Jump to content

Problem med min T10:a


Revesjö

Recommended Posts

Hej på er, jag har monterat en T10a i min 66:a och då har jag råkat på ett problem. När jag justerar in alla växelförare efter alla konstens regler så får jag inte i 3:an fullt ut. Försöker jag justera så blir det fel åt andra håller och då blir 4:an svår. Det verkar inte glappigt vad jag kan se. 1 och 2 går fin fint. Någon som känner igen detta?

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Fyran klickar i hur fint som helst, kan en gaffel blir krokig? Jag hör inte ens att kuggarna gnäggar. Jag kommer alltså inte fram till treans drev. 

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

4 timmar sedan, Revesjö said:

Fyran klickar i hur fint som helst, kan en gaffel blir krokig? Jag hör inte ens att kuggarna gnäggar. Jag kommer alltså inte fram till treans drev. 

Japp gaffeln kan både bli krokig och utsliten så dom bör man köpa nya när man renoverar.
Är någon form av zinklegering gissar jag.

Men är inget gjort åt lådan på +50år går det inte säga riktigt vad felet är.
Summan av alla glapp och slitage tar till slut ut sin rätt.

Vill du behålla för originalitet så är det inga problem köpa nya dela….Kan bli väldigt omfattande.

Mycket bättre och trevligare sätta i en T5a

Link to comment
Share on other sites

Kan man på något sätt byta gaffel utan att plocka ner lådan? Ser ut som om jag tar bort locket så ramlar gafflarna ner och sedan ser det ut att blir svårt att få dit dom igen när locket sitter på sidan. Det är ju ändå lite skumt att fyran går i så fint. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Revesjö said:

Kan man på något sätt byta gaffel utan att plocka ner lådan? Ser ut som om jag tar bort locket så ramlar gafflarna ner och sedan ser det ut att blir svårt att få dit dom igen när locket sitter på sidan. Det är ju ändå lite skumt att fyran går i så fint. 

Det är troligen inte bara en gaffel...Eller ingen gaffel alls 🧐
Har aldrig bytt en gaffel på plats så jag vet ej faktiskt-Men det går snabbt lyfta ner lådan du ska inte hålla på kladda på plats det tar längre tid....

Att 4an går in bra behöver inte ha något med 3an att göra.
Räcker med en liten defekt på en hub som ska styra in växeln för att det ska kärva.

En halvt sekel gammal låda behöver man oftast plocka igenom totalt och syna av allt.
Rätt lönlöst chansa på något det dyker bara upp fler saker.
Dessutom T10 uppgraderades ständigt så finns mycket detaljer som förbättrats.
Det är de små trixen som får dessa lådor gå bra

Skulle absolut lämna bort det till proffs det är så mycket detaljer som man inte har en aning om.
Skicka den till USA och då helst till Cris Cangialosi så får du tillbaka en låda som är bättre än vad Ford gjorde
support@5speeds.com
Blir nog lika dyrt som köpa en ny låda men då har man en perfekt original låda

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Per Berglund said:

Det är troligen inte bara en gaffel...Eller ingen gaffel alls 🧐
Har aldrig bytt en gaffel på plats så jag vet ej faktiskt-Men det går snabbt lyfta ner lådan du ska inte hålla på kladda på plats det tar längre tid....

Att 4an går in bra behöver inte ha något med 3an att göra.
Räcker med en liten defekt på en hub som ska styra in växeln för att det ska kärva.

En halvt sekel gammal låda behöver man oftast plocka igenom totalt och syna av allt.
Rätt lönlöst chansa på något det dyker bara upp fler saker.
Dessutom T10 uppgraderades ständigt så finns mycket detaljer som förbättrats.
Det är de små trixen som får dessa lådor gå bra

Skulle absolut lämna bort det till proffs det är så mycket detaljer som man inte har en aning om.
Skicka den till USA och då helst till Cris Cangialosi så får du tillbaka en låda som är bättre än vad Ford gjorde
support@5speeds.com
Blir nog lika dyrt som köpa en ny låda men då har man en perfekt original låda

Jo visst men du känns det snart som vore bättre att byta bil. 🥴 Men tack för alla visdoms ord. Jag får se hur jag gör. 👍👍👍

Link to comment
Share on other sites

41 minuter sedan, Revesjö said:

Jo visst men du känns det snart som vore bättre att byta bil. 🥴 Men tack för alla visdoms ord. Jag får se hur jag gör. 👍👍👍

Haha..Ja det är snudd på faktiskt.
När det är som sagt ett halvt sekel gammalt så får man gilla läget.

Ta en ytterligare noggrann omgång med länkaget innan du börjar riva.
Ersätt bussningar och tajta upp allt enligt specifikationer.
 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...