Jump to content

Kylrören till en C6 låda


Recommended Posts

Hej!

Jag har en fråga angående kylrören som går mellan låda och kylaren, efter att ha varit ute och kört så motorn och växellådan har rätt arbetstemperatur skulle jag tycka att rören borde vara varma eller?

När man känner på dessa är de bara ljumna! Bytte växellådsolja i vintras, kan det finnas luft i kylsystemet för växellådan eller något annat fel ex: låg nivå? Tycker att jag har varit mycket noga med oljenivån.

Lådan växlar som den skall!

Har en annan fråga!

Det är så att jag har bytt förgasare till en Quick Fuel för att min gamla var för liten! Nu är det så att vid ett antal ggr har flottör ventilen hängt sig på grund av eV: smuts i bränslet. Det här felet tycker jag är konstigt för att det sitter ett långt bränslefilter bak vid tanken men för att snabbt kolla om det är fel på detta så monterade jag in ett ytterligare filter efter bränslepumpen. Nu till min fråga detta filter är ett rostfritt filter och hamnade bredvid fördelaren detta gör så att nu när det är varmt ute och motorn är mycket varm blir även detta filter mycket varmt, det känns nästan som bränslet kokar inuti. Har det här någon betydelse?

 

Mvh Thomas

 

20220619_140036.jpg

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Det är nog ingen fara.
Har man ingen "hej o hå" turbin med högt stallspeed så blir det ingen större värmeutveckling om man inte åker mycket stadskörning.
Det är dessutom inte mycket till kylning att snacka om....Kylröret går bara in i kylaren och sen ut igen.
I princip blir bara oljan lika varma som kylvattnet.  Är det trimmat så är extra kylare ett måste!!
Nått många missar är att separera oljerören så de inte nuddar varandra...De ska hållas isär så inte rören värmer varandra
Kan inte bli luft eftersom det är en oljepump som trycker igenom oljan.

Ett sånt "Summit" filter har jag tidigare använt och funkat fint!
Du ska inte ha nått filter innan bensinpumpen utan endast ett efter...Risk soppapumpen går sönder!
Såklart är varm soppa inte lika bra som kall särskillt inte nu när det är mer etanol.....Du kanske redan märkt att det kan vara svårstartat när det är varmt!
En lösning som jag gillar är att sätta en tryckregulator med retur....Då går soppan runt tillbaka till tanken och är då alltid sval.  Nackdelen är att det är ett stort extra jobb så egentligen knappt värt mödan....Sånt har man bara vid EFI

Inte heller säkert det är "skit" du råkat ut för.....Etanolen binder in vatten och det blir utfällningar av både kalk och annat som tillslut täpper till i förgasaren oavsett filter.
När jag ställer av bilen ser jag till ha i 2st burkar bränsle stabilisator i bensinen...Det ser till att det inte blir utfällningar
 

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

14 timmar sedan, Per Berglund said:

Det är nog ingen fara.
Har man ingen "hej o hå" turbin med högt stallspeed så blir det ingen större värmeutveckling om man inte åker mycket stadskörning.
Det är dessutom inte mycket till kylning att snacka om....Kylröret går bara in i kylaren och sen ut igen.
I princip blir bara oljan lika varma som kylvattnet.  Är det trimmat så är extra kylare ett måste!!
Nått många missar är att separera oljerören så de inte nuddar varandra...De ska hållas isär så inte rören värmer varandra
Kan inte bli luft eftersom det är en oljepump som trycker igenom oljan.

Ett sånt "Summit" filter har jag tidigare använt och funkat fint!
Du ska inte ha nått filter innan bensinpumpen utan endast ett efter...Risk soppapumpen går sönder!
Såklart är varm soppa inte lika bra som kall särskillt inte nu när det är mer etanol.....Du kanske redan märkt att det kan vara svårstartat när det är varmt!
En lösning som jag gillar är att sätta en tryckregulator med retur....Då går soppan runt tillbaka till tanken och är då alltid sval.  Nackdelen är att det är ett stort extra jobb så egentligen knappt värt mödan....Sånt har man bara vid EFI

Inte heller säkert det är "skit" du råkat ut för.....Etanolen binder in vatten och det blir utfällningar av både kalk och annat som tillslut täpper till i förgasaren oavsett filter.
När jag ställer av bilen ser jag till ha i 2st burkar bränsle stabilisator i bensinen...Det ser till att det inte blir utfällningar
 

Tack för svar!

Grejen är den att det verkar som kylrören känns kallare än kylaren! 

Du skriver även att man bör ha en extra oljekylare när man har en trimmad motor. Det sitter en lätt trimmad 302 i min (ca:380hk) men har en eftermarknads kylare tjockare så jag tycker att det borde räcka? Sedan under vintern har jag bytt en massa saker bland annat oljerören (original utförande) så dessa sitter endast ihop med metallclips på några ställen.

Det med bensinfiltret som sitter bak vid tanken tycker du att jag skall plocka bort det? Sedan sitter det en mekanisk bensinpump så jag undrar om det utförandet du beskriver funkar även för mig? Samt om det skulle göra det är det värt besväret? Jag kanske skall försöka att få filtret vid motorn lite separerat för att försöka hålla det lite kallare.

Det stämmer att bilen blir mer svårstartad under varma dagar med varm motor!

 

MVH

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)
39 minuter sedan, Thomas Stigtorp said:

Tack för svar!

Grejen är den att det verkar som kylrören känns kallare än kylaren! 

Du skriver även att man bör ha en extra oljekylare när man har en trimmad motor. Det sitter en lätt trimmad 302 i min (ca:380hk) men har en eftermarknads kylare tjockare så jag tycker att det borde räcka? Sedan under vintern har jag bytt en massa saker bland annat oljerören (original utförande) så dessa sitter endast ihop med metallclips på några ställen.

Det med bensinfiltret som sitter bak vid tanken tycker du att jag skall plocka bort det? Sedan sitter det en mekanisk bensinpump så jag undrar om det utförandet du beskriver funkar även för mig? Samt om det skulle göra det är det värt besväret? Jag kanske skall försöka att få filtret vid motorn lite separerat för att försöka hålla det lite kallare.

Det stämmer att bilen blir mer svårstartad under varma dagar med varm motor!

 

MVH

Kylaren är ju varm i toppen och svalare längst ner......Men lite lustigt ändå att rören är svala!

"Trimmat" var jag otydlig med.....Jag menar trimmat att man kör en eftermarknads turbin med högre "stall"...De genererar mycket mer värme till oljan
En original turbin går svalare då det är mindre slir

Kan inte svara för eftermarknadskylare..... men allt jag tidigare skruvat så är en extra kylare nödvändigt ihop med en högre "stall" turbin.
Oljan hinner inte kylas ner i den korta slingan som går in i originalkylaren.

 

Ja plocka bort bränslefilter före bensinpumpen.....Mekaniska pumpar är inte designade för "suga" bensin genom ett filer.....Bara fritt flöde från tanken....Risk det går för tungt eller suger luft.
Att soppapumpen kanske suger i sig lite skit gör ingenting....Det är ju bara ett membran som pumpar och de tål sånt.....De funkar dåligt det är mer påfrestning åt "fel håll" om man säger.

När du plockat bort filtret så kan det hända bilen kommer kännas mer lättstartad eftersom pumpen inte kommer behöva "kämpa" med extra filter.
Förgasar bilar får man nog ändå räkna med numera att de är lite mer trögstartade med dagens bensin.
Etanolen i bensinen gör att det förångas mycket lättare än förr.....Man får "gilla läget" helt enkelt men går förbättra!

Jag ser även att motorn har "headers"
Det gör defenetivt att motorn blir mycket mer svårstartad varm....Headers ger ifrån sig enormt med värme i motorutrymmet som påverkar bensinen.
Headers måste vara lindade alternativt ha en "coating" som barriär.

Ett enklare alternativ till returledning  är att isolera bränsleslangen.  Returledning ska du inte behöva ha på en mild motor!
Finns slangisolering att köpa.....Inte så snyggt men funktionellt
 

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

3 minuter sedan, Per Berglund said:

Kylaren är ju varm i toppen och svalare längst ner......Men lite lustigt ändå att rören är svala!

"Trimmat" var jag otydlig med.....Jag menar trimmat att man kör en eftermarknads turbin med högre "stall"...De genererar mycket mer värme till oljan
En original turbin går svalare då det är mindre slir

Kan inte svara för eftermarknadskylare..... men allt jag tidigare skruvat så är en extra kylare nödvändigt ihop med en högre "stall" turbin.
Oljan hinner inte kylas ner i den korta slingan som går in i originalkylaren.

 

Ja plocka bort bränslefilter före bensinpumpen.....Mekaniska pumpar är inte designade för "suga" bensin genom ett filer.....Bara fritt flöde från tanken....Risk det går för tungt eller suger luft.
Att soppapumpen kanske suger i sig lite skit gör ingenting....Det är ju bara ett membran som pumpar och de tål sånt.....De tål däremot inte mer luft eller mer påfrestning åt "fel håll" om man säger.

När du plockat bort filtret så kan det hända bilen kommer kännas mer lättstartad eftersom pumpen inte kommer behöva "kämpa" med extra filter.
Förgasar bilar får man nog ändå räkna med numera att de är lite mer trögstartade med dagens bensin.
Etanolen i bensinen gör att det förångas mycket lättare än förr.....Man får "gilla läget" helt enkelt men går förbättra!

Jag ser även att motorn har "headers"
Det gör defenetivt att motorn blir mycket mer svårstartad varm....Headers ger ifrån sig en massa värme i motorutrymmet som påverkar bensinen.
Headers måste vara lindade alternativt ha en "coating" som barriär.

Ett enklare alternativ till returledning  är att isolera bränsleslangen.  Returledning ska du inte behöva ha på en mild motor!
Finns slangisolering att köpa.....Inte så snyggt men funktionellt
 

Tackar!!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...