk för färgsläpp t.ex. överkant på topparna där ventilkåpan börjar. Vanlig färg har ju, tycker jag, en tendens att vara lite väl ickeflexibel...

Tänkte ha blå på blocket och timing cover och oljetråg och vattenpump, topparna och insug får bli silver, och fästet till generator och servopump röd.

mvh

Anders

Hej!

Jag har införskaffat Eastwoods motorfärg på sprayburk. Skall enligt hörsägen vara bra. De har både den mörka- samt ljusare blå ford-nyansen. 150:- per burk. Ganska dyrt med andra ord. Men vill man vara fin så får man lida pin :wink:

Titta på tekniksidan - där hittar ni exakt och godkänd blå motorfärg - om det är det ni är ute efter.

Denna motorfärg är mycket bra - har haft den på 3 motorer och den sitter mycket bra ( med rätt underarbete förstås ! )

Där finns också en länk till en artikel om vilka motorer som hade vilken färg.

jag kan i alla fall säga att de motorer jag sett lackeras med vanlig 2-komp billacl så har det inte hänt något med lacken.. d v s lika fint efter dett bra tag.... vi gjorde iordning en polares a-traktor dutte och lackade motorn i samma färg som bilen... när han hade haft motorn färdigt... klagade på att den läckte olja... tog jag över den efter lite renovering och hade den i 144an ett tag... var faktiskt ricktigt skojj med k-kam och dubbla su.. varvades mkt.. hårt.. och länge.. när jag sen rev ur den så vart lacken lia fin.. ;)

Hej.

I stort går det att använda vilken färg man vill så

länge vi håller oss till motorblocket. :)

Det är som Göran skrev rengörning som är det viktiga

om färgen skall sitta kvar, jag har använt olika typer

av färger och det har aldrig varit problem med lacksläpp. :shock:

Snarare så är det så att om motorn är ordenligt rengjord

före lack eller målning så bränner färgen fast i gotset,

nackdelen kan vara med fel typ av färg att nyansen inte

är den samma efter en månads körning troligen något

mörkare, men kvar sitter den garanterat. :?

Jag var med då det fanns Blymönja att köpa och den var

bra på så sätt att den rostskyddade mycket effektivt men jag

skulle inte måla en motor med den, blyet var till för att inte

snäckor o havstulpaner skulle växa på botten av BÅTEN :wink:

Jag är svag för blymönja. De som har använt vet att den gör susen mot rost. Målade min Commadore under och i skärmhusen, vet att den rostar aldrig där så länge färgen sitter. finge jag tag på mönja så skulle jag inte tveka att att använda den på Mussen.

Till frågan, så har jag använt vanlig servalack på många motorer utan några som helst problem.

Tackar åter igen för alla bra svar!

D får nog bli billack... Lambo orange p åblocket och vattenpump, och silver på topparna och insug...Kromad oljesump ska jag försöka hitta oxo, eftersom de flesta firmor i USA som säljer dessa inte skickar utomlands... :(

mvh

Anders,