Jump to content

Någon som kan regler kring import? Söker hjälp.


dilutenz

Recommended Posts

Jag bodde på Nya Zealand och min dåvarande man köpte en 95:a till mig.

Han var sjuk i cancer och köpte den som present/tack till mig.

Bilen hade kommit från Japan till NZ.

Bilar som importerades till NZ av privatpersoner fick reggas med ratten på vänster sida.

Bilar som importerades dit av firman var tvungna byggas om till ratten på höger sida.

Det var en firma som normalt tog hem beggade bilar från japan till NZ och råkade köpa den här bilen med ratt på vänster sida

och inte visste om att den måste byggas om för att få regas då firmaimport.

 

Jag skulle ju åter till Sverige då min man visste han skulle dö så han sa bygg inte om den, ta med den till Sverige.

Jag reggade alltså den aldrig i NZ men körde med lånad saluvagnsskylt och en helförsäkring tagen inte med saluvagnsskylten utan för just den bilen.

Körde den till och från jobbet och polisen vinkade hej-hej 🙂

Så dog min man och jag skulle åter till Sverige 2011.

Jag ringde Transportstyrelsen och berättade allt om bilen och frågade hur göra.

Fick svaret: du ska ha varit brukare av bilen i minst ett år för att få ta med som flyttgods.

Räcker att bevisa att du ägt den, köpekontrakt samt intyg om att den varit helförsäkrad i mitt namn,,alltså brukad.

Tillsagd: Bara ta hem, göra ursprungskontroll, besiktiga till lite dyrare kostnad,,men inget behöver åtgärdas då den ägts i annat land mera än ett år.

Jag tog hem den, fick OK i ursprungskontrollen,,men nu säger någon annan på Transportstyrelsen att ordet brukare betyder att jag MÅSTE ha haft den reggad

och det räcker inte med att ha ett köpekontrakt och försäkring i mitt namn. Tillsagd att nu ska den besiktigas och allt möjligt kan tvingas bytas,,lysen och och och och....

till en mycket högre kostnad än sagt tidigare. Finns ingen riktig beskrivning av ordet brukare.......

Jag kom hem som arbetslös, ingen a-kassa då jag arbetat utanför EU, sökte 5.000 jobb utan att ens ta mig till intervjuer!

En tjänsteman på AF sa att ingen vill anställa en kvinna med passerat bäst före! Samt påpekade att regeringen sponsrar andra grupper vilka jag inte tillhör.

Tullen ringde efter ett år och sa dom vile jag skulle betala importskatt på den då jag ju inte ägde den längre, typ sålt den direkt i Sverige.

Dom trodde jag sålt den,,sa som det var ej ens reggat den,,då sa dom hoppsan,,OK:

Haft riktiga skitår, enstaka svårfådda timvikariat, jobbat slitigt hund under corona och nu ganska sliten och utan riktigt fast jobb.

För 10 år sen var jag i kontakt med en importfirma som lovade komma förbi och hämta bilen och hjälpa mig med besiktning/inreggning då de kunde det här och hade kontakter,,dom kom aldrig och hämtade bilen.

Är det någon som kan sånt här och kan hjälpa mig?

Så surt att den bara står där den står.

Jag kan betala lite gran men inte massor.

Vill inte ha tips om någon som kan för det har jag fått tidigare men de har inte haft tid för de har egna/andras projekt.

Någon som kan själv och har erfarenhet?

Bilen är strax söder om Borås och jag har inga bilkontakter alls.

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Låter som du måste regga bilen som import fordon , flyttgods verkar ju inte fungera iom 1 års regeln och att den inte var reggad / besiktigad i NZ .

Ang moms så blir det 25 % , men det har du kanske redan betalt .

Saxat från transportstyrelsen :

Har du förvärvat ditt fordon genom arv eller testamente efter en avliden person som varit bosatt utomlands?

Då kan du i vissa fall få ditt fordon klassat som arvegods. Fordonet får då en lindrigare bedömning vid registreringsbesiktningen. Du bör ta kontakt med ett besiktningsföretag för att få information om ditt fordon behöver en lindrigare bedömning.

 

Följande dokument behöver du skicka in tillsammans med din ansökan (utöver de som behövs för ansökan om ursprungskontroll):

  • Kopia av testamente, bouppteckning eller ett av alla eventuella arvingar underskrivet intyg som visar att fordonet övergått i din ägo. Observera att information om fordonets identifieringsnummer (chassinummer) måste finnas med i denna dokumentation.
  • Dödsfallsintyg eller motsvarande som styrker att personen i utlandet är avliden.
Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...